قانون جوانی جمعیت به شکل مرتب مورد ارزیابی قرار گیرد

رئیس جمهور با اشاره به طرح ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جوانی جمعیت کشور و تاکید بر پاسخ گرفتن عملی از سیاست‌های اجرایی جوان شدن جمعیت، گفت: قانون خوبی برای جوان‌سازی جمعیت تنظیم و تصویب شده است، اما باید به شکل مرتب در عرصه اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببینیم که جامعیت داشته است یا نه.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، با اشاره به اولویت‌های کاری مطرح شده از سوی این شورا، بر اولویت‌سنجی در اجرای موارد مطرح شده متناسب با ضرورت‌ها، نیازها و نیز اعتبارات و امکانات کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به طرح برگزاری الکترونیک آزمون ورود به دانشگاه‌ها افزود: این طرح باید به شکل دقیق مورد آزمایش قرار گرفته و حتی در برخی مناطق و استان‌ها اجرا شود تا اشکالات و ایرادهای آن شناسایی و رفع شده و در زمان اجرای سراسری با مشکل مواجه نشود.

رئیس جمهور با اشاره به طرح ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه جوانی جمعیت کشور و تاکید بر پاسخ گرفتن عملی از سیاست‌های اجرایی جوان شدن جمعیت، گفت: قانون خوبی برای جوان‌سازی جمعیت تنظیم و تصویب شده است، اما باید به شکل مرتب در عرصه اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد تا ببینیم که جامعیت داشته است یا نه.

وی دستور بعدی جلسه یعنی راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید ناظر بر شرایط واقعی در میدان عمل، از جمله چیستی مشکلات و امکانات و ظرفیت‌های موجود برای حل مشکلات تدوین شوند.

رئیسی در ادامه سخنانش با مفید توصیف کردن ایجاد سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور گفت: نکته بسیار مهم این است که به هیچ وجه نباید اجازه داد، سرعت پیشرفت و کسب مرجعیت علمی در کشور کند شده یا کاهش یابد.

وی با اشاره به برخورداری کشور از بیش از ۱۰۱ هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بر استفاده از این پشتوانه علمی برای سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و فناوری تاکید کرد. توزیع مناسب فعالیت‌های علمی و فناورانه با توجه به سند آمایش و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در فعالیت‌های علمی و فناورانه از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه امروز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت لحاظ کردن تلاش‌ها بر ارتقای علم و فناوری در اعطای امتیازات علمی و دانشگاهی، آن را در ترغیب پژوهشگران برای فعالیت در این عرصه و ارتقای مرجعیت علمی کشور مؤثر دانست و با اشاره به اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) باید طرحی نو دراندازد، اظهار کرد: مردم از این شورا انتظار دارند که اقدامات جدید و مؤثری را در ارتقای علمی و فناورانه کشور سامان دهد.

در این جلسه پنج طرح شامل دو طرح اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان «ارتقای کارآمدی سیاست‌گذاری جوانی جمعیت کشور و برگزاری آزمون‌های الکترونیکی سازمان سنجش و آموزش کشور» و «راهکارهای تسهیل و رفع موانع اجرایی پژوهش و فناوری در کشور»، سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی نوآوری کشور و اصول ارزیابی نظام علم، فناوری و نوآوری کشور مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و مقرر شد با اعمال دیدگاه‌ها و نظرات طرح شده، مصوب تلقی شوند.

کد خبر 669213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.