روز جهانی زنان در دیپلماسی + آمار حضور زنان در کرسی‌های دولتی

زنان از زمان تدوین و امضای منشور ملل‌ متحد در سال ۱۹۴۵، نقشی حیاتی در حکومت جهانی ایفا کرده‌اند و مزایای زیادی برای دیپلماسی به ارمغان می‌آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زنان و دختران نیمی از جمعیت جهان و بنابراین نیمی از پتانسیل آن را تشکیل می‌دهند. از زمان تدوین و امضای منشور ملل متحد در سال ۱۹۴۵، زنان نقشی حیاتی در حکومت جهانی ایفا کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی زنان در کابینه‌ها و مجلس‌ها خدمت می‌کنند، قوانین و سیاست‌هایی را به تصویب می‌رسانند که برای مردم عادی، محیط زیست و انسجام اجتماعی بهتر است. پیشبرد اقدامات برای افزایش مشارکت زنان در صلح و فرآیندهای سیاسی به‌منظور دستیابی به برابری واقعی زنان در چارچوب تبعیض ریشه‌دار، حیاتی است.

از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، تنها ۳۴ زن به‌عنوان رؤسای منتخب کشورها یا دولت‌ها خدمت می‌کنند. با وجود پیشرفت‌هایی که در بسیاری از کشورها حاصل شده است، نسبت جهانی حضور زنان در دیگر سطوح مناصب سیاسی سراسر جهان هنوز پایین است و شامل ۲۱ درصد از وزرای جهان، ۲۶ درصد از نمایندگان پارلمان ملی و ۳۴ درصد از کرسی‌های منتخب دولت محلی می‌شود. بر اساس گزارش جدید سازمان ملل، با سرعت فعلی پیشرفت، نمایندگی برابر در پارلمان تا سال ۲۰۶۲ محقق نخواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد به‌عنوان بزرگ‌ترین نشست سالانه رهبران جهان در سراسر دنیا شناخته می‌شود. این مجمع شاهد چندین لحظه تاریخی در مسیر دستیابی به برابری جنسیتی بوده است، با این حال هنوز هم اقدامات چندانی در مورد نمایندگی و مشارکت زنان در آن حاصل نشده است و طی ۷۷ سال تنها چهار زن به‌عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده‌اند.

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارند، با این وجود زنان در حال حاضر اندکی بیش از یک‌سوم اعضای شورای امنیت را نمایندگی می‌کنند و هنوز فاصله بسیاری در این زمینه دیده می‌شود.

بررسی مشارکت زنان در شورای امنیت

حکمرانی فراگیر می‌تواند منجر به سیاست‌هایی شود که تغییرات مثبتی را در بلندمدت ایجاد کند. از ژانویه ۲۰۲۳، در ۳۱ کشور ۳۴ زن به‌عنوان رئیس دولت در حال خدمت‌رسانی بوده‌اند. دو مورد از پنج فرآیند صلحی که تحت رهبری سازمان ملل‌متحد در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت نیز تحت میانجی‌گری زنان انجام شد. در سال ۲۰۲۲، شورای امنیت نخستین نشست رسمی خود را با تمرکز بر اقدامات تلافی‌جویانه علیه زنان شرکت‌کننده در فرآیندهای صلح و امنیت برگزار کرد.

در مجامع چندجانبه خلع سلاح، همچنان شکاف‌های گسترده‌ای در زمینه مشارکت زنان دیده می‌شود و زنان در بسیاری از زمینه‌های مرتبط با تسلیحات از جمله کنترل تسلیحات فنی، به شدت حضور پایین‌تری دارند، تا جایی که تنها ۱۲ درصد از وزرای دفاع سطح جهان را زن تشکیل می‌دهد. ثابت شده است کشورهایی که تعداد زنان شاغل در شاخه‌های مقننه و مجریه آن‌ها بیشتر است، هزینه‌کردهای دفاعی کمتر و هزینه‌کردهای اجتماعی بیشتری دارند.

اهمیت زنان در دیپلماسی جهانی

زنان واقع‌گرا هستند و در عین قرار گرفتن روی زمین، به افق‌های دور نگاه می‌کنند. آن‌ها برای قرن‌ها نقش مهمی در دیپلماسی ایفا کرده‌اند، با این حال دیپلماسی به لحاظ تاریخی در اختیار مردان بوده و مشارکت زنان در آن اغلب نادیده گرفته شده است. جهان امروز به‌شدت نیازمند راهکارهایی است که به‌واسطه آن‌ها زنان موانع را از سر راه بردارند و در عرصه دیپلماسی تغییراتی وارد کنند. هنجارها و استانداردهای جهانی نقش کلیدی در تعیین معیارهایی برای جامعه بین‌المللی دارد که باید مورد تبعیت و اجرا قرار گیرند. حمایت از افزایش نمایندگی زنان در مناصب کلیدی تصمیم‌گیری، تا حد زیادی به دستورکارهای چندجانبه شکل می‌دهد و آن‌ها را به مرحله اجرا می‌گذارد.

علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران سهمی حیاتی در پیشرفت در تمام اهداف توسعه پایدار خواهد داشت. زنان در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹، ۱۳ درصد از مذاکره‌کنندگان، ۶ درصد از میانجی‌گران و ۶ درصد از امضاکنندگان فرآیندهای صلح را در سراسر جهان نمایندگی کرده‌اند. جریان سازی سیستماتیک دیدگاه جنسیتی در اجرای دستور کار ۲۰۳۰ بسیار مهم است، به‌ویژه از آنجایی که پنجمین بند از اهداف توسعه پایدار خواستار مشارکت برابر زنان در تصمیم‌گیری‌ها است.

۱۴۳ کشور سراسر جهان تا سال ۲۰۱۴ بندهای مربوط به برابری زن و مرد را به قانون اساسی خود افزودند و ۵۲ کشور دیگر همچنان تعهدی در این زمینه نداشته‌اند. به این ترتیب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفتادوششمین اجلاس خود، بیست‌وچهارم ژوئن هر سال را به‌عنوان روز جهانی زنان در دیپلماسی نام‌گذاری کرد و طی قطعنامه A/RES/76/269 از همه کشورهای عضو، سازمان‌های ملل متحد، گروه‌های غیردولتی، مؤسسات دانشگاهی و انجمن‌های زنان دیپلمات دعوت کرد تا این روز را به نحوی مناسب برگزار کنند.

فهرست زنان در دیپلماسی ۲۰۲۳

فهرست زنان در دیپلماسی ۲۰۲۳، درصد زنان سفیر و نماینده دائم در ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل را نشان می‌دهد. این شاخص نشان می‌دهد که د ر سال ۲۰۲۳، تنها ۲۰.۵۴ درصد از سفیران و نمایندگان دائمی را زنان تشکیل می‌دهند. این امر حاکی از آن است که زنان در پست‌های عالی دیپلماتیک کمتر حضور دارند.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که  اروپا بالاترین میانگین سفیران و نمایندگان دائم زن را با ۲۸ درصد دارد و ۲۶.۳۸ درصد از سفیران چهار کشور متشکل از خوشه اقیانوسیه (نیوزیلند، استرالیا، فیجی و پاپوآ گینه‌نو) زن هستند. در قاره آمریکا در حال حاضر ۲۵ درصد از سفیران زن هستند اما تضمین شده است که این رقم به ۴۱ درصد رسانده شود. سفیران منطقه آفریقا، آسیا و خاورمیانه و شمال آفریقا نیز با آمار ۱۸، ۱۲ و ۱۰ درصد از زنان تشکیل شده‌اند.

روز جهانی زنان در دیپلماسی+ آمار حضور زنان در کرسی‌های دولتی

کد خبر 669029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.