گیاه «کَلپوره» موثر در تحریک اشتها و بهبود سیستم ایمنی

متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده گیاه کلپوره برای تحریک اشتها، بهبود فعالیت دستگاه گوارش، درمان اسهال و بهبود سیستم ایمنی استفاده می‌شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره خواص و ویژگی‌های گیاه کَلپوره از خانواده نعنایان اظهار کرد: مریم نخودی نام دیگر این گیاه است.

وی با بیان اینکه کلپوره گیاهی علفی، پایا با ساقه زیرزمینی و چوبی است که شاخه‌های علفی تولید می‌کند، افزود: برگ‌های آن متقابل و لبه برگ‌ها دندانه‌دار است، از کنار برگ‌ها در قسمت بالایی ساقه، گل‌های قرمز مایل به بنفش به صورت چتری و منفرد به تعداد کم می‌روید، حلقه گل‌ها به رنگ بنفش و تمام گیاه پوشیده از پرز و معطر است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: گیاه کلپوره بومی اروپای مرکزی و جنوبی بوده و در دامنه‌های سنگلاخ به‌ویژه در نقاطی می‌روید که زمین آهکی باشد، خواص دارویی آن از قدیم شناخته شده و از آن به عنوان گیاهی دارویی نام برده‌اند، پودر این گیاه را علیه زکام به‌کار می‌بردند و مانند توتون از آن استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: سرشاخه‌های این گیاه را هنگامی که به صورت کامل گل کرده است، در هوای آفتابی می‌چینند، پس از آن در سایه و در کوران هوا یا در خشک‌کن با حرارت حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند، خشک شده آن سرشار از اسانس روغنی و عصاره‌های تلخ و تانن بوده و قابض است و اثر خوبی روی فعالیت معده دارد.

یوسفیان گفت: برای تحریک اشتها، بهبود فعالیت دستگاه گوارش، درمان اسهال و بهبود سیستم ایمنی دم‌کرده‌ای از این گیاه را به مقدار دو قاشق سوپ‌خوری در ۰.۵ لیتر آب (از قسمت‌های خشک شده گیاه) تهیه می‌کنند و قبل از غذا می‌نوشند، همچنین در مصارف خارجی این گیاه را در شست‌وشوها و کمپرس‌ها روی زخم‌هایی که دیر التیام پیدا می‌کند و نیز بواسیر استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه جوشانده گیاه کلپوره مسهل صفرا و آرام‌بخش بوده، همچنین عسل‌دهنده خوبی است، اضافه کرد: در حال حاضر این گیاه در صنایع دارویی به دلیل اثر ضدتورمی و ضدتوموری به‌شدت مورد توجه قرار گرفته، همچنین اثرات کاهش‌دهندگی قند خون برای آن به اثبات رسیده است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف گیاه کلپوره یا مریم نخودی در دوران بارداری و شیردهی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود مستندات علمی با احتیاط و مشورت پزشک مصرف شود.

کد خبر 668908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.