آیا مصرف آسپرین باعث کم خونی می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف آسپرین با دوز پایین خطر بروز کم خونی در میان افراد بزرگسال را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً سه میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا درگیر کم خونی هستند. کم خونی زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های قرمز خون به اندازه کافی وجود نداشته باشد یا این سلول‌ها به درستی عمل نکنند. علائم کم‌خونی شامل ضعف، تنگی نفس، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا نامنظم، سردرد، دست یا پاهای سرد، پوست رنگ پریده یا زرد و درد قفسه سینه می‌‎شود.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر مصرف آسپرین با دوز پایین بر احتمال بروز کم خونی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۹۱۱۴ فرد بالای ۷۰ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. تعدادی از این افراد روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم آسپرین مصرف می‌کردند و گروهی دیگر دارونما دریافت کردند. این افراد به مدت تقریباً پنج سال تحت نظر بودند و سطح هموگلوبین آن‌ها به صورت سالیانه اندازه‌گیری می‌شد.

علاوه بر این، سطح فریتین افراد شرکت‌کننده در ابتدای مطالعه و دوباره سه سال بعد اندازه‌گیری شد. فریتین پروتئینی در داخل سلول‌های خونی است آهن را ذخیره می‌کند و در صورت نیاز بدن آن را آزاد می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خطر ابتلا به کم خونی در میان افرادی که روزانه آسپرین با دوز پایین مصرف کرده بودند، تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از گروه کنترل گزارش شده است. همچنین، غلظت فریتین موجود در خون افرادی که آسپرین مصرف کرده بودند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. نتایج مطالعاتی از این قبیل بر اهمیت نظارت بر افرادی که به صورت منظم آسپرین مصرف می‌کنند، تاکید می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 668515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.