محرومیت‌زدایی در دستور کار سازمان بسیج اساتید / ۴۰ استاد نخبه تراز انقلاب تقدیر می‌شوند

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: امسال در روز ملی بسیج اساتید علاوه بر تقدیر از ۴۰ استاد نخبه تراز انقلاب، از سه سند اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد باقری امروز _دوشنبه بیست‌ونهم خردادماه_ در نشست خبری به مناسب روز ملی بسیج اساتید در مجتمع فرهنگی و مطبوعاتی اصفهان اظهار کرد: سی‌ویکم خردادماه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران با درخواست اساتید و تاکید رهبر معظم انقلاب و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز ملی استادان بسیجی نام‌گذاری شده است.

به گفته وی، سازمان بسیج اساتید فعالیت خود را در سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و این مناسبت فرصتی برای تبیین نقش آفرینی‌های اساتید بسیجی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، آموزش، تربیتی و سیاسی همچنین کمک به نظام حکمرانی کشور است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان درباره نحوه شکل‌گیری و پایه گذاری سازمان بسیج اساتید، تصریح کرد: در سال ۱۳۸۰ شماری از استادان دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد مکتوبه‌ای به محضر رهبر انقلاب و رئیس سازمان بسیج کشور ارسال کردند و پیشنهاد تأسیس سازمانی با همین عنوان را دادند.

وی با اشاره به فعالیت شش هزار استاد بسیجی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی در مجموعه بسیج اساتید تعریف شده است تا بر اساس همان‌ها بتوانیم از ظرفیت‌های درونی و تعاملات و ارتباطات بیرونی در مسیر تعالی استادان و دانشگاهیان استفاده کنیم.

باقری ادامه داد: شهید چمران دانشمند و استادی تمام‌عیار، بسیجی و انقلابی بود. این شهید والامقام در علم و دانش، حضور در صحنه بودن، بی‌توجه به نام و نشان، ایمان قوی، سرسخت بودن در کنار تلفیق ایمان و علم با عقل و عشق شناخته می‌شود و همین شاخص‌ها را ما در مجموعه بسیج اساتید برای راهبردها و فعالیت‌های سازمانی دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر حرکت به سمت دانشگاه مسئله‌محور و تراز انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: امروز استاد بسیجی با وجود ظرفیت‌های دولت انقلابی و مردمی باید بتواند ظرفیت‌های درونی و بیرونی دانشگاه را بشناسد و در خدمت تعالی، رشد و پیشرفت مادی و معنوی جامعه به‌کار بگیرد.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: در تمام کانون‌های زیرمجموعه سازمان بسیج اساتید، گروه‌هایی برای حل مسئله با رویکرد مسائل همان شهرستان و منطقه شکل گرفته است. هر شهرستان موضوع و مسئله خاص خود را دارد و در یک سال گذشته ۳۱ مسئله و چالش در شهرستان‌های استان اصفهان شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: نگاه بسیج اساتید این است که با کمک گرفتن از ظرفیت‌های ملی، بتواند معضلات و مشکلات بخشی، استانی و شهرستانی را حل و فصل کند.

باقری با اشاره به حرکت در مسیر کار علمی و پژوهشی نافع از سوی استادان دانشگاه خاطرنشان کرد: در این رویکرد شماری از پایان‌نامه‌های دانشجویی با هدایت استادان بسیجی و جریان فکری بسیج، به سمت حل مسئله رفته و در رفع چالش‌ها مؤثر بوده است.

وی با تاکید بر فعالیت‌های اعتقادی و بصیرت افزایی در مجموعه بسیج اساتید اظهار کرد: مسجد پایگاه مهم جامعه اسلامی است و استادان بسیجی با حضور در مساجد مختلف در تربیت معنوی جوامع محلی اجرای نقش مؤثری داشته‌اند؛ علاوه بر این در راه اندازی بازارچه‌های مساجد نیز مشارکت کرده‌اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، ضمن تصریح بر اهمیت جریان سازی و حاکم شدن روحیه جهادی در جامعه استادان دانشگاه‌ها ادامه داد: رسالت ویژه بسیج اساتید تعامل با نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه و حوزه و ارتباط تنگاتنگ با این مجموعه‌ها در قالب‌های مختلف از جمله صدور بیانیه مشکلات، مطالبه‌گری و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی است.

ظرفیت علم در کنار نهاد اجرا

وی با اشاره به اهمیت اقدام و تدبیر برای حل کارهای بر زمین مانده که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بود، گفت: امروز استاد دانشگاه فرمانده نبرد نرم و دانشجو افسر جنگ نرم به‌شمار می‌رود؛ در حقیقت با ورود بسیج اساتید ظرفیت علمی در کار نهاد اجرا امور را پیش می‌برند.

باقری شعار امسال سازمان بسیج اساتید را استاد بسیجی، جهاد تبیین و امیدآفرینی، اعتلای نظام حکمرانی دانست و افزود: این سازمان ظرفیت خوبی دارد تا علاوه بر برپایی نشست‌ها و کارگروه‌های تخصصی در کنار اردوهای راهیان پیشرفت، برای برگزاری نشست‌های تخصصی جهاد تبیین تلاش‌ها و برنامه‌های خوبی داشته است.

به گفته وی، امیدآفرینی مسئله محوری در جامعه امروز ایران است و وظیفه استادان دانشگاه دادن روحیه امید به دانشجویان و بیان و تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به اینکه سازمان بسیج اساتید اصفهان سال گذشته رتبه اول را در کشور کسب کرده است، تصریح کرد: بیش از ۱۳۷۰ عنوان برنامه توسط این مجموعه در سال گذشته اجرا شده و ۲۵۰ برنامه تنها در حوزه جهاد تبیین برگزار شده است؛ همچنین ۲۰ عنوان اردوی راهیان پیشرفت در دانشگاه‌های مختلف استان اصفهان برگزار شد.

وی گفت: در حوزه جریان‌سازی و مطالبه‌گری، ۹۰ عنوان بیانیه تحلیلی و مطالبه‌گرانه تنها در سال گذشته صادر و دغدغه‌های استادان بسیجی در آنها منتقل شده است. یک نمونه آن، نامه ۹ بندی در حوزه عفاف و حجاب بود که به مسئولان مربوطه داده شد و بازتاب خوبی داشت.

باقری با اشاره به شعار سال جاری و محرومیت‌زدایی را یکی از محورهای کاری سازمان بسیج اساتید دانست و ادامه داد: اردوهای ویژه استادان در شهرها و روستاها هر دو هفته یک‌بار در یک روستا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امسال در روز ملی بسیج اساتید علاوه بر تقدیر از ۴۰ استاد نخبه تراز انقلاب، از سه سند اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، همزمان با سی‌ویکم خردادماه سالروز تشکیل سازمان بسیج اساتید و گرامیداشت شهید دکتر چمران، گردهمایی ویژه‌ای با حضور مسئولان، استادان دانشگاه و سردار علی بلالی مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه در اصفهان برگزار خواهد شد.

کد خبر 668094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.