بیانیه مشترک بسیج اساتید حوزه و دانشگاه استان اصفهان

نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت بیست‌وهفتم آذر، سالروز شهادت مجاهد اندیشمند و استاد حوزه و دانشگاه آیت‌الله شهید مفتح و با حضور مسئولان بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و اساتید و فرهیختگان برگزار شد.

به گزارش ایمنا، نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت بیست‌وهفتم آذر، سالروز شهادت مجاهد اندیشمند و استاد حوزه و دانشگاه آیت‌الله شهید مفتح و با حضور مسئولان بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و اساتید و فرهیختگان برگزار شد.

در این نشست اساتید پیرامون موضوعات مختلف به هم‌اندیشی و بحث و تبادل نظر پرداختند و در ادامه نیز بیانیه مشترک حوزه و دانشگاه قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: وحدت از جمله مسائل کلیدی و سنت‌های الهی در دین مبین اسلام است که در آیات و روایات زیادی به آن اشاره شده است؛ به‌نحوی‌که ضرورت دارد در تمامی شئون زندگی مسلمین نمود عینی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین شئون این وحدت که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در بیانات امامین انقلاب به آن اشاره شده است وحدت حوزه و دانشگاه است.

در بخشی از این بیانیه اشاره دارد به بیان رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) که فرمودند: "حوزه تنها _بدون دانشگاه_ کفاف نیازهای امروز ملت و کشور ایران را نمی‌دهد، دانشگاهِ تنها _بدون حوزه_ هم کفاف نمی‌دهد."

این بیانیه می‌افزاید: شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل این وحدت، پیوند این دو بازوی قدرتمند علمی در راستای نیازهای جامعه و ایجاد تحرک در راستای پیشرفت و تعالی در اسلام است.

در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده است که در ماه‌های اخیر اتفاقاتی که در کشور رقم خورد می‌تواند این نتیجه را در برداشته باشد که تنها در سایه همراهی و همکاری این دو نیروی علمی عظیم امکان رفع شبهات جوانان و اشکالات اساسی جامعه فراهم می‌شود. همچنین تبادل امتیازات و شاخصه‌های مهم دانشگاه و حوزه که در کلام رهبری معظم انقلاب به آن اشاره شده است؛ مانند اخلاص، صفا، ایثار، معنویت، زهد، احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند، از یک‌سو و توجه به واقعیات، دیدِ باز و گسترده، وسعت بینش، نوگرایی مفید، نگرش سازنده و پویا و استفاده از روش‌های جدید و کارساز از سوی دیگر، می‌تواند و باید که مکمل هم شوند. با دقت در بیانیه گام دوم انقلاب نیز که مقام معظم رهبری به سه امر مهم خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اشاره می‌فرمایند می‌توان چنین برداشت نمود که حوزه‌های علمیه متولی خودسازی و دانشگاه‌ها نیز باید نقش جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را ایفا نمایند.

بسیج اساتید حوزه علمیه اصفهان و بسیج اساتید دانشگاه‌های استان اصفهان ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره استادان شهید به‌ویژه شهید آیت‌الله مفتح بیعت مجدد و مستحکم خود را با ولی‌امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اعلام نموده و با اذعان به اینکه این امر وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی کلمه محقق نشده است خود را ملزم به ایجاد تحول در این امر دانسته و وحدت حوزه و دانشگاه را در لایه‌های بالاتر بین علم و تکنولوژی با فقه، اخلاق و دین دنبال خواهد کرد و با ارائه برنامه اجرایی مناسب در تحقق این امر مهم از هیچ تلاش و همکاری دریغ نخواهد کرد، در همین راستا آغاز فعالیت‌های مشترک را تأکید نموده که برگزاری کرسی‌های علمی ترویجی، شرکت و ارائه آثار علمی استادان بسیجی حوزه‌های علمیه استان در جشنواره علمی شهید چمران، برگزاری طرح ولایت استادان، تشکیل کارگروه تحول و سبک زندگی و برگزاری نشست‌های دانشگاه حل مسئله به‌عنوان پنج فعالیت مشترک بسیج اساتید حوزه و دانشگاه مصوب و آغاز شد.

کد خبر 627834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.