اظهارات اخیر فرمانده انتظامی مازندران تقطیع شده بود / اجرای سند تحول قضائی، مطالبه رهبری

معاون اول قوه قضائیه در خصوص اظهارات فرمانده انتظامی مازندران، گفت: فیلمی که از فرمانده نیروی انتظامی مازندران منتشر شد، تقطیع شده بود و صحبت‌های این فرمانده انتظامی درخصوص سرقت‌های مسلحانه و افرادی است که امنیت جامعه را برهم می‌زنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمد مصدق درباره اظهارات اخیر فرمانده انتظامی مازندران اظهار کرد: ادبیات به کار رفته خوب و در شأن یک سردار نبود، اما فیلم تقطیع شده است و در رابطه با حجاب نیست؛ بلکه در ارتباط با سرقت‌های مسلحانه و افرادی است که امنیت جامعه را برهم می‌زنند.

وی در خصوص استجازه رهبر انقلاب درباره دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی افزود: در یک برهه‌ای به خاطر ضرورت رهبر معظم انقلاب اجازه دادند، بر اساس اجازه ایشان برخی از موارد آئین دادرسی کیفری نادیده گرفته شود، اما تاکید کردند که سریع تبدیل به قانون شود، دوباره یک سال گذشت تمدید شد. قوه قضائیه کار خود را انجام داده است و لایحه در مجلس در نوبت رسیدگی و تصویب است.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: بنیاد تعاون زندانیان کارهای بسیار خوبی انجام داده است، براساس گزارش‌ها وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. در سال ۱۴۰۱، برای حدود ۲۵ درصد یعنی ۱.۴ از زندانیان کشور اشتغال مولد ایجاد شده است.

وی ادامه داد: هر سال نسبت به سال گذشته با رشد پرونده‌ها مواجه هستیم. سال قبل چهار درصد رشد پرونده داشتیم، در مقابل در قوه قضائیه چه اتفاقی افتاده است؟ کدام بودجه اضافه شده است؟ قضات ما اگر پرونده به خانه نبرند وضعیت خیلی بدتر می‌شود. بسیاری از همکاران در منزل تا ساعت ۱۲ پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند و رأی می‌نویسند. رسیدگی‌های ما نسبت به سال گذشته بهتر شده و به‌طور متوسط تعیین وقت که ۹۵ روز بود کمتر شده است. نرخ رسیدگی هم خیلی بهتر شده است.

مصدق خاطرنشان کرد: در قضیه اغتشاشات اخیر برخورد قوه قضائیه رویکردی متانت‌محور و توأم با عقلانیت و البته با قاطعیت بود، عفو زمانی داده شد که اغتشاشات تمام شده بود و نظام در کمال اقتدار پیشنهاد عفو داد. حدود ۹۰ هزار نفر از این عفو استفاده کردند؛ نه اینکه ۹۰ هزار نفر زندان بودند، بلکه اکثر قریب به اتفاق تحت تعقیب بودند. این عفو بی‌سابقه از زبان دشمنان هم یکی از محسنات نظام اسلامی برشمرده شد.

وی اظهار کرد: هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی برای ارائه برنامه‌های قوه قضائیه و عملکرد یک سال گذشته این دستگاه است. سال گذشته سال مهم و تأثیرگذاری برای قوه قضائیه بود و نوع چالش‌هایی که داشتیم بی‌سابقه بود و ما از این چالش‌ها عبور کردیم و بحران را تبدیل به فرصت کردیم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در یکسال گذشته تلاش مسئولان قضائی بر برنامه‌محوری بوده است. امروز قوه قضائیه با چند سال پیش متفاوت است و همیشه اعلام کردیم که قوه قضائیه با برنامه حرکت می‌کند. در اوایل سال گذشته برنامه‌ها را اعلام کردیم و عملیاتی شد و در سال ۱۴۰۲ همین کار انجام شد.

وی افزود: در قانون اساسی پنج مأموریت برای قوه قضائیه تعیین شده است. برنامه قوه قضائیه با نگاهی به اسناد بالادستی تعیین می‌شود از جمله سیاست‌های کلی قضائی ابلاغی رهبری و سیاست‌های برنامه هفتم و سند تحول قضائی، مفاد حکم ریاست قوه قضائیه و محورهای اعلامی سال گذشته در هفت تیر که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد.

مصدق با اشاره به سند تحول قضائی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که سند تحول قضائی باید در همه سطوح اجرایی شود، هم و غم ما هم این است که این سند به طور کامل اجرا شود. پایان سال جاری پایان سند تحول است و امسال باید به دنبال ارتقای سند تحول باشیم، حرکت براساس سند تحول در قوه قضائیه دائمی است‌. سال یک سند دیگر به مدت پنج سال ابلاغ خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه سخنان رهبری در هفت تیر سال گذشته هوشمندانه بود، گفت: عصر همان روز جلسه‌ای گذاشتیم و ۱۸ راهکار برای عملیاتی کردن فرامین رهبری تعیین کردیم. از جمله اینکه یکی از آن‌ها تشکیل قرارگاه عملیاتی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری بود. تا کنون ۲۳ جلسه قرارگاه برگزار شده و هدف از تشکیل قرارگاه این بوده که با نگاهی به اسناد بالادستی برنامه‌های قوه قضائیه را عملیاتی کنیم. امروز قوه قضائیه براساس شاخص‌ها بسیار موفق بوده است.‌

معاون اول قوه قضائیه افزود: به سمت هدف‌محور بودن رفتیم، گزارش دادند که رشد خوبی نسبت به اول سال داشتیم. در زمینه احقاق حق و اجرای عدالت و … رو به رشد بودیم، البته نمی‌گوییم مطلوب است، چرا که زمان می‌برد.

وی با اشاره به هوشمندسازی، گفت: سال گذشته سه میلیون استعلام توسط سامانه هوشمند قوه قضائیه صورت گرفته که نسبت به گذشته ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

مصدق با اشاره به نامگذاری روزهای هفته قوه قضائیه گفت: پنج شنبه اول تیرماه عدالت قضائی، جمعه دوم تیرماه عدلیه در مسیر حرکت جهادی و تحول و تعالی، شنبه سوم تیرماه قوه قضائیه هوشمند و گسترش عدالت و ترویج صلح و سازش، یکشنبه چهارم تیرماه مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه، دوشنبه پنجم تیرماه حمایت از سرمایه‌گذاران و تولید دانش‌بنیان و مهار تورم، سه‌شنبه ششم تیرماه همدلی قوا خدمت به مردم و چهارشنبه هفتم تیرماه ولایت‌مداری و صیانت از ارزش‌های اسلامی نام‌گذاری شده است.‌

وی با اشاره به تنوع برنامه‌های قوه قضائیه در سال جاری، گفت: در برنامه امسال از رؤسای دانشگاه‌های حقوق و مدیر گروه‌های حقوق دعوت کرده‌ایم تا حرف‌های خود را با رئیس قوه قضائیه مطرح کنند و این اتاق فکری برای حل چالش‌ها است. همچنین همایش امنیت و حمایت از سرمایه‌گذاری با حضور تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان برگزار می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه درباره لایحه جرم‌زدایی گفت: یکی از مشکلات مردم و ما، کثرت پرونده است و یکی از عوامل آن این است که خیلی از رفتارها که براساس قانون عنوان مجرمانه دارد نباید عنوان مجرمانه داشته باشد و باید تخلف باشد، لذا لایحه‌ای با این رویکرد تقدیم مجلس شده است و در دو سال گذشته مواد آن تغییر کرده است. برای مثال نداشتن گواهینامه و رانندگی بدون گواهینامه جرم است که پس از طی مراحل قضائی پرونده تشکیل و بعد از رسیدگی جزای نقدی تعیین می‌شود، لذا بهتر است برخی از رفتارهایی که از امروز جرم بوده توسط صنف خودش رسیدگی شود.

پروانه وکالت شیرین عبادی باید باطل شود

وی درباره نظارت بر عملکرد وکلا و دور زدن قانون توسط مفسدان، گفت: قوه قضائیه بر اساس قانون، نظارت بر کانون و مرکز وکلا را بر عهده دارد و بنای قوه قضائیه دخالت در کار کانون وکلا نیست، اما نظارت را انجام می‌دهد و طی جلساتی که با هیئت مدیره کانون‌ها داشته‌ایم، چنانچه نظارت توسط خود این کانون‌ها انجام شود، کار ما سبک تر خواهد بود، اما گاهی این اتفاق رخ نمی‌دهد.

مصدق تصریح کرد: کانون‌های وکلا و همچنین مرکز وکلا نهاد مدنی هستند و خود باید کار نظارت را انجام دهند، اما گاهی حس می‌شود برخی از کانون‌ها کم‌کاری می‌کنند، برای مثال شیرین عبادی در محافل خارج از کشور همواره می‌گوید وکیل است، آیا نباید کانونی که پروانه داده است آن را لغو کند؟ در قانون آمده است شرایط وکیل شدن اعتقاد به ولایت فقیه و قانون اساسی است که این خانم آن را به صراحت نقض کرده است و باید پروانه‌اش توسط نهاد مربوطه باطل شود.

وی با اشاره به رویکرد محتوایی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه در دو سال اخیر بر روی برنامه حرکت کرده است و مطالبه‌گری از درون دستگاه قضائی و همکاری میان قوای سه‌گانه از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها است. نقدپذیری، سعی در بهبود ارتباط با نخبگان جز محورهای اصلی قوه قضائیه است و همواره اعلام کرده‌ایم نقد را می‌پذیریم همچنین ارتباط ساده با مردم و حذف تشریفات زائد ازجمله تأکیدات رئیس قوه قضائیه است.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای جدید در قوه قضائیه گفت: اسم این سامانه را سخنگو گذاشته بودند، من گفتم اسمش را عوض کنید زیرا مطالبش چیز دیگری است. این سامانه در رابطه دسترسی خبرنگاران به آنچه که می‌خواهند است.

وی با اشاره به آزمون وکالت مرکز وکلا و تعیین و تکلیف وضعیت قبول‌شدگان، اظهار کرد: براساس آزمونی که انجام شد اختلاف برداشتی میان قوه قضائیه و نمایندگان مجلس ایجاد شد و رئیس قوه قضائیه تاکید داشته است که باید مطابق با قانون عمل کرد و با توجه به این تفاوت برداشت‌ها، اختلاف نظر میان قبول‌شدگان ایجاد شد و در نهایت مرکز وکلا تعداد بیشتری را جذب کرد و بر همین اساس در حوزه کارآموزی در دادگستری مشکلاتی ایجاد شد و اگر جذب به مشکل خورده و کارآموزی فردی به عقب افتاده است به دلیل همین مشکل بوده است.

مصدق تصریح کرد: نسبت به مرکز وکلا اجحاف صورت گرفته است، هم کانون و هم مرکز گزینش خاص خود را دارند و باید مراحل طی شود و سپس در سامانه اطلاعات درج شود؛ وقتی مراحل طی نشده‌اند، نمی‌توان چیزی را در سامانه درج کرد.

کد خبر 667872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.