ماجرای انتقال زندانیان افغانستانی به کشور خود / بیشتر محکومان جرم مرتبط با مواد مخدر دارند

از سال‌ها قبل تفاهم‌نامه‌هایی برای انتقال محکومان افغانستانی در زندان های ایران منعقد شده است و در جدیدترین اقدام، ۱۷۸ نفر از دیگر زندانیان افغانستانی به کشور خود بازگشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندماه سال گذشته بود که سیدکمال عبداللهی، قائم مقام کمیته انتقال محکومین وزارت دادگستری با اشاره به موافقتنامه بین ایران و افغانستان در سال ۸۵ که بر اساس آن تا پیش از استقرار حکومت سرپرست افغانستان در هشت مرحله انتقال زندانیان انجام شده است، با یادآوری سفر دادستان حکومت سرپرست افغانستان به ایران اظهار کرد: در مرحله نهم که مربوط به دوره استقرار حکومت سرپرست افغانستان در افغانستان بوده تعدادی از زندانیان افغانستانی متقاضی انتقال به کشور خود بودند که از میان این تعداد ۱۷۲۱ نفر شرایط این انتقال را داشتند و ۹۰۰ نفر مشمول عفو رهبری قرار گرفتند و الباقی که ۱۲۰۰ زندانی هستند که به مرور منتقل می‌شوند.

وی افزود: این زندانیان از استان خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، تهران، سمنان، گلستان، اصفهان، هرمزگان، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمان بوده‌اند و سایر استان‌ها به مرور اعلام می‌شوند.

قائم مقام کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری گفت: بر اساس توافق انجام شده بین ایران و افغانستان، زندانیان حبس خود را در کشور مقصد ادامه خواهند داد و طرف افغانستانی متعهد شده که بر اساس احکام صادره در ایران، زندانیان در افغانستان ادامه حبس خود را انجام دهند.

وی اضافه کرد: جرم این زندانیان در ایران رخ داده و ۹۹ درصد جرایم آن‌ها مرتبط با مواد مخدر بوده است.

عبداللهی همچنین در اسفندماه ۱۴۰۱ گفت: زندانیان منتقل شده در بخش اول مرحله نهم ۲۷۷ نفر بودند، مابقی به افغانستان منتقل خواهند شد؛ همچنین تعداد اندکی از زندانیان ایرانی در افغانستان داریم که این زندانیان نیز قرار است به زودی به ایران منتقل شوند.

وی در خصوص انتشار تصاویر انتقال پول در فضای مجازی خاطرنشان کرد: این پول‌ها حاصل درآمد زندانیان افغانستانی در زندان بوده که تحت مدیریت بنیاد تعاون به حرفه آموزی مشغول هستند و در هنگام انتقال زندانیان به زندان‌های کشور خود در مرز توسط نماینده بنیاد تحویل مقامات آن کشور شد تا در زندان هرات به زندانیان تحویل شود. که مبلغ کل پس‌انداز زندانیان در زندان مرکزی مشهد، ۷۱ میلیون تومان بود.

انتقال ۱۰۱ زندانی افغانستانی در بیست‌ویکم خردادماه

در بیست‌ویکم خردادماه بود که ۱۰۱ نفر از محکومان افغانستانی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نیز به کشور خود منتقل شدند؛ این در حالی است که سال گذشته در چارچوب موافقت‌نامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان حدود ۸۰۰ زندانی افغانستانی برای گذران دوران محکومیت خود به مقامات هیئت حاکمه افغانستان تحویل داده شدند.

بر اساس اعلام معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری از مجموع حدود هفت هزار اتباع خارجی در زندان‌های کشور، ۶۶۲۰ زندانی از اتباع افغانستان هستند.

۱۷۸ نفر از دیگر زندانیان افغانستانی به کشور خود بازگشتند

عسکر جلالیان، رئیس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: با تلاش‌های بی‌وقفه اعضای کمیته انتقال و رایزنی‌های دیپلماتیک و حقوقی میان جمهوری اسلامی ایران و هیئت حاکمه افغانستان تعداد ۱۷۸ نفر محکوم افغانی در ایران امروز -چهارشنبه بیست‌وچهارم خردادماه- از طریق مرز زمینی دوغارون استان خراسان رضوی وارد کشور افغانستان و تحویل مقامات آن کشور شد تا ادامه محکومیت خود را در آن کشور سپری کنند.

وی افزود: با رایزنی گسترده مقامات وزارت دادگستری، قوه قضائیه و وزارت امور خارجه و سازمان زندان‌ها علاوه بر انتقال محکومان افغانستانی، زمینه انتقال سه نفر از محکومان ایرانی حاضر در افغانستان فراهم شد و به ایران انتقال یافتند.

کد خبر 667182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.