هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

سنگاپور، هلسینکی، زوریخ، اسلو و آمستردام به عنوان هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ شناخته شده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان شهرهای هوشمند جهان همواره در تلاش هستند از رویکردهای تکنولوژیک برای افزایش پایداری و کارآمدی مناطق خود بهره بگیرند، ضمن این‌که به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده در رأس اهداف آن‌ها قرار دارد. این در حالی است که سازمان ملل متحد از سکونت بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان در شهرهای سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ خبر داده که این خود به معنای افزایش سالانه انتشار کربن و مصرف انرژی است و توجه روزافزون به شبکه‌های حمل‌ونقل شهری هوشمندتر، مدیریت دوستدار محیط زیست، آب و فاضلاب شهری و توسعه مسکن با بالاترین نرخ کارآمدی انرژی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بهره‌گیری از فناوری‌های تکنولوژیک روز دنیا نظیر اینترنت اشیا به افزایش هوشمندی شهرها کمک زیادی می‌کند و این امر به سهم خود، بهبود کیفیت زندگی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد. در ادامه به معرفی هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ و شرح رویکردهای تکنولوژیک هریک برای پایداری و کاهش انتشار کربن می‌پردازیم.

سنگاپور

سنگاپور از زمان راه‌اندازی پلتفرم «ملت هوشمند» خود در سال ۲۰۱۴، تقریباً هر سال به‌طور پی‌درپی به عنوان هوشمندترین شهر جهان شناخته شده چراکه به منظور تحقق هدف خود، همواره از فناوری‌های روز دنیا برای بهبود خدمات در بخش‌های خصوصی و عمومی بهره گرفته است. توسعه فناوری پرداخت غیرحضوری یکی از کارآمدترین رویکردهای این شهر به حساب می‌آید که تسهیل تردد را برای بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر وسایل نقلیه عمومی به دنبال داشته است. مدیران شهر همچنین به منظور بهبود وضعیت جمعیت پیر شهر به راه‌اندازی یک سیستم مراقبت سلامت دیجیتالی پرداخته‌اند که امکان مشاوره پزشکی را برای این افراد فراهم آورده، ضمن این‌که اینترنت اشیا نیز نظارت بر وضعیت افراد بیمار را ممکن کرده است.

برنامه‌ریزان سنگاپور در سال ۲۰۲۱ از طراحی یک شهر هوشمند دوستدار محیط زیست خبر دادند و مدعی شدند که تردد هرگونه وسیله نقلیه در این منطقه ممنوع خواهد بود. شهر جدید سنگاپور در مجموع پنج منطقه مسکونی را در خود جا خواهد داد و میزبان ۴۲ هزار خانه مسکونی و مسیرهایی ایمن برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران خواهد بود.

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

هلسینکی در فنلاند

برنامه‌ریزان هلسینکی ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۵، هدف انتشار صفر کربن را در پایتخت فنلاند تحقق خواهند بخشید که شواهد و اقدامات در حال انجام برای کاهش تولید گازهای آلاینده حاکی از اثبات این ادعا در تاریخ وعده داده شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۷ و در پی رویکردهای اجرا شده در سراسر شهر، انتشار گاز کربن کاهش ۲۷ درصدی را نسبت به سال ۱۹۹۰ تجربه کرد و از آن پس نیز نمودار تولید گازهای کربن در پایتخت فنلاند، روندی رو به پایین داشته است.

کاهش ۶۹ درصدی انتشار کربن ناشی از ترافیک شهری از دیگر اهداف مهم مدیران هلسینکی تا سال ۲۰۳۵ به‌شمار می‌رود که قرار است از طریق اعمال اقداماتی نظیر ترویج تردد از طریق اتوبوس‌های عمومی و وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین، توسعه خطوط مترو و شبکه‌های شارژ خودروهای برقی تحقق پیدا کند. همچنین، از آن‌جا که بیش از نیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به گرمایش شهری است، اعمال اقدامات مربوط به افزایش کارآمدی انرژی از دیگر اهداف مهم مدیران پایتخت فنلاند به‌حساب می‌آید که می‌تواند کاهش ۸۰ درصدی تولید آلاینده‌ها را از سازه‌ها به دنبال داشته باشد.

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

زوریخ در سوئیس

پروژه هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی شهری اولین اقدام زوریخ در سوئیس برای افزایش پایداری و کاهش انتشار کربن در سراسر شهر بود که با نصب سنسورهای دیجیتالی محقق شد و مصرف بهینه انرژی شهری را به دنبال داشت. در واقع سنسورهایی که روی سیستم‌های روشنایی سراسر زوریخ نصب شده است، قابلیت کم‌نور و پرنور شدن به موقع را هنگام عبور و مرور شهروندان و نیاز به نور فراهم می‌آورد که همین امر به ذخیره ۷۰ درصدی انرژی در آن‌ها نسبت به گذشته منجر شده است. اثربخشی این اقدام مدیران را به گسترش آن در سراسر سیستم‌های روشنایی شهر سوق داده و این در حالی است که به‌تازگی از سنسورهای دیگری نیز برای جمع‌آوری داده‌های زیست‌محیطی در شهر بهره گرفته شده است که به نظارت بر جریان ترافیک کمک می‌کند، ضمن این‌که قابلیت ارائه اینترنت پرسرعت رایگان نیز دارد. از دیگر رویکردهای هوشمند زوریخ می‌توان به بهره‌گیری از یک سیستم هوشمند مدیریت ساختمانی اشاره کرد که از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش، نقش بسیار مهمی در کاهش انتشار کربن در سراسر شهر ایفا کرده است.

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

اسلو در نروژ

پایتخت نروژ از شهرهای جهان با بیشترین بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی به حساب می‌آید که مدیران آن از الکتریکی‌سازی تمام وسایل نقلیه شهر تا سال ۲۰۲۵ خبر داده‌اند. تاکنون اقدامات مختلف متعددی در رابطه با تحقق این هدف نظیر تأمین فضای پارک رایگان به دارندگان وسایل نقلیه الکتریکی، اجازه تردد آن‌ها در مسیرهای اتوبوس‌های عمومی و اعمال مالیات‌های بسیار پایین به این افراد انجام شده که همه به افزایش گرایش شهروندان به جایگزینی خودروهای معمولی خود با وسایل نقلیه الکتریکی منجر شده است. مدیران اسلو برای تحقق هدف صفر انتشار کربن خود تا سال ۲۰۵۰ در نظر دارند استراتژی‌های دیگری مانند مدیریت مدور پسماندها، توسعه مناطق صفر کربن و بهره‌گیری از سیستم‌های انرژی سبز را نیز پیاده کنند.

هوشمندترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

آمستردام در هلند

پروژه شهر هوشمند آمستردام، پایتخت هلند در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و اجرای بیش از ۱۷۰ عملیات مختلف را در این راستا در بر گرفت. یکی از نقاط قوت آمستردام در هوشمندسازی و افزایش پایداری، ارائه نوآوری‌های متعدد بوده که استفاده گسترده از انرژی تجدیدپذیر، الکتریکی‌سازی کامیون‌های حمل پسماندهای شهری، نصب پنل‌های خورشیدی بر سقف ایستگاه‌های اتوبوس، ساخت دهکده‌های معلق برای حل معضل ازدحام جمعیت در مرکز شهر و احیای زمین‌ها را به دنبال داشته است. در حال حاضر، هزاران کسب و کار کوچک و بزرگ همچنین خانه‌های مسکونی به عایق‌های پشت‌بامی با قابلیت تولید انرژی تجدیدپذیر مجهز شده است، ضمن این‌که استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی در سیستم‌های روشنایی شهری نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده در پایتخت فنلاند ایفا کرده است.

کد خبر 667761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.