روز جهانی عکاسی از طبیعت + برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

پانزدهم ژوئن، روز جهانی عکاسی از طبیعت است که از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان راهی برای تشویق مردم به یادگیری و لذت بردن از ثبت زیبایی‌های طبیعت از طریق دوربین‌ها تعیین شد تا بهانه‌ای برای حفاظت از طبیعت و ترویج درک بشر از نعمت‌های محیط طبیعی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبیعت مملو از زیبایی و شگفتی، الهام‌بخش و منحصربه‌فرد است و تجربه مناظر خیره‌کننده آن اوقات خوشی را برای انسان فراهم می‌آورد. طبیعت دنیایی است که در موازات دنیای خشک و خشن شهرنشینی این روزها وجود دارد و عشق ورزیدن و احترام گذاشتن به آن بسیار مهم است. درک، تحسین و تجربه زیبایی‌ها و عظمت والای این دنیای مسحورکننده و آرامش‌بخش، بهترین راه موجود برای احترام گذاشتن به آن محسوب می‌شود.

وقت‌گذرانی در طبیعت برای ساکنان شهرها همیشگی نیست و پس از تجربه لحظاتی لذت‌بخش اما گذرا در آن باید به دنیای سرد شهرنشینی بازگشت. به همین دلیل تلاش برای ثبت این لحظات بسیار مهم است به‌ویژه که این تجربیات در اکثر مواقع تنها یک‌بار در زندگی پیش می‌آید و ممکن است بشر هرگز فرصت دوباره‌ای برای بازگشت به فضایی که از حضور در آن لذت برده است، پیدا نکند. وقایعی همچون تماشای اتفاقی مهاجرت دسته‌های عظیم پرندگان و رخ دادن طوفان‌های تندری نمونه‌های مناسبی از این امر به‌شمار می‌روند. بنابراین بد نیست در مراجعه به فضاهای بیرون از خانه و دور از شهر، وسیله‌ای برای ثبت لحظه‌ها با خود به همراه داشت.

روز جهانی عکاسی از طبیعت+ برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

لذت عکاسی از یک گل، لحظه ورود و خروج یک زنبور عسل از کندو، تغذیه شدن جوجه پرندگان توسط والدین خود، دویدن آهوهای زیبا، تماشای شکوه و عظمت یک فیل کمیاب حین تغذیه از درختان بلند یا نوشیدن آب و حتی لذت حضور در فضاهای سبز شهری، پارک‌ها و شگفت‌زده شدن از هر زیبایی منحصربه‌فردی که طبیعت امکان تماشای آن را در اختیار انسان قرار می‌دهد و ممکن است تنها یک‌بار در زندگی رخ دهد، همه دلایلی برای اهمیت ثبت لحظات به‌شمار می‌رود و بهانه‌ای به‌دست می‌دهد تا زیبایی طبیعت را در قاب نگاه یک دوربین به ثبت رساند. به این ترتیب می‌توان در هر لحظه زندگی از زیبایی‌های این دنیای شگرف و قدرت بی‌نظیر آن بهره‌مند شد؛ روز عکاسی طبیعت بر همین مبنا شکل گرفته است.

روز جهانی عکاسی از طبیعت+ برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

روز عکاسی از طبیعت

عکاسی طبیعت شاخه‌ای از عکاسی است که به تصویربرداری از عناصر طبیعی از جمله مناظر، سازه‌های زمین‌شناسی، گیاهان و جانوران در زیستگاه‌های طبیعی و باغ‌وحش‌ها اختصاص دارد. این شاخه از عکاسی شامل سوژه‌های انسانی نمی‌شود، اما بسته به موقعیت می‌توان استثناهایی قائل شد.

سال ۱۹۹۴ بیش از ۱۰۰ نفر از علاقه‌مندان به عکاسی طبیعت به راه‌اندازی انجمن عکاسی طبیعت آمریکای شمالی اقدام کردند تا روی آینده این هنر سرمایه‌گذاری و اطمینان حاصل کنند فعالان در آن از طریق حفاظت از محیط‌زیست و بهبود آگاهی، گام‌های مناسبی برای محافظت از موضوع عکاسی خود برمی‌دارند. تلاش‌های این گروه تضمین کرد که دسترسی به زمین‌های آزاد و عمومی همچنان برای عکاسان طبیعت باز است. این سازمان بعدها در راستای ارزش بخشیدن به آثار تولیدی توسط عکاسان طبیعت و ظرافت موضوعات کاری آن‌ها به تعیین روز عکاسی طبیعت اقدام کرد تا نخستین گام‌ها را در قدردانی واقعی از زیبایی‌های طبیعت با استفاده از هنر عکاسی برداشته باشد.

عکاسی از طبیعت یعنی ورود به دنیای طبیعی بی‌حدوحصری که زمین در اختیار بشر قرار داده است، یافتن سوژه‌های زیبا و کمیاب در این فضای روح‌انگیز و ثبت لحظات در آن با استفاده از یک دوربین هرچند ساده که با وجود توسعه روزافزون فناوری هر روز به امکانات آن افزوده می‌شود. از عکاسی استاندارد گرفته تا تصویربرداری‌های ماکرو برای ثبت کوچک‌ترین جزئیات دنیای طبیعی، فناوری در هر سال که می‌گذرد توانایی بشر را در ورود به ریزترین بخش‌های طبیعت فراهم می‌آورد و تعیین روزی به‌عنوان عکاسی طبیعت بهانه‌ای به دست می‌دهد تا از این پیشرفت‌های روزمره برای حرکت رو به جلو نهایت استفاده برده شود.

روز جهانی عکاسی از طبیعت+ برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

بهترین عکاسی طبیعت در سال ۲۰۲۳

زمانی که علم بزرگ و هنر عالی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، می‌توان به مسائل شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد. این امر، فلسفه پنهان در پس برگزاری مسابقات جوایز جهانی عکاسی طبیعت و حیات‌وحش را توضیح می‌دهد. بشر امروزی به قدرت عکاسی برای تمرکز بر عظمت و شگفتی‌های دنیای طبیعی اطراف خود باور دارد و آن را عاملی برای تضمین فردایی بهتر می‌داند. به همین دلیل مسابقاتی را برای تجلیل از بهترین عکاسان طبیعت جهان ترتیب می‌دهد، چراکه این افراد شگفتی‌های سیاره زمین را برجسته می‌کنند.

بهترین عکاس طبیعت جهان در مسابقات جوایز جهانی عکاسی طبیعت آلمان در سال گذشته «ینس کولمن» آلمانی بود که از کمین یک کروکودیل در گِل تصویربرداری کرد. کروکودیل‌ها به‌واسطه ضربات سریع و قدرت وحشیانه خود شناخته شده‌اند، اما «خطر در گِل» یک سلاح کلیدی دیگر آن‌ها را برجسته کرد؛ صبر. به همین دلیل چشمان زردرنگی که به آرامی در میان انبوهی از گل‌ولای در انتظار عبور طعمه کمین کرده است و صبر کروکودیلی که با خشک شدن لایه‌ای از گل روی پوزه‌اش همراه بوده است، موفق به دریافت جایزه برترین عکاسی طبیعت در سال جاری شد.

روز جهانی عکاسی از طبیعت+ برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

جایزه عکاس برتر حیات‌وحش بریتانیا در سال جاری به «چارلی پیج» برای گرفتن تصویری از یک روباه قرمز در پارک لی ولی (Lee Valley Park) لندن تعلق گرفت که درختان آن به‌منظور جاده‌سازی قطع شده است و نتایج مسابقه جهانی عکاسی طبیعت و حیات‌وحش سال ۲۰۲۳ در ۱۴ دسته نیز در سی‌ام ژوئن اعلام خواهد شد.

روز جهانی عکاسی از طبیعت+ برترین عکس طبیعت سال ۲۰۲۳

کد خبر 667292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.