تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟

در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی، شنبه و یکشنبه، تعطیل و روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است. تعطیلی شنبه در کشورهایی مانند افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، عربستان، عمان، لیبی و قطر رایج است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعطیلات آخر هفته در کشورهای جهان یکسان نیست و با توجه به فرهنگ هر کدام متفاوت است. در ادامه به بررسی تعطیلات پایان هفته دوروزه در چند کشور می‌پردازیم.

تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه

تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه به این دلیل در بعضی از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده است که در دین مسیحیت، یکشنبه روز مذهبی محسوب می‌شود. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی، شنبه و یکشنبه، تعطیل و روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است.

تعطیلی جمعه و شنبه

در بسیاری از کشورهای اسلامی، نماز عصر روز جمعه بسیار مهم است. به این ترتیب، تعطیلات آخر هفته در کشورهایی همچون الجزایر، افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لیبی، مالزی (برخی ایالت‌ها)، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه و یمن از جمعه تا شنبه است.

تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟

تغییر تعطیلات پایان هفته در کشورهای جهان

بسیاری از کشورها به دنبال تغییر تعطیلات آخر هفته خود از شنبه تا یکشنبه هستند که تصور می‌شود این موضوع برای تجارت با کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار مهم باشد. برای مثال، تعطیلات آخر هفته پیش‌تر در تونس از جمعه تا شنبه بود، اما در سال ۲۰۲۱ به روزهای متداول شنبه و یکشنبه تغییر کرد. توجه داشته باشید که بسیاری از مشاغل هنوز برای نماز جمعه بعدازظهر در تونس تعطیل هستند. در مالزی، بیشتر نقاط کشور (از جمله کوالالامپور)، روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته اعلام کرده‌اند، اما در چند ایالت، از جمله کداه، کلانتانو ترنگانو، جمعه تا شنبه، روزهای رسمی پایان هفته است.

تعطیلات آخر هفته پنجشنبه-جمعه

تعطیلات پایان هفته پنجشنبه تا جمعه، بیشتر در کشورهای مسلمان‌نشین رایج بود، اما یمن یکی از آخرین کشورهایی به‌شمار می‌رود که تعطیلات آخر هفته پنجشنبه تا جمعه خود را به روزهای تعطیلی جمعه تا شنبه تغییر داد. به‌تازگی تعطیلات پایان هفته در کشورهای دیگری مانند سومالی و لبنان نیز تغییر کرده است.

تعطیلات آخر هفته جمعه-یکشنبه

شاید غیرمعمول‌ترین روزهای آخر هفته در کشور برونئی دارالسلام باشد که در آن جمعه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است تا به شکستن هفته کاری در آن کمک شود.

تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟

در کدام کشورها فقط یک روز آخر هفته تعطیل است؟

در برخی کشورها فقط یک روز آخر هفته به‌طور رسمی تعطیل است، اما این موضوع به آن معنا نیست که همه افراد در این کشورها شش روز در هفته کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر فقط دو کشور ایران و جیبوتی، جمعه‌ها را برای تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته‌اند و فقط در کشور نپال، شنبه به عنوان روز تعطیل پایان هفته محسوب می‌شود. اگرچه در کشور موریتانی، جمعه تا شنبه روزهای رسمی پایان هفته است، اکثر کارگران فقط شنبه تعطیل هستند. بسیاری از کشورهای دنیا همچون مکزیک، کلمبیا، هند و فیلیپین نیز یک هفته کاری شش‌روزه دارند و فقط یکشنبه، به عنوان روز آخر هفته برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 666890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.