موافقان و مخالفان علی‌آبادی چه گفتند؟

جلسه بررسی برنامه و تعیین صلاحیت و رای اعتماد عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت امروز آغاز شد، در این جلسه نمایندگان خانه ملت نظرات موافق و مخالف خود را ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز _سه‌شنبه بیست‌وسوم خردادماه_ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸:۰۳ با حضور ۱۹۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

بررسی برنامه و صلاحیت عباس علی‌آبادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رأی اعتماد اولین برنامه مجلس شورای اسلامی بود.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: خدمت محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس حوزه ریاست و عزیزانمان که از دولت برای جلسه رأی اعتماد به وزیر صمت به مجلس آمده‌اند، خیرمقدم عرض می‌کنم.

بر این اساس محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری در نشست علنی بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حضور دارند.

موافقان

علی‌آبادی در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده است

مهرداد گودرزوندچگینی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در موافقت با برنامه‌های وی، گفت: اگر می‌خواهیم وزیر توانمندی در وزارت صمت داشته باشیم باید سوابق وزیر پیشنهادی را در ابعاد علمی، اجرایی و فردی مورد بررسی قرار داده و سپس اقدام کنیم اما اینکه برنامه‌های وی را نخوانده و به یک صفحه خالی در برنامه‌های وی اشاره کنیم و ندانیم که در برنامه‌های وی چه چیزی نوشته شده و در محضر نمایندگان مجلس موارد را توجیه کرده و منافع فردی را بر منافع ملت اولویت قرار دهیم ظلم به مردم و مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را نخوانده و نسبت به آن مخالفت می‌کنند، اظهار کرد: مطالب برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه سیمان را مطالعه کرده و سپس قضاوت کنیم، چرا نخوانده مخالفت می‌کنید، این رفتار ظلم به مجلس است، ای کاش برنامه‌های وی را می‌خواندید و سپس مخالفت می‌کردید، چرا حرف‌هایی زدید که با برنامه‌های وزیر پیشنهادی همخوانی ندارد.

وی خطاب به نمایندگان، افزود: امروز نباید اسیر جوسازی‌های افرادی شویم که برنامه‌ها را نخوانده و نسبت به آن انتقاد شدید دارند. بنده پرونده و برنامه‌های علی‌آبادی را با دقت مورد مطالعه قرار دادم و خدا را شاهد و ناظر قرار می‌دهم که جز به برنامه‌های وزیر پیشنهادی به چیز دیگری رأی نخواهم داد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: علی‌آبادی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل کرده است، یکی از ویژگی‌هایی که ما برای وزیر صمت در نظر می‌گیریم سوابق تحصیلی آن است،، لذا نباید بحث را با اشاره به دانشگاه‌هایی نظیر امام حسین (ع) و امام صادق (ع) تقلیل دهیم، این دانشگاه‌ها نیز جزو دانشگاه‌های کشور هستند، لذا باید انتقادات با دلیل و منطق باشد.

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه سوابق تحصیلی علی‌آبادی دقیقاً مطابق با حوزه صنعت است، افزود: وی دارای مقالات متعدد در حوزه صنعت بوده و کاملاً به ابعاد آن اشراف و تخصص دارند، همچنین سوابق اجرایی ایشان مناسب بوده چرا که هم در بدنه دولت حضور داشتند و معاون وزیر نیرو بودند و نیز مدیرعامل شرکت مبنا که یک مجموعه موفق است حضور داشتند، لذا ما برای مدیریت وزارت صمت فردی می‌خواهیم که در حوزه علمی و اجرایی متخصص باشد و بتواند مؤثر عمل کند.

وی با اشاره به عملکرد وزیر پیشنهادی صمت، اضافه کرد: علی‌آبادی نشان داده است که در ارتباط با بخش خصوصی بسیار موفق است، ما در وزارت صمت کسی را می‌خواهیم که ارتباطات خوبی با بخش خصوصی داشته باشد و تعامل خوبی میان بخش خصوصی و دولتی ایجاد کند.

گودرزوند چگینی با اشاره به عملکرد موفق وزیر پیشنهادی در جذب سرمایه‌گذار و همکاری با شرکت‌های بین‌المللی، اضافه کرد: علی‌آبادی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و بین‌المللی زبانزد بوده و چه کسی نسبت به این مهم در شرکت مپنا بی‌خبر است.

نماینده مردم رودبار در مجلس با طرح پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر وزارت صمت، خاطرنشان کرد: ما در حوزه صنعت و معدن ظرفیت‌های بسیار خوبی داریم که می‌توانند در حوزه تولید ناخالص ملی و ارزآوری بسیار مؤثر باشند، لذا از وزیر پیشنهادی درخواست دارم در صورت رأی اعتماد به بخش‌های صنعتی و معدنی ورود کرده و توجه جدی به سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی داشته باشد و تراز اقتصادی کشور را مثبت کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تولید، تصریح کرد: ما باید نگاه صادراتی به حوزه تولید داشته باشیم و تولیدات را با استانداردهای جهانی ارزآور کنیم، لذا این مهم نیز باید در برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاخص‌های متعددی در برنامه‌های آقای علی‌آبادی نظیر شاخص‌های ارزیابی، شفافیت و انسجام کاملاً دیده شده است، لذا از نمایندگان مجلس درخواست دارم تسلیم جوسازی‌ها و نگاه‌های پوپولیستی نشوند چرا که اینگونه رفتارها هیچ کمکی به کشور نخواهد کرد ما باید وزرایی که از بدنه دولت آمده‌اند و تجربه‌های بسیاری دارند را مورد حمایت قرار دهیم. چه اشکالی دارد که نیروی نظامی در دولت صاحب مسئولیت شود. مگر در آمریکایی که برخی همواره به آن اشاره می‌کنند چه کسانی در بالاترین سطوح قرار دارند؟ سطح اول مدیریتی کشور عمدتاً تحصیلکرده‌های نظامی هستند، افرادی که نسبت به این موضوع اطلاعی ندارند مخالفتی فاقد مبنای علمی نکنند. نباید در تریبون مجلس مطالبی را عنوان کنیم که مبنای دقیقی نداشته باشد. ما در بررسی رأی اعتماد وزرا باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم، آنها به ما اعتماد کرده‌اند.

تنظیم بازار داخلی مورد توجه علی‌آبادی است

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صمت، در موافقت با برنامه‌های وی گفت: روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر پیشنهادی جلسه‌ای داشت و مشخص شد چارچوب فکری آقای علی‌آبادی با رویکردهای حوزه مأموریت کمیسیون اقتصادی منطبق است، اما لازم است چند سرفصل اقتصادی را مطرح کنم که پس از اخذ رأی اعتماد، انتظار می‌رود وزارت صمت در این چارچوب حرکت کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم با بیان اینکه مأموریت صادرات کشور برعهده وزارت صمت است، تاکید کرد: تغییرات نرخ ارز که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، فرصت مناسبی برای صادرات از کشور فراهم کرده و تراز منفی صادرات که در دولت قبل رقم خورده است مثبت کند و شاهد جهش صادرات در کشور باشیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت کشور با ۱۰ کشور انجام می‌شود که لازم است در این ۱۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم و از نگاه ویژه وزارت صمت و وزارت امور خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی تشکر می‌کنم. برای جهش صادرات باید سیاست‌های ارزی مبتنی بر قانون در کشور را در نظر بگیریم. در قوانین احکام دائمی، ارز را شناور دیده‌ایم و براساس شاخص تورم داخلی و خارجی و قدرت رقابت پذیری باید اقدام شود، از این رو انتظار می‌رود واردات را به حداقل و صادرات را به حداکثر برسانید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنظیم بازار داخلی به دلیل وسعت به حلقه مفقوده تبدیل شده است، گفت: مردم نگران رها شدن بازار هستند، علاوه بر عوامل بیرونی، عدم مدیریت بازار باعث رها شدن بازار شده است که در وزارت صمت نیازمند اتخاذ تصمیم جدی درخصوص بازار داخلی هستیم که وزیر پیشنهادی توضیحاتی در این زمینه در کمیسیون اقتصادی داده است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش تصدی‌گری دولت در شرکت‌های خصوصی بیان کرد: با وزیر پیشنهادی به صراحت درخصوص کاهش تصدی‌گری دولت در شرکت‌های خصوصی خودروسازی و فولاد صحبت کرده‌ایم که ایشان بر رویکرد کاهش حضور دولت و کاهش مدیریت دولتی در بخش خصوصی تاکید کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر محورهای مدنظر اجرایی شود، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، همچنین آقای علی‌آبادی مورد تأیید مقام معظم رهبری است. ایشان در بازدید از مجموعه مپنا تاکید داشتند که این مجموعه باعث مباهات است و خودباوری، اعتماد به نفس و اعتماد به کمک‌های الهی در این مجموعه موج می‌زند.

علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

حبیب اله دهمرده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در تجربه‌های خود یاد گرفتم که برای واگذاری پروژه‌های مهم ابتدا بررسی کنم که فرد در کجا کار کرده و چه عملکردی داشته است، سپس وی را انتخاب کنم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای علی‌آبادی دارای برنامه علمی، کارشناسی در ابعاد کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت است.

وی اضافه کرد: وزیر پیشنهادی صمت افق دید وسیعی دارد و ریسک پذیری و خطرپذیری را در دستورکار خود قرار داده است همچنین وی دارای شجاعت نه گفتن است همچنین اهل رانت و باج دادن نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تجربه دیگری که از وی دارم مربوط به نیروگاه بادی میل نادر است، با وجود اینکه این پروژه ظرفیت بسیاری داشت اما چندین سال بلاتکلیف مانده بود که ایشان آن را عملیاتی کرد.

دهمرده با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صمت قول عملیاتی شدن و استفاده از ظرفیت بسیار معادن استان سیستان و کارخانه لاستیک این حوزه را داده است، افزود: ایشان اهل ابتکار و نوآوری است و کارنامه‌ای که ارائه داده نیز قابل اندازه‌گیری است، از سوی دیگر آرمانی صحبت نکرده است.

علی‌آبادی با آشنایی با مشکلات دولت و نزدیکی به بخش خصوصی می‌تواند در وزارت صمت مؤثر باشد

محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی علی‌آبادی گفت: به عنوان کسی که مدتی سکانداری وزارت علوم را برعهده داشته و سال‌ها عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده بیان می‌کنم که تحصیلات وزیر پیشنهادی در بهترین دانشگاه‌های کشور انجام شده و باید قدردان چنین مدیران خبره، تیزهوش و فهیم باشیم. ایشان فوق لیسانس دانشگاه تهران و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیر گرفته است و در خصوص زمانبندی دریافت مدارک باید گفت که در دانشگاه‌ها چنین اتفاقاتی می‌افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق خدمتی وزیر پیشنهادی بیان کرد: سدسازی، تونل‌سازی، برج‌سازی، حضور در تولید صنایع دفاعی، ساخت نیروگاه‌های پیشرفته، لوکوموتیو و شروع عملیات برای خودروهای برقی، بهره‌برداری، بهره‌وری و بهینه‌سازی از جمله اقدامات آقای علی‌آبادی است. مقامات عالی کشور از عملکرد مپنا تجلیل به عمل آورده‌اند و یکی از ویژگی‌های خوب وزیر پیشنهادی این است که با بخش خصوصی آشنایی نزدیکی دارد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد GDP کشور در وزارت صمت است، توضیح داد: خودروسازی خصوصی، معادن خصوصی و بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به وزارت صمت مرتبط است. علی‌آبادی در ۱۰ سال گذشته ارتباط‌گیری خوبی با بخش خصوصی داشته است که نباید این تجربه را دست کم گرفت، او با شناخت مشکلات دولت و نزدیکی با بخش خصوصی می‌تواند اقدامات مناسبی داشته باشد.

زاهدی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اشتغالزایی کشور مرتبط با وزارت صمت است، تأکید کرد: باید کسی سکاندار این وزارت باشد که بر اشتغالزایی کارآمد بوده و بتواند ارتباط دولت و بخش خصوصی را برقرار کند بنابراین در سالی که باید اشتغال و تولید رو به افزایش باشد، انتخاب چنین فردی می‌تواند به موفقیت کشور کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های راهبردی وزیر پیشنهادی بیان کرد: برنامه‌های راهبردی او با تکیه بر بهره‌گیری فناوری‌های نو و توجه به صنعت دیجیتال نسل چهارم است که بسیاری از مدیران کشور حتی با واژگان صنعت دیجیتال نسل چهارم آشنایی ندارند اما علی‌آبادی به ریز در برنامه‌های خود به این نسل از فناوری توجه کرده است. او در مپنا نشان داد توانمندی بهره‌گیری و هدایت به سمت صنعت دیجیتال را دارد و باید از حضور چنین شخصی استقبال کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از وزیر پیشنهادی خواهش دارم در حوزه معدن به موضوع زنجیره تولید توجه کند. اولویت کشور در حوزه معدن خام‌فروشی است که باید مدیرانی در این حوزه آورده شوند تا زنجیره تولید در معادن را مورد توجه قرار دهد. همچنین در باب خودروسازی باید به سمت خودروهای هوشمند برویم چرا که تا سال ۲۰۳۰ در دنیا دیگر خبری از خودروهای معمولی نخواهد بود و در زنجیره تولید باید به خودروهای هوشمند برقی و هیبریدی توجه کنیم.

وی تأکید کرد: با حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند، صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه بنزین و گازوئیل خواهیم داشت و می‌توانیم با صادرات انرژی برای کشور ارزآفرینی کنیم.

مخالفان

برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت در میدان انقلاب هم پیدا می‌شود

جلیل رحیمی جهان آبادی در نشست علنی صبح امروز (سه شنبه، ۲۳ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با برنامه‌های وی، با بیان اینکه شما در حال تصمیم‌گیری برای وزارتخانه‌ای هستید که سرنوشت مردم را رقم می‌زند، گفت: ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی کیفیت با برنامه‌هایی که از میدان انقلاب هم می‌توان آنها را پرینت گرفت و ارائه کرد، قابل حل نیست.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به نمایندگان با تأکید بر اینکه شما نمایندگانی هستید که برای هر رأی و نظری که می‌دهید باید به خداوند پاسخگو باشید، با اشاره به صفحه‌ای از برنامه‌های وزیر پیشنهادی، عنوان کرد: موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی در فصل زمستان در حوضچه‌های ذخیره آب و احداث تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی از موضوعاتی نیست که از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت باشد.

وی در ادامه خطاب به علی‌آبادی گفت: شما خودرو را ۸ برابر قیمت در خارج از نظم به ملت می‌فروشید. در حال حاضر مصوب شده که ۱۷۶ درصد سود بازرگانی از خودرو گرفته می‌شود و شما می‌گوئید موافق واردات خودرو هستید اما سابقه شما نشان می‌دهد زمانی که سمتی داشتید مانع واردات لوکوموتیو به کشور شدید پس چه برنامه‌ای برای واردات خودرو با عوارض ۱۷۶ درصد دارید.

رحیمی جهان آبادی در ادامه برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را یک انشای کلی دانست و افزود: تولید حداکثری در معدن و سیمان یک انشا است. شما نمایندگان امین مردم هستید و در حال رأی دادن به یک انشا به جای برنامه برای وزارتخانه صمت هستید و ممکن است شش ماه دیگر همین‌جا بایستید و بگویید وزیر باید استیضاح شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اینجا خانه ملت است و قرار است درد ملت پیگیری شود. من فرض می‌گیرم مدرک تحصیلی آقای علی‌آبادی درست باشد و کاری به شخصیت والای ایشان ندارم. من به برنامه ایشان انتقاد دارم، برنامه‌ای که حتی خود وزیر پیشنهادی آن را نخوانده است. هر کدام از شما به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شوید، مشاوران شما مشابه این برنامه را در کشوی شما قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم در حال کشته شدن در جاده‌ها هستند و هشت برابر قیمت خودرو بابت آن هزینه می‌کنند. مردم مافیای خودرو در کشور را تحمل می‌کنند. وضعیت سیمان در کشور را ببینید. در جایی که مردم آب خوردن ندارند صنایع گندله سازی و سیمان تأسیس شده است.

رحیمی جهان آبادی با انتقاد از نحوه تقسیم بندی مسئولیت‌ها در کشور تصریح کرد: کسی که پزشک اطفال است وزیر خارجه می‌شود، کسی که علوم سیاسی خوانده، وزیر کار می‌شود و این مشکل کل دولت‌ها و کل جناح‌های ما است و همین باعث شده است که کشور به روز سیاه بنشیند و کمر مردم زیر بار تورم بشکند.

عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید به جوابی که به خدا، ملت و تاریخ می‌دهید فکر کنید و بعد به کسانی رأی دهید که برنامه‌های شعاری و انشایی دارند.

زمان عضویت علی‌آبادی در هیئت علمی دانشگاه‌ها با سال اخذ مدرک لیسانس همخوانی ندارد

جلال محمودزاده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: از نحوه انتخاب وزرای دولت انقلابی و دولت سیزدهم همیشه متعجب و متأسفم شده‌ام، دایره انتخاب مدیران و وزرای دولت آقای رئیسی به حدی کوچک است که معمولاً برای انتخاب وزیر و معاون وزیر با کمبود نیرو مواجه می‌شویم، انتخاب وزرا از دانشگاه‌های امام حسین (ع) و امام صادق (ع) و آستان قدس یعنی انتخاب افراد از بین کسانی که در دوران تصدی آقای رئیسی حضور داشته‌اند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتخاب علی‌آبادی نیز به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت از این امر مستثنی نیست، ادامه داد: شما که سابقه فراوانی در زمینه نظامی داشته‌اید، آیا لازم نبود که به جای پذیرش مسئولیت وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت در همان مسئولیت‌های قبلی حضور پیدا می‌کردید، می‌دانید که امسال سال افزایش تولید و مهار تورم است. چرا در برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردید به برنامه‌های خود برای صنایع خودروسازی و معدنی اشاره نکردید. همه می‌دانیم خودروهای بی‌کیفیت داخلی متأسفانه هر سال جان هزاران نفر از هموطنان را می‌گیرد.

وی افزود: هر وزیری که قبلاً برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شد ابتدا در برنامه‌های خود، ساماندهی خودروسازی داخلی را به دقت ذکر کرده است اما بعد از انتخاب در دام مافیای خودروسازی افتاده است، چرا شما در برنامه‌های خود اشاره‌ای به این موضوع نکردید و از کجا مطمئن باشیم که شما نیز در دام مافیای خودروسازی گرفتار نمی‌شوید.

محمودزاده تصریح کرد: مشکل بعدی که در خصوص آقای علی‌آبادی وجود دارد این است که در مسئولیت‌های قبلی وی مطرح می‌کند عدم همفکری، عدم مشورت‌پذیری و نوعی دیکتاتوری در تصمیم‌گیری است که اگر اینگونه باشد می‌تواند برای بدنه وزارت مهم و کلیدی صنعت، معدن و تجارت مشکلاتی را به همراه داشته باشد. امروز صبح در فراکسیون انقلاب اسلامی از بین ۱۴۰ نفر نماینده حاضر، ۹۱ رأی مثبت گرفته‌اید، می‌توانید پاسخ دهید چرا این تعداد رأی مخالف از همفکران خود دریافت کرده‌اید.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس عنوان کرد: لازم است به نمایندگان در خصوص افشاگری‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده توضیح دهید، آیا درست است که شما در مپنا با یورو حقوق ماهیانه ۶۰۰ میلیون تومان می‌گرفته‌اید و از حقوق نجومی برخوردار بوده‌اید؟ موضوع مدرک تحصیلی شما چیست؟ تاریخ ورود شما به دانشگاه در مقطع لیسانس سال ۱۳۵۸ بوده، تاریخ اخذ لیسانس مکانیک از دانشگاه شریف سال ۱۳۶۸ است یعنی شما پس از ۱۰ سال توانسته‌اید مدرک لیسانس را دریافت کنید، آیا درست است که مدرک لیسانس شما را آقای آزاد صادر کرده در حالی که وی سال ۱۳۸۴ رئیس دانشگاه شریف شده یعنی ۱۶ سال پس از اینکه شما از مقطع لیسانس فارغ‌التحصیل شده‌اید، فوق لیسانس شما را آقای رهبر از دانشگاه تهران و بر روی یک کاغذ ساده و بدون سربرگ در سال ۱۳۹۰ صادر کرده است، ان‌شاء الله برای این موارد حتماً شما پاسخی دارید که برای نمایندگان ارائه کنید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ضروری است که به تناقض آشکار سال اخذ مدرک تحصیلی و سال استخدام خود پاسخ بدهید، بر اساس مدارک ارائه شده در سال ۱۳۶۵ عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) شده‌اید، یعنی زمانی که حتی لیسانس نداشتید عضو هیئت علمی دانشگاه شدید، آقای علی‌آبادی اطلاعاتی که به عنوان هیئت علمی و معاون دانشگاه به شرکت مپنا در زمان شروع مسئولیت داده‌اند با سال اخذ مدرک تحصیلی وی همخوانی ندارد.

وی خطاب به علی‌آبادی ادامه داد: آیا درست است که خانواده شما سال‌ها ساکن آلمان بوده‌اند، آیا تابعیت خانواده خود را تأیید یا رد می‌کنید، بر اساس اطلاعاتی که در رسانه‌ها وجود دارد، آیا شما قصد داشتید در صورت عدم اعتماد مجلس به خود برای مدیریت خاورمیانه شدن شرکت زیمنس تلاش کنید. امیدوارم به شبهات در خصوص مدرک تحصیلی، حقوق نجومی، مسئولیت‌های قبلی در دانشگاه و شرکت مپنا و برنامه‌های راهبردی خود به ویژه در بحث خودروسازی داخلی و صنایع معدنی شفاف‌سازی کنید.

محمودزاده خطاب به علی‌آبادی عنوان کرد: شما که به عنوان وزیر معرفی شده‌اید، می‌دانید که در بحث خودروسازی و تولید خودروی بی‌کیفیت مردم ناراضی هستند و هر روز شاهد کشته شدن هزاران نفر در جاده‌ها به خاطر خودروهای بی‌کیفیت هستیم، هر وزیری که در دولت سیزدهم و دولت‌های قبل معرفی شده اول برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودرو ارائه کرده اما بعداً در دام مافیا گرفتار شده، امیدواریم آقای علی‌آبادی پس از رأی اعتماد در دام مافیا قرار نگیرد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: خام‌فروشی در معادن بیداد می‌کند، بیشتر کشورهای همسایه محصولات معدنی ما را می‌برند و با برند خود فرآوری و صادر می‌کنند در صورتی که حاصل معادن برای ما از بین رفتن منابع طبیعی، محیط زیست و راه‌های روستایی است. وزیر باید برای بخش معدنی برنامه ویژه داشته باشد. آقای علی‌آبادی برای این بخش برنامه خاصی ارائه نکرده که چه کاری انجام می‌دهد تا ارزش افزوده معادن به کشور بازگردد و از ارزش افزوده معادن بهره‌مند شویم.

بی‌توجهی به ظرفیت معادن و مناطق محروم در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت

سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: تریبون مجلس شورای اسلامی و ظرفیتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مناطق محروم فراهم کرده است بهترین فرصت برای گفتن کمبودها، کاستی‌ها و بی توجهی‌های دولت به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی مشاهده می‌شود که به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم بی توجهی شده است، صنایع عمده و شرکت‌های عظیم دولتی نظیر ایمیدرو مجدداً می‌خواهند در شهرهای توسعه یافته سرمایه‌گذاری کنند یا نیم نگاهی هم به مناطق محروم دارند. اینکه این شرکت‌ها به دنبال افزایش سرمایه شأن هستند و مطابق با اصل سوم قانون اساسی در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکنند آیا در دوره تصدی وزیر پیشنهادی نیز مستمر خواهد بود و آیا شهرهای خلخال و کوثر و گرمی مجدداً از صنایع محروم می‌شوند؟ و یا ایشان در برنامه‌های خودشان نیم نگاهی به مناطق محروم خواهند داشت. ما از اینکه در برخی از مناطق به دلیل نبود کارگر باید از شهرستان‌های حوزه انتخابیه کارگر صادر کنیم، شرمنده مردم هستیم.

وی اضافه کرد: چرا نباید در دولتی که مدعی عدالت محوری بوده و با این شعار آمده در مناطق محروم برای ایجاد صنایع اقدامی شود. بهترین مناطق برای ایجاد صنایع مناطقی هستند که آب کافی در اختیار دارند، لذا خلخال و کوثر بهترین منطقه برای ایجاد صنایع هستند اما متأسفانه آنقدر در این دولت مغفول ماند که برخی از مرکز نشینان به فکر انتقال آب از این منطقه افتادند. طبق آمایش سرزمینی هرجایی که آب و نیروی انسانی هست باید صنایع ایجاد شود اما این امر در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دیده نمی‌شود.

نظری خانقاه اضافه کرد: ایشان در حوزه بخش خصوصی موفق بودند و بنده منکر آن نیستم اما به عنوان یک دولتمرد ثابت نشدند که تعامل شأن با مجلس چگونه خواهد بود، روز گذشته در حین بررسی برنامه وی در کمیسیون اقتصادی هیچ توجهی به اعضا نداشتند و این نشان دهنده ضعیف بودن تعامل وی با مجلس است.

وی با اشاره به نبود توجه کافی به حوزه معادن در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در حوزه معادن مطالب متعددی متذکر شدند اینکه باید از این ظرفیت بیشترین استفاده صورت بگیرد، امروز در برخی از مناطق معادن صرفاً برای از بین بردن راه‌های مواصلاتی احداث شده و هیچ نفعی برای بومیان منطقه ندارد حتی مواد غذایی معدن کاران نیز از مناطق خودشان تأمین می‌شود، لذا در برنامه‌های وزیر پیشنهادی برای احیای معادن و اختصاص درصدی از ارزش افزوده معادن به مناطق محروم دیده نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معادن فرصتی برای توسعه کشور است، عنوان کرد: توسعه معادن موجب توسعه مناطق صاحب معدن می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر پیشنهادی در خصوص مخالفت با قیمت‌های دستوری، اضافه کرد: روبروی قیمت دستوری قیمت‌های رها شده است و این به معنای آن است که تنظیم بازار را رها کرده و هرکس هرگونه که بخواهد قیمت گذاری کرده و کالاهای خودش را عرضه کند این امر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید تقویت تعزیرات و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده مورد توجه قرار بگیرد تا موجب هرج و مرج در کشور نشود. این جمله آقای علی‌آبادی بسیار خطرناک بوده و در برخی از موارد حتماً باید قیمت گذاری به صورت دستوری صورت گیرد. وزیر پیشنهادی باید توضیح بدهد که در برابر حذف قیمت دستوری چه برنامه‌ای برای تنظیم بازار دارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اظهار کرد: شما فرمودید که هیچکدام از نیروهای وزارت صمت با شما همراه نیستند و می‌خواهید نیرو بیاورید، این حجم از نیروی اتوبوسی برای کشور سم مهلک است، اینکه هرکسی که می‌آید اتوبوسی از نیرو بیاورد، لذا باید از نیروهای توانمند خوش سابقه و مسلط به امور در وزارت صمت استفاده شود.

وی با اشاره به ضرورت رایزن‌های بازرگانی تاکید کرد: یکی از دلایلی که ترکیه به شدت بازارهای هدف را تسخیر کرده است و صادرات خود را افزایش می‌دهد توجه ویژه به رایزن‌های بازرگانی است این موضوع را از وزیر سابق نیز سوال کردم که چرا به رایزن‌های بازرگانی توجهی ندارید و دیپلماسی اقتصادی که می‌تواند صادرات را افزایش داده و درآمد برای کشور ایجاد کند مغفول مانده است. امروز کمتر از ۱۰ نفر رایزن بازرگانی داریم، حال برنامه شما برای افزایش رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف چیست؟ ما امروز برخی از بازارهای هدف را از دست می‌دهیم چرا که سفارتخانه‌های ما توان چانه‌زنی در حوزه اقتصادی را ندارند و صرفاً به یک مرکز سیاسی تبدیل شده‌اند و برنامه شما نیز در این حوزه بسیار ضعیف است و حداقل تا پایان سال باید ۷۰ رایزن بازرگانی در مناطق مختلف داشته باشید تا راهنمای صادرکنندگان باشند.

وی با بیان اینکه خودرو یکی از مشکلات و دغدغه‌های امروز مردم است، عنوان کرد: برنامه شما برای استفاده آسان مردم از خودرو چیست؟ آیا شما هم در برابر واردات خودرو مقاومت خواهید کرد و آیا برنامه‌ای برای مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده دارید؟ مردم به این موضوع امید بسته‌اند و خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت بسیار ضعیف است و قیمت بالایی دارد و مردم علاقه‌ای به خرید آنها ندارند. شما باید برنامه منسجمی برای خودروهای کارکرده وارداتی داشته باشید و از این امر ترسی نداشته باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان به وضعیت نامناسب بازار لوازم خانگی اشاره و عنوان کرد: امروز تهیه لوازم خانگی برای زوج‌های جوان امر بسیار دشواری است، لذا ابزار و بستری باید فراهم کنیم که مردم و زوج‌ها بتوانند از لوازم خانگی ایرانی استفاده کنند، ممنوعیت واردات کالاهای خارجی ابزاری برای فعالیت دلالان و گرانی کالاهای ایرانی شده است، لذا شما باید این امر را مدیریت کرده و ابزاری ایجاد کنید که مردم بتوانند از لوازم خانگی استفاده کنند.

تفکر وزیر پیشنهادی صمت به تفکر اقتصاد سرمایه‌داری نزدیک است

مهدی عسگری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صمت، در مخالفت با برنامه‌های وی گفت: آقای علی‌آبادی را مدیری موفق در بنگاه‌های بزرگ صنعتی می‌دانم، اما امروز در مورد جایگاه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنیم و به نظر می‌رسد موفقیت یک مدیر در بنگاه بزرگ صنعتی با همان طرز فکر و کار در وزارت صمت کارساز نباشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با اشاره به برنامه‌های کتبی و شفاهی وزیر پیشنهادی صمت و کلیدواژه‌هایی مانند نرخ ارز و قیمت بازار، حذف قیمت‌گذاری دستوری و حذف یارانه‌های پنهان در برنامه‌های ایشان افزود: با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری و نئولیبرالی، همان اقتصادی که حدود سه دهه است که به ایران تحمیل شده، نمی‌توان این وزارتخانه را مدیریت کرد و این کلیدواژه‌ها شبیه به همان تفکر اقتصاد سرمایه‌داری است.

وی یادآور شد: علی‌آبادی باید پاسخ دهد که در مسیر مدیریت خود از صاحبان این تفکر بهره می‌جوید یا نسبت تفکری ایشان با این تفکرات چیست؟ وزیر پیشنهادی از تک‌نرخی شدن ارز براساس نرخ بازار آزاد صحبت می‌کند، اما منظور ایشان کدام بازار است؟ و بر اساس کدام نرخ قرار است این موضوع سنجیده شود. ما باید شرایط شکست بازار و مداخلات دولت را مورد توجه قرار دهیم، از سوی دیگر درباره حذف قیمت‌گذاری دستوری صحبت کردند، اما کدام یک از صنایع بزرگ ما در شرایط رقابتی کامل است که بخواهد با حذف قیمت‌گذاری دستوری مدیریت شود. فولاد، خودرو، سیمان و پتروشیمی عموماً انحصاری و شبه انحصاری است.

عسگری ادامه داد: یارانه پنهان نیز واژه جعلی است که مرهون برخی پیش‌فرض‌ها است و نمی‌توان درآمدها و هزینه‌های مردم ریالی باشد و ما قیمت‌گذاری را با قیمت بازار سیاه بسنجیم! البته این یک بیماری است که در اقتصاد ما وجود دارد و باید درمان شود نه آنکه به آن رسمیت بخشیده شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: با توجه به تجربه‌ای که با انتخاب رئیس یک ابربنگاه تجاری شبه دولتی به عنوان فرمانده اقتصادی دولت داشتیم، باید از تکرار این تجربیات در وزارت صمت جلوگیری شود. در فروردین‌ماه تورم نقطه‌ای ما به ۷۰ درصد رسیده و تورم نقطه‌ای مواد خوراکی به حدود ۹۰ درصد رسیده است، آیا رشد تولید به قیمت رشد سرمایه‌داران ۲ درصدی درست است؟ ما وقتی درباره سرمایه‌داران ۲ درصدی صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه بیش از ۷۰ درصد سپرده‌های کشور در اختیار ۱.۵ درصد سپرده‌گذار است و ۲۰ سال قبل ۱.۵ درصد سپرده‌گذاران تنها ۴۵ درصد سپرده‌ها را در اختیار داشتند.

عسگری تاکید کرد: علی‌آبادی باید مشخص کند که وزارت صمت به سمت مردم خواهد بود یا به سمت اقتصاد سرمایه‌داری و ۱.۵ درصدی که روز به روز فربه‌تر می‌شود.

کد خبر 666851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.