کاهش دومینووار قیمت خودرو / انتظارات تورمی عامل اصلی ریزش‌ها

یک کارشناس خودرو گفت: همانطور که تورم می‌تواند دومینووار قیمت‌ها در بازار خودرو را به صورت کاذب افزایش داده و حباب ایجاد کند؛ کاهش انتظارات تورمی نیز منجر به کاهش قیمت‌ها شده است.

حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آن دسته از افرادی که برای دریافت خودروهای مونتاژی ثبت نام کرده بودند پیش بینی می‌کنند که با توجه به کاهش قیمت دلار، در زمان تحویل ممکن است قیمت این خودروها ریزش داشته باشد بنابراین انصراف آنان از خرید این خودروها، دور از انتظار نیست.

وی افزود: بازار خودرو اکنون در حالت رکود بوده و تعداد خریداران بسیار کم است. همین موضوع می‌تواند به صورت دومینووار قیمت خودرو را کاهش دهد. بنابراین خریداران خودروهای مونتاژی اعم از افرادی که واسطه بوده و یا مصرف کننده‌اند؛ پیش بینی می‌کنند که بتوانند این خودروها را با قیمت پایین‌تری از بازار تهیه کنند.

این کارشناس خودرو گفت: هر چقدر هم قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار ریزش داشته باشد به کمتر از قیمت کارخانه نمی‌رسد چراکه تولید برخی از این خودروها زیان ده نیز هست، اما اختلاف قیمت بازار و کارخانه در خودروهای مونتاژی به اندازه خودروهای داخلی چندان زیاد نیست، بنابراین نمی‌تواند ضریب اطمینان برای خریدار ایجاد کند که اگر دلار ریزش کرد، فاصله قیمت با کارخانه همچنان باقی بماند. بنابراین تصمیم گرفته‌اند سرمایه‌های خود را برای خرید خودروهای مونتاژی هزینه نکنند.

کریمی اضافه کرد: از آنجا که بخش زیادی از تقاضای خودرو بیشتر به نیت واسطه‌گری و بهره‌مندی از سودی است که تورم در این بخش ایجاد می‌کند؛ آن دسته از افراد که از بازار، خودرو خرید و فروش می‌کنند زمانی که تورم انتظاری مثبت باشد، زودتر خرید می‌کنند و زمانی که تورم انتظاری کاهشی باشد خرید خود را به تأخیر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: به تأخیر انداختن خرید خودرو توسط معامله گران، بازار را دچار رکود کرده که همین موضوع منجر به کاهش قیمت مجدد شده و به دنبال آن بخش دیگری از بازار خارج می‌شوند که مجدداً کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد.

این کارشناس خودرو گفت: همانطور که تورم می‌تواند دومینووار قیمت‌ها را به صورت کاذب افزایش داده و حباب ایجاد کند؛ کاهش انتظارات تورمی نیز می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود. البته سرعت کاهش قیمت همواره کمتر از سرعت افزایش آن است زیرا تمایل به فروش با مقاومت مواجه است چراکه بسیاری از افراد در انتظار افزایش قیمت‌ها خواهند ماند.

کریمی تصریح کرد: اکنون افراد کمتری تمایل به خرید خودرو دارند که نشان می‌دهد پیش بینی فعالان بازار نسبت به قیمت خودرو، ادامه روند کاهشی آن است.

کد خبر 666675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.