آخرین آمار از صادرات و تولید پسته در کشور

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران از نصف شدن تولید و صادرات پسته در سال گذشته به دلیل خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی خبر داد و گفت: علاوه بر مشکلات تولید، موانع صادراتی نیز وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها سیاست رفع تعهد ارزی است.

به گزارش ایمنا، ارسلان قاسمی اظهار کرد: سال گذشته به دلیل خشکسالی، سرمازدگی و گرمازدگی تولید و صادرات پسته تقریباً نصف شد. چراکه بیش از ۹۰ درصد پسته تولیدی استان کرمان از بین رفت.

وی افزود: طبیعی است وقتی صادرکنندگان ایرانی نتوانند کالا را تأمین کنند، آن‌ها سراغ کشورهای دیگر می‌روند، در ایران هم اگر کشوری بازار را تأمین نکند، ما سراغ کشورهای دیگر می‌رویم و این معمول است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: موانع صادراتی دو دسته کلی شامل موانع مربوط به تولید و صادرات است. در مورد دسته اول، اگر تولید نباشد، صادرات معنا ندارد، اما مهم‌ترین مانع در دسته دوم که به‌طور عام بر سر راه کالاهای کشاورزی و به طور خاص برای پسته وجود دارد، سیاست غلط بانک مرکزی در بخش تعهد ارزی است.

قاسمی ادامه داد: صادرکننده باید ارز خود را از بازار آزاد تهیه کند، اما ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ پایین‌تر به بانک مرکزی بفروشد که این روند یکی از مهم‌ترین موانع صادراتی است. نکته دوم دیپلماسی ضعیف اقتصادی است. در اصل در بازارهای مختلف نیاز به یک دیپلماسی و حضور قوی در بازارهای مختلف داریم که در حال حاضر شاهد تحقق این امر نیستیم. رقبای صادراتی ایران در حوزه پسته آمریکا و ترکیه هستند و به‌خوبی این دیپلماسی را اجرا می‌کنند، اما ایران در این بخش ضعف دارد.

بر اساس آمار گمرک در سال گذشته بیش از ۵۶ هزار و ۲۹۸ تن پسته و مغز پسته به ارزش بیش از ۴۰۵ میلیون و ۴۴ هزار دلار به ۵۷ کشور مختلف صادر شده است. این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ از نظر وزنی حدود ۵۸.۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۵۵.۷ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 666650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.