از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه بیست‌ودوم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه فرهیختگان در صفحه او امروز خود با تیتر «موافق توافق خوب» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز پس از بازدید یک‌ونیم‌ساعته از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در عرصه‌های کشاورزی، پزشکی و سلامت، صنعت، محیط‌زیست، آب و ساخت نیروگاه در جمع شماری از دانشمندان افتخارآفرین، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای، این صنعت را کلید پیشرفت ایران در بخش‌های مختلف خواندند و با تاکید بر تلاش همه‌جانبه برای ملموس شدن تأثیر پیشرفت‌های هسته‌ای در زندگی مردم، گفتند: «بومی شدن صنعت بسیار مهم هسته‌ای نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که درصدد تحقیر ملت و تضعیف روحیه کار و امید در کشور بودند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از دانشمندان، مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، نمایشگاه مورد بازدید را عالی، خشنودکننده و بشارت‌بخش خواندند و گفتند: «باید مردم را با ابعاد گوناگون و تأثیرات این پیشرفت‌ها در زندگی ملت آشنا کرد.»

ایشان در تبیین اهمیت سه‌گانه صنعت هسته‌ای، این صنعت را به‌لحاظ پیشرفت و بروز توانایی‌ها، «آبروبخش» کشور دانستند و با اشاره به تأثیر اساسی دستاوردهای هسته‌ای در بهتر شدن زندگی مردم، افزودند: «صنعت هسته‌ای از لحاظ وزن سیاسی و جایگاه جهانی ایران، موجب آبروی ملی است؛ ضمن اینکه در نقطه مقابل تلاش‌های دشمنان برای بی آینده نشان دادن کشور و مأیوس کردن جوانان، روحیه امید و اعتماد به‌نفس ملی را در جامعه زنده می‌کند و به مردم و به‌خصوص جوانان نشان می‌دهد که می‌توان در میدان‌های بزرگ وارد شد و آنها را به تسخیر درآورد.»

رهبر انقلاب با استناد به اهمیت راهبردی و درعین‌حال «عینی و ملموس» صنعت هسته‌ای، آن را از مؤلفه‌های اساسی قدرت و اعتبار ایران برشمردند و گفتند: «هرکس ایران، جمهوری اسلامی و قوت و پیشرفت کشور را دوست دارد، باید برای فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و صنعتی هسته‌ای اعتبار و اهمیت قائل باشد.»

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دود ترک فعل در چشم تهرانی‌ها» نوشت: یکی از بزرگ‌ترین عقب‌ماندگی‌های تهران از برنامه‌های زیرساختی، در حوزه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا است. در این موضوع با ۲۳ نهاد مسئول، گاه تا آنجا ترک فعل وجود داشته که پاییز سال گذشته، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده که فقط دو نهاد طی سنوات گذشته به وظایف خود عمل کرده‌اند.

یکی از بزرگ‌ترین عرصه‌های زمین مانده در دوره گذشته مدیریت شهری، موضوع حریم و عقب‌ماندگی‌هایی است که در فاصله آن سال‌ها بر تهران گذشته است. بررسی ترک فعل سازمان‌ها و نهادها در انجام وظایف قانونی خود در قبال حریم شهر تهران نشان می‌دهد در شرق شهر، این موضوع بیش از همه در حریم مناطق ۴ و ۱۳ نمود دارد که ازجمله حساس‌ترین حریم‌های شهر تهران است. پیشگیری از تصرفات غیرقانونی، جلوگیری از تفکیک اراضی توسط افراد سودجو و ممانعت از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده حریم، نیازمند نظارت مستمر و دائمی است و همراهی سازمان بازرسی کل کشور با شهرداری تهران در جریان نظارت و بازدیدها از این محدوده، حاکی از این است که موضوع صیانت از حریم شهر در کانون توجه مسئولان عالی‌رتبه دستگاه‌های نظارتی و قضائی قرار گرفته است. البته ورود جدی دستگاه‌های قضائی و نظارتی به موضوع حریم می‌تواند پایانی بر بی‌تفاوتی‌ها و بی‌توجهی‌های دستگاه‌های مرتبط با این مسئله باشد و تداوم این روند موجب افزایش مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی همه دستگاه‌های مسئول در موضوع حریم می‌شود.

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهش تولید گندم در دولت سیزدهم» نوشت: در سال آخر دولت دوازدهم گندم‌کاران از تعیین غیرمنطقی نرخ خرید تضمینی این محصول بشدت گلایه‌مند بودند به طوری که با تعیین پنج هزار تومان برای هر کیلوگرم گندم شاهد آن بودیم که میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت با کاهش محسوسی روبه‌رو شد و به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید.

از طرف دیگر تولید این کالای اساسی نیز با افت ۵ میلیون تنی روبه‌رو شد و به هشت میلیون تن رسید که این امر نشأت گرفته از بی‌رغبتی کشاورزان به کشت گندم و رفتن به سمت تولید محصولات عمدتاً آب بر کشاورزی بود.

همچنین در این سال شاهد آن بودیم که بخش زیادی از تولید گندم کشور به عراق و افغانستان قاچاق و بخش دیگری به عنوان خوراک دام مصرف شد، این در حالی است که در این سال رکورد ارزبری گندم شکسته شد و دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف واردات این کالای اساسی شد.

با این حال با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله گندم را در دستور کار قرار داده است. به این منظور در دو سال اخیر دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات زیادی را برای تحقق افزایش تولید گندم در دستور کار قرار دادند.

افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم چند کار اصلی را برای افزایش تولید محصولات اساسی به‌ویژه گندم اجرایی کرد، در سال نخست نرخ خرید تضمینی گندم را به‌موقع در شهریور اعلام کرد و نرخ واقعی‌تری نسبت به سال‌های گذشته تعیین کرد، به طوری که به قیمت جهانی نزدیک شد، این اقدام از یک‌سو کشاورزان را به کشت بیشتر این محصول ترغیب کرد و دوم اینکه مانع قاچاق این محصول استراتژیک به کشورهای همسایه شد.

در سال ۱۴۰۰ قیمت خرید تضمینی گندم پنج هزار تومان بود که با افزایش ۱۳۰ درصدی در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، امسال نیز با توجه به اصلاحات صورت گرفته نرخ خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تومان رسید که رشدی ۲۰۰ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تحکیم اتحاد» نوشت: دولت سیزدهم که سال ۱۴۰۰ روی کار آمد، با کنار گذاشتن دیپلماسی صرفاً غرب‌محور که در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی شاهدش بودیم، توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست و هم‌پیمان را در دستور کار خود قرار داد. سفرهای رئیسی به کشورهای همسایه و متقابلاً سفر مقامات عالی‌رتبه همسایگان به تهران که منتج به انعقاد تفاهمنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف شد، مهر تأییدی بر این ادعاست. اما جدا از گسترش همکاری با همسایگان، حجت‌الاسلام رئیسی تحکیم و توسعه روابط با کشورهای هم‌پیمان و ضدغربی را نیز در دستور کار دیپلماسی خود قرار داد. در طول ۲ سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، رئیسی در تلاش بوده با تحکیم روابط ایران با همسایگان و کشورهای هم‌پیمان تعادل را به سیاست خارجی کشور بازگرداند. سفر رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.

رئیسی در سفر خود به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا قصد دارد ضمن حفظ و تحکیم روابط در حوزه سیاسی، انعقاد قرارداد و تفاهمنامه‌هایی را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی پیش ببرد. جمهوری اسلامی ایران که یک دوره ۸ ساله غرب‌گرایی در حوزه سیاست خارجی را پشت سر گذاشته، اکنون به دنبال گسترش تعامل با آمریکای لاتین، به‌ویژه ونزوئلا است. مهرماه ۱۴۰۰ بود که حجت‌الاسلام رئیسی در دیدار فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر خارجه وقت ونزوئلا، با اشاره به دیپلماسی دولت سیزدهم اظهار کرد: «آمریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا جزو اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و مصمم هستیم روابط خود را با این کشورها توسعه دهیم.»

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضد حمله بهاره اوکراین چرا شکست خورد؟» نوشت: تحلیلگر سابق ناتو در تحلیلی درباره ضدحمله بهاره اوکراین احتمال موفقیت این ضدحمله را «پایین» دانست و اعلام کرد به دلیل آنکه نیروهای اوکراینی برای دفاع آموزش دیده‌اند و نه حمله، سنگین‌ترین تلفات را در همین جنگ خواهند داد.

ضدحمله بهاره اوکراین از هفته گذشته شروع شده است اما بر اساس گفته مقامات روس و البته رسانه‌های غربی این عملیات آن گونه که مورد انتظار اوکراینی‌ها بوده پیش نرفته است و تا کنون کیف صدها نیرو و تجهیزات جنگی خود را از دست داده است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین که در دوران زمامداری خود قریب به ۲۰ درصد از خاک کشورش را از دست داده و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه یا نابود شده‌اند و یا آسیب جدی دیده‌اند، روز شنبه، بدون آن‌که جزئیاتی ارائه دهد، تأیید کرد که نیروهای اوکراینی در امتداد خط مقدم نبرد با نیروهای روسیه آغاز کرده‌اند. علی‌رغم آن‌که اوکراین مدعی است که به پیروزی‌هایی در مقابل روسیه دست یافته است اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران غربی گفته‌اند که مسکو با موفقیت در حال دفع ضدحملات اوکراین است.

بنا بر اطلاعات اندیشکده مطالعات جنگ آمریکا، شدیدترین درگیری‌ها در نزدیکی باخموت، کرمینا در جنوب غربی دونتسک و در غرب زاپروژیا است. «پاتریک بوری» تحلیلگر سابق ناتو و کارشناس دفاعی و امنیتی در دانشگاه «باث» انگلیس در گفت‌وگو با الجزیره درباره علل عدم موفقیت این ضد حمله گفت: بخش اولیه ضدحمله اوکراین احتمالاً خونین‌ترین بخش برای نیروهای اوکراینی‌ها در جنگ با مسکو خواهد بود، چرا که برای آغاز ضد حمله، نیروهای اوکراینی باید از دفاع دست بکشند و با انجام این کار می‌توانند تلفات زیادی را متحمل شوند.

به نقل از الجزیره، بوری تاکید کرد: شما هنگام دفاع کردن در جنگ کار بسیار آسان‌تری در پیش دارید. سرزمین خود را می‌شناسید، بر نقشه احاطه دارید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید، در مواقع ضروری (برای به دام‌انداختن دشمن) حتی می‌توانید یک عقب‌نشینی استراتژیک ترتیب دهید، هنگامی که نیروهای دشمن به سمت شما حرکت می‌کند می‌توانید از آتش توپخانه برای کوبیدن آنها استفاده کنید و در نهایت اینکه می‌توانید از نیروهای همجوار خود طلب یاری و حمایت کنید.

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه رسالت در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکایت تلخ کودکان اینفلوئنسر» نوشت: روزبه‌روز تعداد اینفلوئنسرهای کوچک بیشتر می‌شود، اما نه به میل و اراده خود، بلکه به خواست و اصرار والدین! آن‌ها مجریان سناریوی از پیش تعیین‌شده بزرگ‌ترها هستند که برای جذب فالوئر بیشتر، زندگی کودک را به نمایش عمومی می‌گذارند. این کودکان به‌جای اسفند دود کردن و گل‌فروشی بر سر چهارراه‌ها؛ به‌عنوان مدل تبلیغاتی یا نمونه ایدئال یک کودک بازنمایی می‌شوند!

اگرچه کار این کودکان با کلیشه‌های رایج تفاوت چشمگیری دارد و با پوشیدن لباس‌های فاخر و گفتن جملاتی دل‌نشین قند توی دل مخاطبان آب می‌کنند؛ اما پشت این تصاویر دلپذیر کودکی قرار دارد که بدون داشتن حریم خصوصی، سوژه هزاران هزار دنبال کننده ناشناس شده و ایجاد کشمکش و تعارض بین والد و کودک، جست‌وجوی ارزش‌ها در ظواهر و رشد تک‌بعدی، سلامت روانی کودکان را به مخاطره می‌اندازد و به رشد شخصیت آن‌ها آسیب جدی می‌رساند و چه‌بسا آنان را در یک تعارض دائمی قرار می‌دهد.

اینستاگرام یکی از بسترهای رسانه‌های نوین است که امکانی برای حضور کاربران کوچک و بزرگ فراهم کرده است و شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی سعی می‌نمایند با استفاده از صفحات کودکان پرمخاطب، آنان را قربانی افزایش سودآوری شرکت‌های خود نموده و با واردکردن کودکان به صنعت مدلینگ و تبلیغات، به‌سادگی آن‌ها را به اینفلوئنسرهای کوچک تبدیل کنند. بدین‌گونه کودکان بدون درک از فضای تبلیغات، طعمه شهرت‌طلبی و ثروت‌طلبی والدین خود می‌شوند. این والدین از طریق به نمایش گذاشتن جنبه‌های مختلف حیات زیستی کودک، در تلاشند با فروش محصول شرکت‌ها درآمد کسب کنند و برای رسیدن به این هدف از آرایش کودکان و آموزش جملات نامناسب و حرکات بزرگ سالانه ابایی ندارند.

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسانه مکمل دفاع نظامی است» نوشت: یکی از مهم‌ترین پیامدهای افزایش روزافزون دسترسی افراد به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انتشار بدون حد و مرز اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده در این فضا است، موضوعی که می‌تواند در بسیاری از موارد تأثیر شگرفی در تغییر تصمیمات افراد و حتی مسئولان به مسیر اشتباه داشته باشد.

ورود هر نوع فناوری هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد، متأسفانه یک نگاهی که در متن جامعه و در میان عامه اتفاق می‌افتد، برخورد هیجانی با ورود یک نوع فناوری است و معمولاً این هیجان موجب می‌شود نگاه همه‌جانبه به موضوع مخدوش شود، بخشی از قابلیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، اما عوارض و پیامدهایی که می‌تواند داشته باشد، نادیده گرفته شود.

هوش مصنوعی می‌تواند مخاطراتی را در نظام تصمیم‌گیری ایجاد، تسهیل و تسریع کند؛ یعنی اگر تا الان ما بحث اخبار جعلی را مطرح می‌کردیم با مداخلات هوش مصنوعی در نظام ذهنی و شناختی مسئولان این کار سرعت خیلی بیشتری پیدا می‌کند و به عنوان یک امکانات و تجهیزات و همچنین یک سلاح راهبردی می‌تواند لحاظ شود. در عین حال که ما می‌توانیم بگوییم این ابزارها کاملاً مؤثر و گشایشگر هستند، مانند کاربرد یک چاقو، هر نوع فناوری می‌تواند ابزار مؤثری برای پیشرفت یک موضوع باشد و از طرف دیگر می‌تواند یک مانع و زمینه‌ای برای اثرگذاری منفی در آن حوزه هم باشد.

از جهش تولید گندم در دولت سیزدهم تا نقش رسانه در دفاع نظامی

کد خبر 666603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.