بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

نمایندگان مردم اصفهان در نودمین جلسه شورای اسلامی این کلانشهر، مهمترین مسائل، نیازها و مشکلات شهر و شهروندان را مطرح و بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به فرارسیدن هفته صنایع دستی، هنرمندان و فعالان این حوزه با حضور در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز _یکشنبه بیست‌ویکم خردادماه_ برگزار شد، درخواست‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند و از دغدغه‌های خود برای رونق این حوزه سخن گفتند تا اعضای شورای ششم اصفهان در حد توان، مسائل آن‌ها را پیگیری و برای رفع مشکلات فعالان این حوزه تلاش کنند.

پس از آن اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان مباحثی همچون بلاتکلیفی کارخانه ریسباف، افتتاح گذر آقا نورالله نجفی تا یک ماه آینده، لزوم مشخص شدن ساختار و مکان باشگاه شهراندیشان، تجهیز صنایع به سیستم‌های پایشگر، رفع آشفتگی سمعی و بصری بعضی مشاغل در شهر اصفهان، لزوم عملیاتی شدن حکمرانی مشارکت‌مبنا و برخورد قانونی با تکدی‌گری را مطرح کردند.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

فعالان صنایع دستی به اعضای شورای شهر اصفهان چه گفتند؟

مجدالدین تاج، هنرمند خاتم کاری و رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در این جلسه اظهار کرد: از مجموع ۶۰۲ رشته صنایع‌دستی شناخته شده در جهان حدود ۲۰۰ رسته متعلق به اصفهان است به همین دلیل عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی به این شهر رسید.

وی افزود: این عناوین افتخارات بزرگی است، اما در حوزه فروش و صادرات رتبه مناسبی در اختیار نداریم، لذا با توجه به شرایط اقتصادی نیز خرید صنایع دستی برای مردم در اولویت دهم به بالاست و علاوه بر این قوانین دست و پاگیر گمرکی از جمله علل کاهش صادرات است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت شهرهای خواهر خوانده و شبکه شهرهای خلاق، ایجاد پارک صنایع دستی، نصب المان صنایع دستی در ورودی شهر، در اختیار قرار دادن بناهای سنتی و تاریخی در محدوده مرکزی شهر برای برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی، نامگذاری معابر به نام هنرمندان، برگزاری آئین چهره‌های ماندگار صنایع دستی از مهم‌ترین درخواست‌های فعالان عرصه صنایع دستی است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان دومین رشته هنری خود یعنی قلمکاری را پس از میناکاری ثبت جهانی کرد، البته ثبت آن هزینه دارد که اتاق بازرگانی ما را برای ثبت این هنر و تأمین هزینه آن یاری کرد.

لزوم تبلیغات گسترده در خصوص شهر جهانی صنایع دستی

منصور حافظ پرست، هنرمند رشته قلمزنی در این جلسه اظهار کرد: انتظار داریم تبلیغات در خصوص شهر جهانی صنایع دستی به صورت گسترده و بین‌المللی انجام شود.

وی ادامه داد: بسیاری از رشته‌های صنایع دستی به دلیل نبود حمایت در حال از بین رفتن است، در حالی که باید انگیزه‌ها را در میان جوانان تقویت کرد.

ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در جهت پیشبرد اهداف حوزه صنایع دستی

مرتضی اسماعیلی، هنرمند رشته میناکاری نیز گفت: برای پیشبرد اهداف هر چه بهتر در حوزه صنایع دستی تسهیلات با سهولت در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مدیریت شهری مکانی رایگان را در اختیار تولید کنندگان قرار دهد یا حداقل هزینه اجاره کمتر گرفته شود تا تولید رشته‌های صنایع دستی به ویژه در حوزه مینا کاری توسعه یابد.

لزوم برداشتن ارزش افزوده در حوزه مس و برنج

علی کبیری، هنرمند خاتم کار نیز تصریح کرد: همان گونه که ارزش افزوده از حوزه صادرات و واردات فرش و ابریشم برداشته شد، درخواست داریم این اتفاق برای مس و برنج برداشته شود، زیرا مواد اولیه بسیاری از صنایع دستی است.

وی افزود: ۱۵۰ کارگاه خاتم کاری در شرق اصفهان (منطقه ۱۵) داریم که در مکان‌های نامناسب مثل زیرزمین و پارکینگ فعالیت می‌کنند، در این راستا زمینی برای ایجاد کارگاه‌ها پیش بینی شده است، اما مشکلاتی هم در مسیر آن وجود دارد.

در دسترس نبودن مکان‌هایی برای ارائه صنایع دستی

ناهید معقولی هنرمند دوخت‌های سنتی نیز گفت: کارگاه و مکان‌هایی که برای ارائه هنر تخصیص داده می‌شود در دسترس ما نیست. کارگاه‌های هنر دوخت سنتی مکانی برای آرامش دختران و زنان است، لذا می‌طلبد برای توسعه این کارگاه‌ها حمایت‌هایی انجام شود.

لزوم معرفی هنر نقده‌دوزی

محبوبه پورقدیری، هنرمند هند طلا دوزی نیز اظهار کرد: این هنر رو به فراموشی می‌رود و اکنون نیز در معرض سرقت و ثبت به نام دیگران است.

وی افزود: درخواست می‌کنم این دوخت که خاص و ویژه اصفهان است در عرصه بین‌المللی مطرح شود تا همه بدانند این هنر از آن ما است.

ایجاد خانه فرش در اصفهان در اولویت قرار گیرد

سعید عصاچی، تولیدکننده فرش دستباف نیز در این جلسه اظهار کرد: استان اصفهان ۲۷۰ هزار نفر بافنده دارد در حالی که ۲۴۰ هزار نفر در استان در حوزه صنعت شاغل هستند.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد صادرات کل کشور در حوزه فرش مربوط به اصفهان است و قطب این حوزه به شمار می‌رویم، ادامه داد: فرش از صنایعی است که کمترین آلودگی را در حوزه محیط زیست دارد و همین می‌تواند از جمله دلایلی باشد که به این حوزه توجه بیشتری شود.

تولیدکننده فرش دستباف گفت: برای ایجاد خانه فرش تفاهم‌نامه‌ای با دوره قبل مدیریت شهری منعقد شد که تغییر مدیریت سبب مغفول ماندن این تفاهم نامه شد، لذا امیدواریم به طور مجدد مورد تاکید قرار گیرد.

اقدامات خوب مدیریت شهری جهت معرفی ظرفیت هنر فرش اصفهان

بهاره امینی، تولیدکننده فرش دستباف نیز اظهار کرد: نام‌گذاری چهارراه به نام صنایع دستی فرش، نصب المان فرش در سطح شهر از جمله اقدامات خوبی بود که توسط مدیریت شهری انجام شد، اما تبلیغات در حوزه فرش دستباف بسیار مهم است که می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

اهمیت دادن شورای شهر اصفهان به حوزه صنایع دستی قابل تقدیر است

علی شهبازی رئیس اتحادیه فرش دستباف نیز اظهار کرد: اهمیت دادن شورا به حوزه صنایع دستی قابل تقدیر است، شاید برخی موارد در حوزه اختیارات شورا نباشد، اما بابت توجه به این حوزه و رفع دغدغه‌ها تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فرش در جایگاه ارزشمندی قرار دارد و تحریم ۱۰ ساله این صنعت از سوی دشمن خود نشان دهنده جایگاه مهم این عرصه است، تصریح کرد: انتظار ما از شورای اسلامی شهر انجام یک اقدام فرهنگی مناسب در حوزه فرش است. این میراث در حال فراموشی است و ما بافنده زیر ۴۰ سال نداریم، در حالی که باید این رشته به جوانان معرفی شود.

صنایع دستی سفیری برای صلح طلبی ایران

محمدمهدی حقیقی تولیدکننده فرش دستباف نیز اظهار کرد: هدف ما عرضه این هنر به دنیاست و در این خصوص مطالعات فراوان داشته‌ایم.

وی افزود: صنایع دستی می‌تواند سفیری برای صلح طلبی ایران باشد و در این خصوص باید تلاش کنیم تا با اقدامات لازم در این حوزه موفق شویم.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

فعالیت ۱۰۰ هزار اصفهانی در حوزه صنایع دستی / ریسباف بلاتکلیف است

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک روز جهانی صنایع دستی و روز ملی فرش اظهار کرد: اصفهان در حوزه صنایع دستی غنی است اما اینکه از این فرصت چقدر استفاده کرده‌ایم، جای بحث دارد.

وی افزود: ویژه برنامه روز جهانی صنایع دستی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اصفهان برگزار شد که افتخاری برای استان محسوب می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه از صنایع دستی شناخته شده در دنیا، یک سوم آن در ایران و دوم سوم این میزان در اصفهان فعال است، گفت: در این کلانشهر حدود ۱۰۰ هزار نفر اعم از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان در حوزه صنایع دستی اشتغال دارند و این آمار، فرصت خوبی برای اصفهان است که می‌تواند بدون سرمایه‌گذاری سنگین به اقتصاد استان و کشور کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان صنایع دستی به حمایت جزئی و تسهیل در قوانین نیاز دارند و با رفع مشکلات می‌توان این صنعت را فعال کرد.

نورصالحی با بیان اینکه باید برای توسعه این کسب‌وکار اقدام کنیم، تصریح کرد: احیای صنایع دستی، احیای هویت ملی است، بنابراین باید از هر طریق به این حوزه بها داد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران گفت: با مشکلاتی که سیستم دولتی بر سر راه مالکیت کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه ایجاد کرده، این کارخانه بلاتکلیف است، لذا در این جلسه وزیر میراث فرهنگی در خصوص تنها کارخانه باقی مانده از دوره صنعت نساجی و ثبت شده میراث قول داد که به محض واگذاری ریسباف به وزارت، آن را برای تبدیل به موزه در اختیار مدیریت شهری اصفهان قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ایجاد بازارهای صنایع دستی در ورودی شهرها ادامه داد: سوال این است که از این بازارها در ورودی شهرها استقبال می‌شود یا خیر؟ در همین زمینه باید تصمیم‌گیری شود؛ به عنوان مثال ساختمانی در خیابان ابن‌سینا مدنظر است که می‌تواند در این راستا مورد استفاده قرار گیرد، همچنین اقدامات دیگری در این خصوص می‌توان انجام داد تا در حوزه صنایع دستی گام‌های مهمی برداریم.

وی اضافه کرد: در شیراز ۵۱ مالک خانه‌های تاریخی اعلام کردند که این خانه‌ها را به محل تولید و عرضه صنایع دستی اختصاص می‌دهند، چراکه هر جا تبدیل به بازار شود رونق پیدا می‌کند و این اقدام خوبی است که می‌توانیم از آن الگو بگیریم.

نورصالحی اظهار کرد: به‌مناسبت روز جهانی صنایع دستی امروز در خدمت تعدادی از فعالان این حوزه در شورای اسلامی شهر هستیم تا دغدغه‌های آن‌ها را شنیده و تجلیل شوند.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

کارگران خدماتی فضای سبز نیازمند بیمه تکمیلی هستند

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: طبق آماری که هنرمندان صنایع دستی اعلام کردند، حدود یک میلیون نفر در حوزه فرش کار می‌کنند، در حالی که تحریم‌های ظالمانه بر فعالیت آن‌ها اثر گذاشته است.

وی افزود: یک فرد روستایی فرشی می‌بافد که می‌خواهد آن را در کشورهای دیگر بفروشد اما تحریم‌های آمریکا سبب شده است که صادرات با مشکل مواجه شود، در این راستا لازم است که دستگاه‌های متولی اقدام کنند تا مشکل این تولیدکنندگان برطرف شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کارگران خدماتی فضای سبز نیازمند بیمه تکمیلی هستند، گفت: در خصوص بیمه تکمیلی هنرمندان بررسی لازم باید صورت گیرد تا با توجه به گرانی خدمات حوزه درمان، کمکی به این قشر ضعیف شود.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

لزوم مطالبه اجرای مصوبه ۲۰ بندی محیط‌زیست از دستگاه‌ها

سیدامیر سامع، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک فرارسیدن هفته محیط زیست اظهار کرد: مدیریت شهری در بعضی حوزه‌ها همچون آب و انرژی، حمل‌ونقل شهری، شهر هوشمند، پارک‌ها و فضای سبز به‌صورت مستقیم با فعالیت‌های محیطی زیستی در ارتباط است.

وی افزود: سال گذشته لایحه‌ای با ۲۰ موضوع تصویب شد که ما به عنوان نمایندگان مردم باید وظایف خود را در این خصوص انجام دهیم و از دستگاه‌ها و فعالان این حوزه مطالبه صحیح داشته باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این لایحه یک برنامه عملیاتی تهیه شده است و بخش‌های شهرداری کار خود را آغاز کرده‌اند که بخشی دیگر به استان مربوط است، لذا امیدواریم همه ما بتوانیم در حوزه هوای پاک وظایف خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه تولید و توزیع سوخت استاندارد و شهرداری و پلیس راهور نیز در معاینه فنی مؤثر خودروها نقش دارند، همچنین شهرک‌های صنعتی موظف هستند سیستم پایشگر داشته باشند و محیط زیست نظارت لازم را انجام دهد تا چنانچه صنعتی تولید آلایندگی دارد، متوقف شود.

سامع با بیان اینکه در حالی که اکنون در فصل وزش باد قرار داریم، پاییز و روزهای آلوده آن را نباید فراموش کنیم، گفت: امیدواریم در این بخش نیز اقدامات گام به گام را از هم‌اکنون انجام دهیم تا در پاییز دچار معضلات مربوط به آلودگی هوا نشویم.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

آشفتگی سمعی و بصری بعضی مشاغل در شهر اصفهان رفع شود

محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به شرح وظایف سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری اظهار کرد: بعضی مشاغل آشفتگی‌های سمعی و بصری برای مردم و شهر ایجاد کرده‌اند که این آشفتگی‌ها و معضلات در ابعاد مختلف دیده می‌شود، لذا یکی از سازمان‌هایی که باید به بررسی این موضوع بپردازد، سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری است.

وی با بیان اینکه پرنده فروشی‌های خیابان عطار نیشابوری باید سال‌ها پیش ساماندهی می‌شد که این اتفاق صورت نگرفته است، افزود: موتورسیکلت فروشی‌ها در خیابان سروش و کارگاه‌های تجمع و انباشت پسماندهای خشک نیز معضلاتی ایجاد کرده است که سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری باید برای رفع این مشکلات اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مسئول میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان باید سریع‌تر مشخص شود، گفت: بعضی مسئولیت‌ها در بخش‌های شهرداری خالی است که این شرایط موجب ایجاد مشکلات برای مراجعه‌کنندگان شده است؛ حجم نیروهای شهرداری بالا بوده و نیاز به ساماندهی دارند تا همه مناطق پوشش داده شود.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

حکمرانی مشارکت‌مبنا باید عملیاتی شود / ساختار و مکان باشگاه شهراندیشان هنوز مشخص نیست

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این روزها مسئله‌ای گفته می‌شود که البته واقعیت آن با آنچه بیان می‌شود فاصله دارد و آن بحران «اعتماد عمومی» است.

وی با بیان اینکه بحران اعتماد عمومی، در رسانه‌ها مورد توجه نیست و حتی اگر باشد نیز بخشی از جامعه آن را نمی‌بینند، افزود: گفتن از سوی یک عضو شورا کافی نیست، لذا اگر با هم اجماع داشته باشیم می‌توانیم موفق شویم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعتماد عمومی به مؤلفه حکمرانی وابسته است که ابعاد مختلفی دارد؛ در این سال‌ها مسئله حکومت‌ها اعتماد عمومی بوده است که به شیوه حکمرانی آن‌ها مربوط می‌شود.

وی با اشاره به داده‌محوری در حکمرانی که تحت عنوان حکمرانی داده مبنا از آن یاد می‌شود، تصریح کرد: حکمرانی بدون توجه به ثبت داده‌ها هدر دادن انرژی است، بنابراین اگر جای وزارت کشور بودم، به‌جای انرژی گذاشتن روی اساسنامه سازمان‌ها، روی نرم‌افزارها و سامانه‌هایی که مورد نیاز شهرسازی‌ها است وقت می‌گذاشتم.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه حکمرانی داده از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: نرم‌افزار را باید تولید کنیم تا داده به سمت وزارت کشور برود و در این مسیر، حکمرانی اصلاح و بهینه شود، اما سازمان‌های ما به این بلوغ نرسیده‌اند؛ گفتن از این موارد رسالت و وظیفه ما است تا بتوانیم گذاری از سمت حکمرانی سنتی به مدرن داشته باشیم.

وی با اشاره به حکمرانی مشارکت مبنا گفت: این مشارکت در سطوح مختلف تعریف می‌شود؛ در جامعه ما مشارکت را به حضور در انتخابات‌ها تقلیل می‌دهند اما آحاد جامعه بسته به حضور و نقشی که دارند، علاقه‌مند به تصمیم‌سازی هستند، لذا اینجا از طرح شهربان صحبت می‌کنیم که در این راستا معاون شهردار باید پاسخگو باشد، چراکه باید حکمرانی مشارکت مبنا را عملی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درباره باشگاه شهراندیشان مرتب حرف زده می‌شود، اما چند ماه است ساختار و مکان آن مشخص نیست در حالی که ایجاد این باشگاه به این دلیل است که شهروند روی هر لایحه شورا اعلام نظر کند؛ اگر در امر دست‌یابی به نظرات نخبگان شهر اقدام نکنیم، به این شهر اجحاف کرده‌ایم.

وی افزود: از طیف شهروندی تا شهرداری سه کاراکتر می‌توانیم مشخص کنیم که شامل شهربانی، شهر اندیشی و شهریاری است؛ شهریار کسی است که ما با همکاری می‌کند اما در حوزه‌های حرفه‌ای شهریاران حواسشان به این موضوع نیست که علاوه بر منافع شخصی، منافع عمومی شهر نیز مدنظر قرار دارد.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی چهار ماه قبل مصوب کرد که خانه خیرین ایجاد شود اما گزارش انجام آن هنوز اعلام نشده است. در قالب این خانه قرار بود شهریاری را به‌نفع نیازهای شهر هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری هم سرنوشت هستند، افزود: در این راستا از شهردار اصفهان درخواست می‌کنیم که طرح‌ها را پیگیری کند، زیرا آنچه می‌تواند تجلی رویکرد امروز باشد، بررسی طرح‌ها است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این سوال مطرح است که چرا کلید واژه باشگاه شهراندیشان فقط از زبان من باید خارج شود و دیگر همکاران این واژه را در دیالوگ‌های خود تکرار نمی‌کنند؟

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

لزوم برخورد قانونی با تکدی‌گری / افراد نیازمند تحت حمایت خیریه‌ها قرار گیرند

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به استقبال خوب مردم رهنان از رویداد دهه کرامت اظهار کرد: امیدواریم در اعیاد قربان و غدیر نیز ویژه‌برنامه‌های مناسبتی خوبی داشته باشیم و همکاری لازم معاونت فرهنگی با کانون‌های فرهنگی در این خصوص انجام شود.

وی افزود: این روزها و شب‌ها در چهارراه‌ها و خیابان‌های شهر شاهد حضور متکدیان هستیم، بسیاری از این افراد، اتباع هستند، لذا مدیریت کنترل و نظارت و رفع و تخلفات شهری باید در این خصوص اقدام جدی‌تری انجام دهد، زیرا این وضعیت در شأن اصفهان نیست.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر این افراد نیازمند هستند، باید تحت حمایت خیریه‌ها قرار گیرند اما اگر نیازمند نیستند و تکدی‌گری می‌کنند، باید طبق قانون با آن‌ها برخورد شود.

وی ادامه داد: بهزیستی و نیروی انتظامی نیز در این خصوص وظیفه‌ای دارند که پس از جمع‌آوری باید به وظایف خود در خصوص این افراد عمل کنند.

شریعتی اظهار کرد: ما نیز مخالف خلاف‌سازی هستیم، البته در این راستا باید نوع برخورد مأموران اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان مناسب شود؛ طبق روال باید تذکر داده و روند قانونی برخورد با تخلفات باید طی شود.

بلاتکلیفی کارخانه ریسباف/ بیمه تکمیلی کارگران فضای سبز/ آخرین وضعیت گذر آقانورالله نجفی

گذر آقا نورالله نجفی تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق میان دستور نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت ایام رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد اظهار کرد: بزرگان دنیا پیرامون امام خمینی (ره) صحبت‌های ماندگاری دارند از جمله اینکه در سخنان میخائیل گورباچف آمده است که امام خمینی (ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید، او اثر بزرگی در تاریخ جهان از خود به جا گذاشت.

وی با بیان اینکه اصفهان نخستین باغ شهر جهان و از مدل‌های الگوی شهرسازی است، افزود: نخستین دانشگاه علوم پزشکی جهان، نخستین سیستم پیاده‌راه، مادی‌ها، زیباترین پل‌های تاریخی پیوسته، بزرگ‌ترین و زیباترین میدان تاریخی جهان، زیباترین مسجد جامع جهان در این شهر قرار دارد، اما تعدادی از این اولین‌ها و برترین‌ها برای مردم اصفهان نیز شناخته نشده است، لذا از شهرداری درخواست می‌شود مسابقه شناخت اولین‌ها و برترین‌های اصفهان را برپا کند تا مردم از وجود آن‌ها مطلع شوند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اولویت‌های دوره ششم شورا گفت: بافت تاریخی و آثار فرهنگی شهر از اولویت‌های شورای اسلامی شهر بوده است که تاکنون چندین اقدام مؤثر در این خصوص انجام داده‌ایم که نخستین اقدام معرفی چهارباغ عباسی است؛ شاید خیلی‌ها ندانند چهارباغ عباسی از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود، لذا در جلسه اخیر مقرر شد ابتدا و انتهای چهارباغ از ارگ جهان نما تا بیمارستان شریعتی مشخص و معرفی شود.

وی ادامه داد: احیای مادی‌های معروف، احیای سه بریدگی اطراف میدان امام (ره)، باغ خرگاه و خیمه‌گاه در پارک هشت‌بهشت از مهمترین اقداماتی است که برای عملیاتی کردن آن در این دوره اقداماتی انجام شده است.

میرباقری خاطرنشان کرد: مشکل چندین و چندساله مردم در گذر آقا نورالله نجفی در حال رفع است و تا حدود یک ماه دیگر این گذر افتتاح می‌شود؛ این اقدام مهم با همت مدیریت شهری انجام شده است.

وی با اشاره به ایجاد رینگ صفر یا مدیریت مجموعه تاریخی فرهنگی شهر اصفهان که سال ۱۳۸۹ ثبت شده است، اظهار کرد: با ثبت این قسمت، بخشی از مرکز و قلب مجموعه میراثی و تاریخی شهر اصفهان به‌صورت ویژه‌تر مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ همانطور که ناژوان و تخت فولاد مجموعه‌ای متولی دارد، این بخش مرکزی که سه دوره تاریخی و حساس شهر را در دل خود دارد، به‌صورت ویژه حفظ می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بازآفرینی بافت‌های فرسوده اضافه کرد: در ۱۰ روز گذشته پنج جلسه مهم و دو بازدید داشته‌ایم؛ کارگروهی در اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی به نام کارگروه بازآفرینی شکل گرفت که بنده مسئول آن هستم، در این راستا روز گذشته جلسه‌ای چند ساعته در ستاد بازآفرینی داشتیم و به‌صورت مفصل موضوعات را با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با حرکت‌های صورت گرفته، امسال حداقل سه تا چهار پروژه بازآفرینی قوی را در اصفهان آغاز کنیم.

کد خبر 666505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.