سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ۱۴۰۲ + تاریخ روز ازدواج در تقویم

اول ذی الحجه مصادف با سالروز ازدواج پر برکت حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است.

به گزارش ایمنا، حضرت فاطمه (س) دختر بزرگوار حضرت محمد مصطفی (ص) که به عنوان برترین بانوی دوعالم شناخته می‌شود، در اولین روز از ماه ذی‌الحجه سال دوم یا سوم هجری قمری با حضرت علی (ع) ازدواج کرد. ماه ذی‌الحجه یکی از ماه‌های پر برکت است که دو عید بزرگ قربان و غدیر در این ماه قرار دارد و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) نیز ارزش این ماه را دو چندان کرده است.

بیشتر بخوانید:

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه ۱۴۰۲

  • تاریخ دقیق سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ازواج در تقویم شمسی برابر با روز سه شنبه ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ازواج در تقویم قمری هم زمان با روز سه شنبه ۱ ذی‌الحجه سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ازواج در تقویم میلادی مصادف با روز سه شنبه ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۳ است.

روز ازدواج

در تقویم رسمی ایران، سالروز ازدواج فرخنده و مبارک حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) که مصادف با اول ذی‌الحجه هر سال است، به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. این روز خجسته به دلیل برکت ازدواج این دو معصوم گرانقدر تاریخ مناسبی برای زوج‌های جوان است تا جشن ازدواج خود را در این روز برپا کرده و با پیوند زدن دل‌های خود به زندگی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، شادی خود را با این روز مبارک هم زمان کنند و تلاش کنند زندگی خوب و پربرکتی مثل حضرت علی و فاطمه (س) داشته باشند.

مهریه حضرت فاطمه زهرا (س)

در مورد میزان مهریه حضرت زهرا (س) اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی با توجه به روایات متعدد مشخص است که مهریه آن حضرت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم بوده است که متناسب با ارزش پولی آن زمان، مهریه‌ای متوسط (نه بسیار کم و نه زیاد) محسوب می‌شد. این میزان مهریه‌ای است که پیامبر (ص) برای همه دختران امتش تعیین کرد که از آن به عنوان مهر السنه حضرت زهرا (س) یاد می‌شود. علاوه بر این مهریه که ارزش مادی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز در برخی از روایات برای بانوی دوعالم ذکر شده است. یکی از این روایت‌ها اشاره به این دارد که حضرت زهرا (س) از پیامبر (ص) درخواست کرد تا از خدا بخواهد مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. همچنین در روایت دیگری آمده است که مهریه حضرت زهرا (س) در آسمان یک پنجم دنیا و ثلث بهشت و چهار رود فرات، نیل، نهروان و بلخ مقرر شده است.

سن ازدواج حضرت علی (ع)

بنا بر روایات تاریخی گفته شده است که امام علی (ع) در هنگام ازدواج با حضرت فاطمه زهرا (س) بیست و یک ساله بود.

سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ۱۴۰۲ + تاریخ روز ازدواج در تقویم

سن ازدواج حضرت فاطمه (س)

گفته شده است که حضرت فاطمه زهرا (س) در هنگام ازدواج ۹ تا ۱۱ ساله بودند که این سن برای ازدواج دختران در آن زمان عادی و معقول بوده است.

اختلاف سنی ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س)

بر اساس روایات دینی حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) بین ۱۰ تا ۱۲ سال اختلاف سنی داشته‌اند.

حدیث در مورد ازدواج حضرت علی و فاطمه

  • امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: آنگاه که رسول خدا (ص) فاطمه را به ازدواج علی (علیه‌السّلام) درآورد، وارد بر دخترش شد، در حالی‌که فاطمه (س) گریه می‌کرد. پیامبر (ص) فرمود: چرا گریه می‌کنی؟ به خداوند سوگند اگر در میان اهل بیتم کسی بهتر از علی بود همانا تو را به ازدواج او در می‌آوردم. من تو را از پیش خود به ازدواج او در نیاوردم، بلکه خداوند تو را برای علی تزویج نمود.
  • رسول خدا (ص) فرمود: خداوند متعال میان من و علی بن ابی‌طالب برادری ایجاد کرد و خداوند دخترم فاطمه را به ازدواج او در آورد. خداوند علی (علیه‌السّلام) را وصی و خلیفه‌ام قرار داد، پس علی از من است و من از اویم. دوستدار او دوستدار من و دشمن او دشمن من است. همانا فرشته‌ها بواسطه دوستی علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) به خداوند نزدیک می‌شوند.
  • جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: آنگاه که پیامبر (ص) فاطمه را به ازدواج علی (علیه‌السّلام) در آورد، عده‌ای از مردم قریش گفتند یا رسول الله؛ فاطمه را با مهریه‌ای اندک به ازدواج علی درآوردی؟ پیامبر (ص) فرمود: من او را به ازدواج علی در نیاوردم همانا خداوند در آن شب که به معراج رفتم، او را به عقد علی بن ابی‌طالب در آورد.
  • رسول خدا (ص) فرمود: من بشری مانند شما هستم. از میان شما همسر اختیار می‌کنم و دختران خود را به همسری مردان شما در می‌آورم، مگر دخترم فاطمه که حکم تزویجش از آسمان آمده است.

اعمال روز ازدواج حضرت علی و فاطمه

ماه ذی‌الحجه آخرین ماه از سال قمری است که به دلیل رویدادهای مهمی که در آن رخ داده از اهمیت خاصی برخوردار است. برخی از اعمال اولین روز ماه ذی‌الحجه که مصادف با روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است عبارتند از:

  • غسل
  • روزه: امام موسی بن جعفر (ع) می‌فرماید هر کس روز اول ماه ذی‌الحجه را روزه بگیرد، خداوند برای او پاداش عظیمی می‌نویسد.
  • نماز: خواندن نماز حضرت فاطمه (س) در این روز مستحب است. همچنین خواندن دو رکعت نماز در میان نماز مغرب و عشا نیز سفارش شده است. در هر رکعت این نماز بعد از سوره‬ حمد، یک مرتبه سوره‬ توحید و آیه‏ «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ‏» خوانده شود.
کد خبر 666359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.