شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

شهرهای فشرده در مقایسه با سایر شهرها، نه‌تنها در حفظ محیط زیست بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند، بلکه زمینه را برای مشارکت همه افراد در سراسر سیستم‌های هوشمند شهری فراهم می‌آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران طی چند دهه گذشته گرایش بیشتری به مبارزه با انتشار گازهای آلاینده پیدا کرده و کوشیده‌اند طراحی‌ها و نوسازی‌های شهری را با بیشترین تمرکز بر مؤلفه فشردگی انجام دهند. البته تولید گازهای آلاینده از نظر بسیاری از محققان نه‌تنها به گسترش شهرها مربوط می‌شود، بلکه می‌تواند ناشی از مشکلات دیگری نیز نظیر سبک زندگی ناسالم، ترافیک، آلودگی و زیرساخت‌های فرسوده باشد. این نگرانی‌ها زمانی شدت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۷۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین می‌شوند و همین امر می‌تواند به تولید بیشتر گازهای آلاینده و وقوع پیامدهای ناشی از آن منجر شود.

مفهوم شهر فشرده

"شهر فشرده" نوعی استراتژی طراحی شهری است که پیاده‌سازی آن می‌تواند به قانونی طلایی برای توسعه مناطق منجر شود زیرا به استدلال محققان و برنامه‌ریزان شهری، پیاده‌سازی رویکردهای مربوط به آن در شهرها می‌تواند هوشمندی و پایداری را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. شهر فشرده به مناطقی از جهان اشاره دارد که در آن تمام سازه‌ها در نزدیکی یکدیگر احداث می‌شود، سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی کارآمد بر آن‌ها حاکم است و نوع طراحی شهری تشویق مردم را به اتخاذ تردد سبز نظیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به دنبال دارد و به همین دلیل، نسبت به سایر شهرهای جهان از برتری‌های خاصی در زمینه پایداری و هوشمندی برخوردار است. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای شهرهای فشرده می‌پردازیم که کیفیت زندگی را برای شهروندان از طریق کاهش انتشار کربن و زمینه‌سازی برای انجام فعالیت‌های بیشتر فراهم آورده است.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

حفظ زمین‌های کشاورزی

وجود زمین‌های کشاورزی برای تضمین دسترسی شهروندان به سیستم‌های غذایی، صنایع، معیشت و پایداری اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار است، با این حال فرآیند شهری‌سازی این مسئله را با تهدید جدی مواجه کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش جمعیت جهان و توسعه شهرها با هدف سازگارسازی سکونت با نرخ بالای جمعیت، وجود زمین‌های کشاورزی را در جهان به میزان ۴۳ درصد کاهش داده است. این در حالی است که کمبود خاک حاصلخیز محلی به منظور پرورش محصولات کشاورزی برای جمعیت‌های در حال افزایش شهرها، توسعه زنجیره‌های تأمین را در آن‌ها به دنبال داشته که این امر به سهم خود به افزایش قابل‌توجه قیمت خوراک و همچنین کاهش دسترسی شهروندان به غذای سالم منجر شده است. از آن‌جا که خاک حاصلخیز در اغلب موارد در نزدیکی شهرهای اصلی وجود دارد، بنابراین توسعه فشرده شهرها یک رویکرد هوشمند برای افزایش پایداری مناطق به‌حساب می‌آید. البته در طراحی شهرهای فشرده نیز باغ‌بام‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند تا امنیت غذایی شهروندان را به نوعی تضمین کنند. سنگاپور از بهترین نمونه‌های شهر فشرده سبز است که اغلب بام ساختمان‌های آن، کشاورزی و گل‌آرایی شده است.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

حفاظت از محیط زیست

تنوع زیستی می‌تواند از طریق رشد مناطق فشرده حفظ شود و حتی افزایش بیابد، زیرا اکوسیستم‌های سبز و آبی نظیر جنگل‌ها، تپه‌های شنی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها میزبان ساکنانی است که وجود آن‌ها برای احیای زندگی اهمیت بالایی دارد، حال آن‌که تخریب چنین فضاهایی می‌تواند نبود تعادل کافی در محیط زیست و پیامدهای بسیار وحشتناکی را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، نتیجه تحقیقات مختلف حاکی از آن است که پیوند طبیعت با طراحی فشرده شهرها می‌تواند اثرات مثبت فزاینده‌ای را بر پایداری و رفاه مردم ساکن در شهرها به جا بگذارد و به تولید بیش از سه تریلیون دلار در کسب‌وکارها و ایجاد میلیون‌ها شغل تا سال ۲۰۳۰ منجر شود. کپنهاگ دانمارک و آمستردام هلند با داشتن بیشترین فضای سبز، اقدامات مهمی را در راستای ایجاد تعادل محیط زیستی فراهم بیاورند.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

جابه‌جایی کم‌انتشار

ساکنان شهرهای فشرده نسبت به سایر شهروندان جهان، از انرژی کمتری برای حمل‌ونقل بهره می‌گیرند زیرا در فاصله‌های نزدیک به هم و به امکانات شهری زندگی می‌کنند و همین امر نیاز به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه را به حداقل می‌رساند. تردد از طریق وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها و متروها در شهرهای فشرده بسیار رایج است، ضمن این‌که اغلب این شهرها از سیستم‌های گسترده‌ای برای اشتراک میکروموبیلیتی‌ها برخوردار است، چرا که رفت و آمد از طریق آن‌ها برای پیمودن مسافت‌های کوتاه بسیار راحت‌تر از سوار شدن به خودروهای شخصی یا حتی عمومی است. گزارش‌ها حاکی از آن است که تراکم هزار واحد در هر مایل مربع می‌تواند به کاهش تردد از طریق خودروهای خصوصی تا ۱۲۰۰ مایل برای هر خانواده در هر سال منجر شود که این امر به سهم خود، به حداقل رسیدن انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروها را به دنبال دارد. بارسلونا توانسته است با طراحی محله خودکفا، از حجم عظیمی از گازهای گلخانه‌ای ناشی از تردد وسایل نقلیه بکاهد.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

زیرساخت‌های کارآمد و رفاه شهروندی

فشردگی یک شهر به روش‌های مختلف افزایش کارآمدی در خدمات شهری را به دنبال دارد؛ اول این‌که هزینه‌های عملیاتی خدمات عمومی نظیر انرژی و پسماندها به واسطه کارآمدی صرفه‌جویی به مقیاس سازگار با جمعیت کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال، کارآمدی نیرو به دنبال تعداد کم نصب شبکه، هزینه‌های نظارت و هدر رفتن انرژی ناشی از نقل و انتقالات بهبود قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. دوم، نزدیکی فیزیکی زیرساخت‌ها به یکدیگر ایجاد سیستم‌های یکپارچه بهتر و اقتصاد مدور قدرتمندتری را به دنبال دارد. به عنوان مثال، فرآیندهای بازیافت مواد پسماند به واسطه کاهش نیاز به حمل‌ونقل ضایعات تولیدشده در مناطق نزدیک به هم، با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای پردازش می‌شود که این امر به سهم خود می‌تواند رونق اقتصاد مدور را به دنبال داشته باشد. استکهلم سوئد با طراحی بی‌نظیر سطل‌های هوشمند، با کاهش میزان تردد وسایل نقلیه خدمات شهری، صرفه‌جویی چشمگیری را در انرژی رقم بزند.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

تقویت اقتصاد و بهبود معیشت

بدیهی است که سود آفرینی شهرها و مناطق تا حد زیادی به قابلیت دسترسی به مکان‌های عمومی، مراکز کاری و حتی مؤسسات آموزشی بستگی دارد و به همین دلیل، مردم و صاحبان کسب‌وکار هزینه‌های بسیار بالایی را برای تأمین مسکن در مناطق مرکزی شهرها پرداخت می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۸، پراکندگی مراکز شهر هزینه‌ای ۸۷ میلیارد دلاری را به واسطه کاهش سودآفرینی شهرها به دنبال داشت و این در حالی است که طراحی فشرده شهرها، دست‌کم از طریق کارآمدی حمل‌ونقل، تعداد دفعات سفر از طریق وسایل نقلیه را توسط شهروندان کاهش می‌دهد، ضمن این‌که مزایای دیگری نیز نظیر دسترسی بهتر به مشاغل، هزینه پایین انجام کسب و کارها و عرضه نیروی کار را به دنبال دارد و از این طریق می‌تواند رضایتمندی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد. پاریس که سردمدار شهر ۱۵ دقیقه‌ای است با استفاده از علم برنامه‌ریزی شهری، روش تردد و دستیابی شهروندان به تمام نقاط مورد نیاز نظیر محل کار یا فروشگاه‌ها را تنها با چند دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری مهیا کرده است.

شهر فشرده چیست و چه مزایایی دارد؟

انتشار کمتر گازهای آلاینده

برنامه‌ریزان در طراحی شهرهای فشرده اغلب بر ایجاد مدل‌های حمل‌ونقل خودکارآمد، خدمات مدور و ساختمان‌های سبز متمرکز می‌شوند که همه این ویژگی‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را در شهرها به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد، زیرا همین عوامل به تولید بیش از دوسوم گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود. علاوه بر این، تلفیق این مولفه‌ها به طراحی سبز چشم‌اندازها می‌تواند مسیر را برای تحقق اهداف صفر کربن در شهرها هموار کند و در نهایت، بهبود چشمگیر کیفیت زندگی را برای ساکنان به ارمغان بیاورد.

کد خبر 665460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.