پتینه کاری چیست + انواع، قیمت، درآمد و کاربرد در دکوراسیون

انواع پتینه کاری در طراحی دکوراسیون داخلی، سقف و پوشش دیوارها با استفاده از تکنیک‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش ایمنا، هنر پتینه کاری با رنگ‌های دکوراتیو و ابزارهای مختلف بر روی سطوح مختلف، بافت جذاب و خاصی را به وجود می‌آورد که ظاهری زیبا دارد. امروزه پتینه در عین اینکه نشان از قدمت دارد در ساختمان‌های مدرن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری هنری است که اجسام و کارهای هنری را با استفاده از رنگ و بافت، کهنه و فرسوده می‌کند. در پتینه کاری با استفاده از رنگ‌های پوشاننده، روشن کننده، تیره کننده و مات کننده به اشیا حالتی فرسوده و کهنه می‌دهد.

تاریخچه هنر پتینه

تاریخ هنر پتینه به سال‌ها قبل و کشور ایتالیا بر می‌گردد که در آن زمان، از این هنر برای تغییر ظاهر ظروف و طرح بناهای مختلف استفاده می‌شد، این در حالی است که در برخی از فرهنگ‌ها، هنر خوردگی فلز مس که به رنگ سبز خود را نشان می‌دهد، شامل هنر پتینه نیز می‌شود. کم کم نوعی از پتینه مورد توجه افراد قرار گرفت که می‌خواستند فضای منزل خود را قدیمی نشان دهند بنابراین از این هنر در دکوراسیون داخلی و دیوارها استفاده می‌کردند.

پتینه کاری چیست + انواع، قیمت، درآمد و کاربرد در دکوراسیون

سبک‌های هنر پتینه

  • سبک کلاسیک
  • سبک مدرن

پتینه کاری کلاسیک

در این سبک از پتینه کاری افرادی که علاقه مند به لوازم آنتیک هستند، لوازم و وسایل منزل خود را به آنتیک و عتیقه تبدیل می‌کنند.

پتینه کاری مدرن

در سبک مدرن حرفه پتینه کاری از پوشش ابرو بادی، آسمان، طبیعت یا طرح فرشته استفاده می‌کنند. این نوع سبک را می‌توان روی هر سطحی اجرا کرد.

در چه جاهایی می‌توان از پتینه کاری استفاده کرد؟

در هر مکانی می‌توان از حرفه پتینه کاری استفاده کرد اما باید توجه کنید که اگر می‌خواهید فضای بزرگی را پتینه کنید بهتر است از طرح‌های خلوت و رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

معنی لغوی پتینه

پتینه در لغت به معنای کهنگی، زنگار و خوردگی است.

کاربرد هنر پتینه

از پتینه می‌توان برای کهنه نشان دادن لوازم نو استفاده کرد که سبک متفاوت و منحصر به فردی را در طراحی دکوراسیون فضاهای مختلف به وجود می‌آورد. علاوه بر این از این هنر برای پوشش هنری روی سطح دیوارها در ساختمان نیز استفاده می‌شود.

انواع روش‌ها و تکنیک‌های پتینه کاری

  • روش رنگ آمیزی در پتینه کاری
  • روش رنگ برداری در پتینه کاری
  • روش پتینه کاری با اسفنج
  • روش پتینه کاری با پارچه

مزایای استفاده از پتینه

  • جنبه زیبا شناسی به مراتب بهتر در مقایسه با رنگ‌های معمولی
  • دسترسی به طرح و رنگ‌های متنوع که طیف گسترده‌ای از سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد
  • قابل اجرا بر تمامی سطوح ساختمانی
  • قدرت پوشش دهی بالا و برطرف کردن ترک‌های موجود روی دیوار
  • دوام و ماندگاری بیشتر در مقایسه با رنگ‌های معمولی
  • ترمیم و بازسازی ساده و سریع
  • برخی از انواع پتینه کاملاً قابل شستشو هستند

انواع پتینه

  • آنتیک کاری
  • کهنه کاری
  • پلاستر و برجسته

درآمد پتینه کاری

قیمت پتینه به جنس مواد اولیه، متراژ فضای کار، سختی اجرا و … بستگی دارد که همه این موارد روی درآمد این حرفه تاثیر دارد، درآمد پتینه کاری همچنین با توجه به نوع سابقه و مهارت شخص می‌تواند متفاوت باشد.

قیمت پتینه کاری

پتینه کاری طرح سنگ، آسمان و کاه‌گل با قیمت‌های متفاوت انجام می‌شود و هزینه آن از حدود متری ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است.

پتینه کاری چیست + انواع، قیمت، درآمد و کاربرد در دکوراسیون

پتینه کاری روی دیوار گچی

پتینه روی دیوار یکی از رشته‌های مورد استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی است. برای این کار بهتر است دیوار مورد نظر خود را با رنگ مورد نظر خود رنگ کنید پس از آنکه دیوار خشک شد، اسفنجی بردارید و با رنگ متضاد با رنگ زمینه به صورت ضربه‌ای روی دیوار طرح بزنید. دقت کنید که حتماً رنگ اضافی را با روزنامه بگیرید.

مواد پتینه

با توجه به اینکه پتینه قرار است روی چه سطح و به چه منظوری انجام گیرد، مواد مورد استفاده در آن متفاوت است.

پارچه پتینه چیست؟

از پارچه پتینه بیشتر بر روی مبل استفاده می‌کنند. این نوع پارچه از رنگ‌های به هم ریخته تشکیل شده است که این رنگ‌ها در کنار هم جلوه بسیار زیبایی دارد. پارچه مبلی پتینه معمولاً در طرح‌های مختلفی مانند جعبه‌های مستطیل، طرح‌های گل و طرح‌های ژئومتریک در دسترس است. علاوه بر مبل می‌توان طرح‌های پتینه را روی پرده هم اجرا کرد که به دکوراسیون داخلی منزل شما، جلوه‌ای جذاب، دلنشین و تماشایی می بخشد. نگهداری از این نوع پارچه بسیار اهمیت دارد بنابراین در هنگام شست و شو بهتر است با دست آن را شست و شو دهید و از به کار بردن وسایل زبر خودداری کنید.

کد خبر 665273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.