سکته قلبی چه تاثیری بر زوال عقل دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سکته قلبی سرعت پیشرفت زوال عقل را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در ایالات متحده آمریکا است. به طوری که در هر ۳۳ ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به عضله قلب، معمولاً به دلیل انسداد یک شریان قطع می‌شود. در این صورت، اکسیژن و مواد مغذی به ماهیچه نمی‌رسد و باعث بروز ایست قلبی و توقف تپش قلب می‌شود. بیشتر افرادی که سکته قلبی را تجربه می‌کنند، زنده می‌مانند و فقط تقریباً ۱۲ درصد افراد جان خود را از دست می‌دهند. لازم است به منظور پیشگیری از بروز سکته قلبی، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، سیگار کشیدن را ترک کنید، استرس خود را کاهش دهید و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین سکته قلبی و زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۳۰ هزار و ۴۶۵ فرد با میانگین سنی ۶۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. ۵۶ درصد افراد مورد ارزیابی را زنان تشکیل می‌دادند. در طول دوره ۴.۹ تا ۱۹.۷ سال مطالعه، ۱۰۳۳ فرد حداقل یک بار دچار سکته قلبی شد در حالی که ۲۹ هزار و ۴۳۲ فرد دیگر دچار هیچ مشکل قلبی نشده بودند.

افراد شرکت‌کننده در ابتدای مطالعه همچنین پس از بروز سکته قلبی چندین تست برای ارزیابی عملکرد شناختی خود انجام دادند. همانطور که انتظار می‌رفت عملکرد شناختی همه افراد با افزایش سن کاهش پیدا کرده بود، اما محققان متوجه شدند که سرعت پیشرفت زوال عقل در میان افرادی که سکته قلبی را تجربه کرده بودند بیشتر از افراد دیگر بود. به گفته پژوهشگران، لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد تا اطلاعات بیشتری در دسترس قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Neurology منتشر شده است.

کد خبر 665209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.