با خون جگر این لشکر را آماده کرده‌ام

«من با خون جگر، دوازده گردان را در این لشکر برای عملیات آماده کرده‌ام. همه هم سرپا و قبراق‌اند. این نیروها بیش از یک ماه است که در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. حتی به مرخصی هم نرفته‌اند، این نیرویی که هر روز در حال آماده‌باش نگه داشتیم و گفتیم امروز عملیات می‌شود، فردا عملیات می‌شود...»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوهستان آتش، کتاب پنجم از مجموعه «حماسه ۲۷»؛ کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس، بازروایی مستند بر اساس اسناد دست‌اول و عمدتاً منتشرنشده جنگ، با موضوعیت کارها و پیکارهای این یگان در جبهه‌های میانی و شمالی سرحدات غربی ایران زمین، است.

گلعلی بابایی در بخشی از کتاب به روایتی از نحوه توجیه و آماده کردن نیروها توسط شهید همت پرداخته است: «پس از لغو عملیات والفجر ۵، علی شمخانی، قائم مقام فرماندهی کل سپاه و رحیم صفوی، معاون عملیات ستاد مرکزی سپاه جلسه‌ای با همت برگزار کردند.

در این جلسه، صفوی، به همت گفت: هر اتفاقی که در لشکر ۲۷ بیفتد، ما آن را از چشم تو، به عنوان فرمانده لشکر می‌بینیم. فرمانده وظیفه دارد که نیروهایش را برای حضور در جبهه تشویق کند. این طور نباشد که یک قیافه‌ای بگیرد و بگوید: ما که موافق این عملیات نبودیم، مجبورمان کردند. از تو می‌خواهیم که نیروها را به وظایفشان بیشتر توجیه کنی و حزن به دلت راه ندهی.

همت گفت: خدا مرا لعنت کند اگر این حرف‌هایی را که می‌زنم از روی هوای نفسانی باشد. شنیده‌ام که بعضی‌ها می‌گویند اینکه حتماً باید در این منطقه عملیات بشود. ناشی از اعمال نظر همت است. من این قضاوت‌ها را نمی‌بخشم. من می‌گویم توی این منطقه باید کار کرد، چون تا حالا کسی در اینجا عمل نکرده است.

من با خون جگر، دوازده گردان را در این لشکر برای عملیات آماده کرده‌ام. همه هم سرپا و قبراق‌اند. این نیروها بیش از یک ماه است که در آماده‌باش کامل به سر می‌برند. حتی به مرخصی هم نرفته‌اند، این نیرویی که هر روز در حال آماده‌باش نگه داشتیم و گفتیم امروز عملیات می‌شود، فردا عملیات می‌شود و...

این نیرو فکر می‌کنید تا امروز چطوری صبر کرده؟ آیا غیر از این است که خوب توجیه شده؟ پس دیگر چرا به من انگ ناتوانی در توجیه نیروها را می‌زنید؟

به والله قسم من استاد توجیه کردن مسائل برای نیروهایم هستم. یعنی اصلاً حرفه‌ام توجیه نیروها بوده، ولی الان دیگر رویم نمی‌شود به نیروها بگویم باز هم صبر کنید، نیرویی که در این مدت، تا حالا سی مرتبه خودش را برای عملیات آماده کرده و بعد برگشته داخل چادرش، دیگر به این حرف‌ها گوش نمی‌دهد. آن هم چه نیروهایی؟! از معاون وزیر علوم داخل این نیروها داریم تا فرزندان آقای خامنه‌ای و ناطق نوری، از محافظ ریاست جمهوری داریم تا خیلی از آدم‌های دیگر. سپس رو به آقای شمخانی گفت: وظیفه داریم که نگذاریم این نیروهای الهی از جنگ زده شوند. شما فکر می‌کنید من می‌خواهم حرف، حرف خودم باشد در حالی که به خدا قسم این طور نیست، من می‌گویم این طور نباشد که یک تیپ ما اینجا باشد، تیپ دیگرمان در جای دیگر. اگر قرار است در منطقه مریوان عملیاتی شروع بشود همه توان لشکر ما را آنجا ببرید.»

کد خبر 665183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.