از تیر غیب به موساد تا نمایش ملیجک شیطان

حوادث و اظهار نظر های مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

تیر غیب به موساد

با گذشت سه روز از غرق شدن و مرگ مشکوک یک افسر سابق موساد رژیم اسرائیل در دریاچه‌ای در شمال ایتالیا، نهادهای امنیتی این رژیم سرانجام پس از سکوتی چندروزه، هویت این افسر سابق اطلاعاتی را اعلام کردند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی خبر داد حادثه مرگ یک افسر ۵۴ ساله سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل موساد که به همراه شمار دیگری از افسران موساد سوار قایقی تفریحی در شمال ایتالیا بودند، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این رسانه عبری‌زبان خرداد، افسر مذکور که اداره نظامی نظارت بر مطبوعات اجازه افشای نام و مشخصاتش را نمی‌دهد، به همراه ۲۰ افسر دیگر که نیمی از آنها اسرائیلی و بقیه ایتالیایی بودند، سوار قایق سانحه‌دیده بودند. در ادامه این گزارش آمده است که یک هواپیمای نظامی به شکل اختصاصی برای بازگرداندن جسد افسر هلاکت شده و ۱۰ هم‌قطارش به فلسطین اشغالی، به ایتالیا اعزام شده است.

اردوغان کلید دار کاخ سفید ماند

احمد ینر از انتشار نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روزنامه رسمی این کشور خبر داد و گفت: این نتایج پس از بررسی اعتراضات و شکایات ثبت شده اعلام شده و قطعی است.

وی افزود: بر اساس نتایج نهایی و قطعی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رأی معادل ۵۲.۱۸ درصد آرای مردم به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در این انتخابات کمال قلیچداراوغلو با کسب ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رأی معادل ۴۷.۸۲ درصد آرای مردم از رقیب خود شکست خورده است.

وی میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه را ۸۵.۷۲ درصد اعلام کرد و گزارش داد که در این دور از انتخابات، در مجموع ۵۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۰۱ نفر رأی داده‌اند.

فضاحت بایدن؛ آمریکای بی‌آبرو

تصاویر رفتارهای غیر اخلاقی «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد. این فیلم که حاوی تصاویر مصرف مواد مخدر و همچنین کودک‌آزاری توسط هانتر بایدن است، ادعاها پیرامون فساد خانوادگی بایدن را عینیت بخشید؛ فسادهایی که پیش‌تر تلاش شد توسط FBI مخفی نگاه داشته شده و روی آن سرپوش گذاشته شود.

فساد هانتر بایدن به مرحله‌ای رسیده است که تلاش‌های او و پدرش جو بایدن برای مخفی نگه داشتن دختر کوچکش که حاصل رابطه نامشروع با یک رقصنده آمریکایی است، تشدید شده است. بایدن روز جمعه به جمعیتی که در کاخ سفید جمع شده بودند گفت «۴ نوه دارد» و به پنجمین نوه خود که از هانتر بایدن و لوندن رابرتز به دنیا آمده، اشاره نکرد.

نمایش ملیجک شیطان

در حالی که ولودیمیر زلنسکی ژست مقاومت در اوکراین به خود گرفته و از مناطق درگیر مسلحانه بازدید کرد، یک نشریه غربی عنوان کرد تعداد سربازان کشته‌شده اوکراینی اطلاعات نامطلوبی برای ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است.

اسپوتنیک به نقل از نشریه «Valeurs Actuelles» فرانسه نوشته است تعداد سربازان کشته شده اوکراینی اطلاعات نامطلوبی برای زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است. مریادک رافری، در مقاله‌ای برای این نشریه نوشت: «تعداد کشته‌ها همچنان وحشتناک‌ترین راز مخفی رئیس‌جمهور زلنسکی است، اگرچه با قضاوت بر اساس تمام داده‌های خارجی، شکی نیست که تعداد کشته‌ها و مجروحان از پایان تابستان بشدت افزایش یافته است».

به گفته وی، مقامات کی‌یف به شدت از اینکه مربیان فرانسوی که سربازان اوکراینی را آموزش می‌دادند درباره تلفات از آنها سوال می‌کردند ابراز نارضایتی کردند. نویسنده خاطرنشان کرد به گفته یک منبع آگاه، تماس با ۴۰ تا ۶۰ درصد سربازان نیروهای مسلح اوکراین که در فرانسه آموزش دیده‌اند، قطع شده است. این منبع تصریح کرد آنها به احتمال زیاد در نبردها کشته شده‌اند. پیر آن رو، افسر بلندپایه سابق توپخانه ناتو، پیش از این نیز به چنین ارقامی اشاره کرده بود.

به نوشته اسپوتنیک، از آغاز «عملیات ویژه»، نیروهای مسلح روسیه ۴۲۸ هواپیما، ۲۳۵ بالگرد، ۴۲۶۲ پهپاد، ۴۲۴ سامانه موشکی ضدهوایی، ۱۱۰۰ راکت انداز چندگانه، ۹۲۵۷ تانک و سایر خودروهای زرهی و ۴۸۸۱ خودروی صحرایی را منهدم کرده یا از کار انداخته‌اند.

نبرد به پایتخت‌ها کشید

مردم مسکو صبح سه شنبه با حمله پهپادی اوکراین از خواب برخاستند و چندین فروند پهپاد به ساختمان‌های مسکونی در امتداد خیابان لنینسکی و خیابان پروفسویزنایا در جنوب غربی مسکو آسیب رساندند. همچنین یک پهپاد به خانه‌ای در خیابان اطلسوا در نیومسکو برخورد کرد. به گفته شهردار پایتخت مسکو، تنها دو نفر نیاز به کمک پزشکی پیدا کردند که به طور سرپایی درمان شدند. وی با این حال ساکنان این مناطق را به طور موقت تخلیه کرد.

در پی این حمله فرماندار منطقه مسکو، آن دری وروبیوف خبر داد، سامانه‌های پدافند هوایی در این منطقه سه پهپاد را با استفاده از جنگ الکترونیکی منهدم کردند. در این رویارویی سه پهپاد مزبور، کنترل خود را از دست دادند و از اهداف مورد نظر خود منحرف شدند.

پنج پهپاد دیگر نیز توسط پدافند موشکی پانتسیر-اس ۱ سرنگون شدند. این رسانه اعلام داشت که وزارت دفاع روسیه این حادثه را یک حمله تروریستی خوانده و کمیته تحقیقات روسیه بر اساس قانون جنایی فدراسیون روسیه (اقدام تروریستی) برای بررسی ابعاد آن وارد عمل شده است.

این در حالی است که یورونیوز در گزارشی خبر داد، میخائیل پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین که نقش مستقیم خود را در این حملات تکذیب کرده، مدعی شده است: «ما از تماشا و پیش‌بینی افزایش حملات لذت می‌بریم، اما مستقیماً با آن هیچ ارتباطی نداریم. روسیه با کارمای عمل خود مواجه است.»

وی همچنین در پیامی ویدئویی اعلام کرد که زمان آغاز ضد حمله اوکراین مشخص شده و تصمیم نهایی در مورد آن گرفته شده است. زلنسکی تأکید کرد: «اما هر یک از حملات هوایی موشکی یا پهپادی روسیه، اوکراین و کل جهان را به یک نتیجه آشکار بازمی‌گرداند که مسکو می‌خواهد مسیر شرارت خود را تا انتها دنبال کند یعنی تا شکست خوردن، زیرا شرارت پایانی جز شکست ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.» پیشتر مقامات اوکراینی از این طرح برای آزاد کردن سرزمین‌های تحت اشغال نام برده‌اند.

در نقطه مقابل الکساندر کینیشتین، عضو پارلمان روسیه هم با متهم کردن کی‌یف گفت: «بدون شک، خرابکاری‌ها و حملات تروریستی از سوی اوکراین رو به رشد خواهد بود. ما باید تدابیر دفاعی و امنیتی را بویژه در زمینه مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین بشدت تقویت کنیم.»

حمله پهپادی که منتسب به اوکراین شده، پس از حمله موشکی روسیه به کی‌یف انجام شد. بنابر منابع خبری، روز دوشنبه، اصابت چند موشک بالستیک روسی به پایتخت اوکراین سبب انفجارهایی در سطح شهر کی‌یف شد. این حمله ساعاتی پس از حملات معمول شبانه پهپادی رخ داد.

رئیس‌جمهور اوکراین نیز در واکنش به حمله موشکی روسیه به کی‌یف پایتخت این کشور، تصویر کودکانی را که در خیابان‌ها از ترس حملات موشکی فرار می‌کردند منتشر کرد.

کد خبر 664900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.