مقاوم ترین ورق های فلزی در برابر فساد و خوردگی

ورق های فلزی به عنوان یکی از محصولات پایه، در ساخت بسیاری از مقاطع و محصولات ثانویه مانند پروفیل ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این رو، خواص و ویژگی های آن نقش مهمی در کیفیت نهایی محصولات تولیدی دارد.

صفحات فلزی جنس های مختلفی دارند: فولاد، استنلس استیل، مس و برنج مشهورترین آن‌ها به شمار می‌آیند. از این میان، آلیاژ استنلس استیل مقاوم ترین آلیاژ در برابر اکسیداسیون و در نتیجه خوردگی و فساد است. بعد از آن می توان به مس و برنج اشاره کرد. در مقابل، فولاد این ضعف را دارد که نمی‌تواند نسبت به اکسیداسیون و خوردگی مقاومت کند. از این رو، جزء ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی طبقه بندی نمی‌شود. اگر در صدد خرید یک صفحۀ فلزی مقاوم در برابر اکسیداسیون و خوردگی هستید، با ما همراه باشید. در ادامه، تعدادی از بهترین پلیت های فلزی از این نظر معرفی شده است.

ورق استنلس استیل

این پلیت ها که در بازار با عنوان ورق استیل هم شناخته می‌شوند، استحکام مناسبی داشته و از مقاومت فوق العاده بالایی در برابر خوردگی برخوردارند. تفاوت اصلی شیت های استیل با پلیت های فولادی در ترکیب شیمیایی و آلیاژ آنها است. استفاده از کروم در ترکیبات شیمیایی این صفحات نقش قابل توجهی در افزایش استحکام و مقاومت شان در برابر خوردگی دارد. علاوه بر کروم، نیکل، آهن، کربن و مولبیدنوم دیگر عناصر موجود در ساختار ورق های استیل هستند که هر کدام باعث ایجاد یک ویژگی مشخص شده اند.

برای مثال، افزایش درصد کربن موجود در این پلیت ها نسبت به فولاد معمولی، تا حد زیادی استحکام و سختی شان را افزایش داده است. در همین راستا، شیت های استیل مقاومت فوق العاده مناسبی در برابر اسید، باران و مواد قلیایی داشته و به راحتی آسیب نمی‌پذیرند. صفحات استنلس استیل خود در سه نوع اصلی تولید می‌شوند که شامل استیل فریتیک، استیل مارتنزیتی و استیل آستنیتی می‌باشند. هر کدام از این دسته ها با توجه به آلیاژ به کار رفته در چندین رده مختلف ایجاد شده و همگی از شکل ظاهری مناسبی برخوردارند.

مقاوم ترین ورق های فلزی در برابر فساد و خوردگی

ورق مسی

از دیگر ورق های مستحکم و البته مقاوم در برابر فساد و خوردگی می‌تواند به صفجات مسی اشار کرد. فلز مس هم از طریق ترکیب شدن با سایر عناصر فلزی، آلیاژی مستحکم با مزایایی فراوان ایجاد می‌کند. پلیت های مسی از مقاومت فوق العاده بالایی در برابر زنگ زدن و خوردگی برخوردار هستند. اما شهرت اصلی آنها به خاطر قدرت هدایت الکتریکی و رسانایی بالای شان است. با توجه به قیمت گران تر مس نسبت به سایر فلزات، از این صفحات عمدتاً برای تولید تجهیزاتی استفاده می‌شود که نیاز به هدایت الکتریکی بالایی دارند. تولید سیم های برق، تجهیزات الکتریکی، لوله و وسایل آشپرخانه برخی از مهمترین کاربردهای ورق مسی محسوب می‌شوند.

پلیت های مسی در انواع متعددی تولید شده و از نظر ضخامت، ابعاد و کیفیت تنوع بالایی دارند. به همین خاطر، نرخ فروش این ورق ها در بازار بسته به این موارد، متفاوت است. روش تولید صفحات مسی هم تا حد زیادی مشابه با شیت های فولادی است. به این ترتیب که برای ساخت آنها ابتدا شمش های مسی با استفاده از تجهیزات مناسب حرارت داده شده و وارد خط نورد می‌شوند. غلتک های موجود در خط نورد، شمش را به ضخامت لازم رسانده و به صورت ورق در می آورد. این ورق ها در نهایت به صورت رول و یا شیت بسته بندی می‌شوند. ورق های مسی برای استفاده در صنایع گوناگون از جمله ساخت ظروف آشپزخانه که به مقاومت بالایی در برابر خوردگی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاوم ترین ورق های فلزی در برابر فساد و خوردگی

صفحات برنجی

شیت های تولید شده از آلیاژ برنج دو شاخصه اصلی دارند که منجر به انتخاب شان در بسیاری از موقعیت ها می‌شود. اولین مورد، مقاومت کاملاً مناسب در برابر فرسودگی و خوردگی است. اما در کنار آن، وزن سبک این پلیت ها هم آنها را از دیگر صفحات فلزی جدا می‌کند. برنج به آلیاژی گفته می‌شود که از دو عنصر مس و روی تشکیل می‌شود. بنابراین با تغییر درصد مس و روی موجود در این آلیاژ، می‌توان خواص آن را هم تا حدودی تغییر داد. ورق های برنجی خاصیت مغناطیسی ندارند و هر چه درصد فلز مس در آلیاژ آنها بیشتر باشد، قیمت شان هم بالاتر است.

شیت های برنجی رنگی زرد داشته و از نظر ظاهری بسیار مشابه طلا هستند. البته این رنگ تا حد زیادی به درصد مس و روی مورد استفاده در پلیت ها بستگی دارد و افزایش درصد مس، موجب زردی بیشتری رنگ برنج خواهد شد. به طور معمول، بین ۳۳ تا ۶۷ درصد از ترکیب پایه صفحات برنجی را مس تشکیل می‌دهد. هر چه میزان روی در آلیاژ برنج کمتر باشد، محصول به دست آمده، انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت. البته افزایش درصد این عنصر موجب بالا رفتن استحکام پلیت های برنجی می‌شود. از این رو با توجه به کاربرد این صفحات، درصد مس و روی موجود در ترکیب شان تنظیم خواهد شد.

ورق آلفورم

این پلیت ها هم جزو صفحات آلیاژی محسوب می‌شوند و خواص منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار یکی از ویژگی های اساسی این صفحات فلزی به شمار می‌آید. علاوه بر این، شیت های آلفورم دارای شکل پذیری مناسب تر، خاصیت جوش پذیری بهتر و چقرمگی بیشتری نسبت به سایر پلیت های فولادی هستند. ورق آلفورم هم مانند سایر پلیت ها در گریدهای گوناگونی تولید شده و از مقاومت مناسبی در برابر عوامل مخرب برخوردار است.

صفحات گالوانیزه

ورق گالوانیزه از قرار گرفتن یک لایه فلز روی (Zn) بر سطح ورق سیاه ایجاد می شود و در واقع پایه فولادی دارد. فلز روی کمک می کند تا مقاومت صفحات فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدن افزایش پیدا کند. استحکام این صفحات هم تا حد زیادی به شیت های فولادی پایه آنها بستگی دارد. محصولات گالوانیزه در کنار مقاومت خوبی که در برابر اکسیداسیون و خوردگی دارند، اغلب از استحکام مناسبی هم برخوردارند.

ورق روغنی

پلیت های روغنی از اجرای فرایند نورد سرد و آنیل بر روی ورق سیاه تولید می‌شوند. یان صفحات با عبور از غلتک های موجود در خط نورد سرد، به سطحی کاملاً صاف و صیقی دست پیدا می‌کنند. بعد از خروج از خط نورد هم آنها را با اسید شست و شو می‌دهند تا کیفیت بهتری داشته باشند. ورق های روغنی از استحکام بالایی برخوردار بوده و مقاومت مناسبی در برابر خوردگی دارند. با وجود این، مقاومت آنها در برابر خوردگی نسبت به محصولاتی که در بالا معرفی شد کمتر است.

کد خبر 664369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.