رتبه‌بندی معلمان تعیین تکلیف شد؟

چندی پیش طرح رتبه‌بندی معلمان در دستور کار دولت قرار گرفت، این در حالی است که اکنون رتبه تمام معلمان مشمول که رتبه به آن‌ها تعلق می‌گرفت، تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هدف از اجرای رتبه‌بندی معلمان، تعیین جایگاه آن‌ها به عنوان آموزش‌یار معلم، مربی، استادیار، دانش‌یار و استاد تمام است، زیرا معلمان هم‌تراز دانشگاه‌ها و هیئت علمی هستند.

رضا مرادصحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است، اظهار کرد: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آئین‌نامه و اجرا داشت، اما در حال رفع آن هستیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، افزود: دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ به طور رسمی شروع به کار کرد و ایده‌آل ما این است که نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش را از دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب کنیم اما شاهد هستیم که در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، ۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده‌اند، اما ۲۰ درصد از مسیر این دو دانشگاه بوده که البته با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته شده و اکنون باید دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه قرار بود تا آخر اردیبهشت رتبه همه فرهنگیان مشخص شود، تصریح کرد: از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفتم تعداد زیادی از همکاران ما باقی مانده بودند و رتبه آن‌ها تعیین نشده بود و بخشی نیز اعتراض داشتند؛ رتبه تمام افرادی که مشمول بودند و رتبه به آن‌ها تعلق می‌گرفت، تعیین شده است. اعتراض‌ها نیز در حال بررسی است و کارگروه‌ها در مناطق و استان‌ها تشکیل شده است. انتهای این فرایند، اصلاح آئین‌نامه رتبه‌بندی است.

معلم کارمند نیست و باید جزو هیئت علمی محسوب شود

پیش‌تر نیز محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رتبه‌بندی مواهب بسیاری دارد و از سال‌ها پیش اعتقاد داشتیم معلم کارمند نیست و باید جزو هیئت علمی محسوب شود که مهمترین حُسن نظام رتبه‌بندی معلمان نیز همین امر است. طرح رتبه‌بندی معلمان قرار بود از سال ۱۳۹۰ اجرایی شود، اما موفق به اجرای آن نشدند و دولت سیزدهم با حمایت ویژه رئیس‌جمهور این طرح را اجرا کرد؛ بیش از ۶۰ میلیون حکم برای کل کشور صادر شد که این امر، نشان از گستردگی طرح رتبه‌بندی معلمان دارد.

وی افزود: رتبه‌بندی فرایند بسیار پیچیده‌ای داشت و پس از فراز و فرودهایی مورد تأیید مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قانون اساسی و دولت قرار گرفت و چهار ماه فرصت برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شد. اگر در سال ۱۴۰۱ احکام رتبه‌بندی صادر نمی‌شد، در سال ۱۴۰۲ تحت تأثیر مباحث مختلفی قرار می‌گرفت، زیرا اعتبار سال ۱۴۰۱ جذب نشده بود و برای سال بعد هم نمی‌توانستیم اعتبار جذب کنیم. مقرر شده بود که ۶۴۰ هزار نفر شامل رتبه‌بندی شوند و این عدد حین اجرا به ۹۳۵ هزار نفر رسید؛ در واقع به تعداد مشمولان رتبه‌بندی افزوده شد، اما به عدد ریالی هیچ مقداری اضافه نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: با رتبه‌بندی معلمان، نوعی رقابت سالم بین فرهنگیان در پنج سطح ایجاد می‌شود و در کل کشور بر اساس شکل هرمی طرح رتبه‌بندی، جایگاه فرهنگیان بین سطوح دو تا سه قرار گرفته است. حدود ۴۷ هزار نفر از همکاران در استان مشمول قانون رتبه‌بندی شدند که حدود ۳۲ درصد نسبت به رتبه‌بندی خود اعتراض داشتند، درصدد هستیم با کسب تجربه‌های گذشته در طول این مدت، شیرینی رتبه‌بندی در کام همکاران مشهود باشد. با وجود لحاظ شدن رتبه‌های سه، چهار و پنج با نظر وزارتخانه در استان‌ها، اختیارت استانی نسبت به دوره قبل افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 664163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.