از پرداخت شهریه نامتعارف تا برخورد با متخلفان

یکی از دغدغه‌های اولیا هنگام ثبت‌نام در مدارس غیردولتی، موضوع شهریه است، این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارسی که شهریه خارج از عرف دریافت می‌کنند؛ مورد بازرسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش پیرامون ثبت‌نام دانش‌آموزان و شهریه مدارس که دغدغه این روزهای خانواده‌ها است، اظهار کرد: پیش ثبت‌نام دانش‌آموزان مجاز و در راستای کاهش دغدغه خانواده‌ها امکان‌پذیر است، با این پیش شرط‌ها که پرداخت علی‌الحساب باید به اندازه شهریه سال قبل باشد و نباید با افزایش شهریه همراه باشد، همچنین آزمون و مصاحبه‌ای نباید در نظر گرفته شود و اگر به هر دلیلی دانش‌آموزی انصراف داد، شهریه او باید بدون کاهش مسترد شود.

وی افزود: استان‌ها در حال بارگذاری مستندات مربوط به شهریه هستند و به محض اتمام بارگذاری، در استان تأیید و مجوز افزایش یا کاهش شهریه صادر خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان خردادماه انجام شود. ضمن طی این روند، پیش‌ثبت‌نام‌ها در برخی مدارس زودتر آغاز شده و شهریه آن‌ها به صورت علی‌الحساب و به اندازه شهریه سال تحصیلی جاری محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه مدارسی که شهریه خارج از عرف دریافت می‌کنند، به‌طور قطع مورد بازرسی قرار خواهند گرفت، گفت: اولیا می‌توانند با وارد کردن کد مدرسه در سامانه اعلام شهریه مدارس غیردولتی نرخ شهریه دقیق را مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: والدین باید به همان میزان شهریه را پرداخت کنند؛ در صورت تخلف، در مدت زمان یک هفته ناظر فرستاده می‌شود و با تخلفات برخورد می‌کند، بنابراین بهترین ناظران، خود اولیا هستند. از این‌رو شهریه‌هایی که در فضای مجازی اعلام شده را نخواهیم داشت و شهریه بر اساس الگو و فرمول تعیین می‌شود و تمام موارد در آن دیده شده است.

محمودزاده با اشاره به سقف شهریه ۳۸ میلیون تومانی در سال گذشته خاطرنشان کرد: در حال حاضر و تا زمانی که بر اساس الگوها شهریه جدید تعیین شود، مبنای شهریه همین مقدار است. دریافت شهریه‌های خارج از عرف، آبروی سایر مدارس را نیز خواهند برد.

وی ادامه داد: شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه ابلاغ می‌شود، هم‌اکنون مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی مشغول تکمیل اطلاعات موردنیاز برای تعیین شهریه هستند و تاکنون شهریه هیچ‌یک از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ابلاغ نشده است.

ممنوعیت دریافت شهریه مکمل از دانش‌آموزان پیش از اعلام مصوبه شهریه

علی حمیدی، رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بر اساس قانون اعلام شد که تا زمان ابلاغ شهریه جدید، ملاک دریافت شهریه از دانش‌آموزان شهریه مصوب سال گذشته است و مدارس حق دریافت هیچ‌گونه شهریه مکمل و هزینه‌های جنبی را نخواهند داشت.

وی یکی از دغدغه‌های اولیا هنگام ثبت‌نام در مدارس غیردولتی را موضوع شهریه‌ها دانست و افزود: بر اساس ضوابط و چهارچوب‌های تعریف شده در وزارتخانه و وبگاه امور مشارکت‌ها، بر اساس مؤلفه‌های هر مدرسه تعیین می‌شود.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به زمان‌بر بودن فرایند تعیین شهریه مدارس غیردولتی، تصریح کرد: پس از وارد کردن اطلاعات و بررسی آن‌ها، در نهایت شهریه هر مدرسه تا پایان تیرماه اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: شهریه سال تحصیلی جدید به‌زودی و در سه پوستر جداگانه شهریه مصوب و شهریه مکمل و شهریه تابستانی نیز اعلام خواهد شد که تنها پرداخت شهریه مصوب اجباری است و پرداخت شهریه‌های مکمل و تابستانه به تصمیم خانواده‌ها برای استفاده از این خدمات مدرسه بستگی دارد.

حمیدی آغاز ثبت‌نام مدارس غیردولتی را تابع ضوابط و مقررات ستاد ثبت‌نام دانست و گفت: هرگونه ثبت‌نام قطعی پیش از ارسال بخشنامه ثبت‌نام خلاف ضوابط و مقررات است.

وی افزود: مدارس غیردولتی حق برگزاری آزمون ورودی برای دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول را ندارند و تنها برای پایه دهم امکان برگزاری آزمون ورودی وجود دارد.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: اولیا در صورتی که با تخلفی در زمینه ثبت‌نام یا دریافت شهریه مواجه شدند، می‌توانند با مراجعه به کارشناسان مشارکت‌های مردمی اداره آموزش و پرورش ناحیه یا منطقه محل سکونت خود، نسبت به طرح شکایت و پیگیری آن اقدام کنند.

کد خبر 664138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.