مصرف قلیان در نوجوانان طی سال‌های اخیر کاهش داشته است

براساس آمار وزارت بهداشت، مصرف قلیان در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، از ۱۶.۵ درصد به ۵.۷ درصد رسیده است که کاهشی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور رنجبر مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: روند استعمال دخانیات در نوجوانان و جوانان افزایشی است. در فاصله پنج‌ساله سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال ۸۸ درصد در خانم‌ها و ۱۹ درصد در آقایان افزایش یافته است و همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ شیوع استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال در دختران ۱۳۳ درصد و در پسران ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: مصرف قلیان در دوره ۱۰ ساله ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز ۵۷ درصد در زنان و ۱۷ درصد در مردان افزایش یافته است. در مطالعه دیگری که در بین دوهزار خانم در استان البرز در سال ۱۴۰۰ انجام شد، شیوع مصرف قلیان ۱۰.۵ درصد بوده است. سایر مطالعات نیز نشان‌دهنده دو برابر شدن شیوع مصرف دخانیات در پسران و دختران است. قلیان دروازه شروع مصرف دخانیات و سیگار دروازه شروع مصرف مواد مخدر است. شیوع مصرف قلیان در خانم‌ها و نوجوانان در حال افزایش است.

مدیر دفتر بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی نسبت به روند شیوع مصرف دخانیات در کشور هشدار داد و اضافه کرد: بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، ایران یکی از ۳ کشوری خواهد بود که بیشترین شیوع استعمال دخانیات را در دنیا خواهد داشت.

وی ادامه داد: صنعت دخانیات در هر فضایی که بتواند تبلیغ می‌کند که خلاف قانون است. صنعت کاری کرده است که استعمال دخانیات به عنوان ارزش شناخته شود که این غلط است. اضافه کردن عطر و طعم به دخانیات ممنوع بود. در دانشگاه بدون دخانیات هدف این است که فضایی عاری از دود دخانیات داشته باشیم و از مردم در برابر دود دست دوم محافظت کنیم و در نهایت دانشجو را در این حیطه مطالبه‌گر کنیم.

یک‌سوم نوجوانان تحت تأثیر تبلیغات دخانیات مصرف می‌کنند

بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: ما آموزه‌های دینی داریم که مصرف دخانیات را یک رفتار ناسالم دانسته است و در قانون نیز، مصوباتی برای کنترل مصرف دخانیات داشته‌ایم. علی‌رغم ابلاغ این مصوبات به دستگاه‌های اجرایی، رضایت زیادی از میزان اجرای قانون در سطح کشور نداریم.

وی افزود: تبلیغات مصرف دخانیات در کشور در حال افزایش است و شاهد مصرف مواد دخانی در سریال‌های نمایش خانگی هستیم که باعث ترویج مصرف سیگار می‌شود. هر آنچه در راستای اجرای برنامه کنترل دخانیات فعالیت می‌کنیم با یک فیلم نمایش خانگی بر باد می‌رود، چرا که مطالعات نشان داده که یک‌سوم جوانان و نوجوانان فقط به دلیل تبلیغات به سوی مصرف دخانیات سوق پیدا می‌کنند.

روند رو به افزایش مصرف دخانیات بین نوجوانان، جوانان و بانوان

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز اظهار کرد: حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند. در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و در دختران ۳۱ درصد در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال گزارش می‌شود و این یک زنگ خطر جدی است که در آینده مصرف کنندگان مواد دخانی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است. حدود ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. سالانه میانگین بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال دخانیات در کشور از بین می‌رود و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود و این جدا از ناتوانی‌ها، از کارافتادگی‌ها و.... است که با احتساب آن‌ها هزینه مصرف دخانیات برای کشور بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال در کل ۱۴.۰۱، میزان شیوع مصرف دخانیات در کشور است که در زنان ۴.۴۴ درصد و در مردان ۲۵.۸۸ درصد بوده است. اگر چه روند مصرف دخانیات نسبت به گذشته در کل کندتر شده است اما هنوز هم رشد دارد ولی این مهم است بدانیم این روند در نوجوانان و جوانان و بانوان افزایشی است و یا روند مصرف قلیان افزایشی است و این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در گروه‌های تأثیر گذار در آینده مصرف دخانیات افزایشی می‌شود.

وی درباره وضعیت مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، اظهار کرد: در پسران ما حدود ۵.۸۸ درصد کاهش مصرف و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش مصرف دخانیات طی این سال‌ها را داشتیم‌، در مجموع در سال ۱۳۸۶ در بین این گروه سنی سه درصد مصرف دخانیات داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به ۳.۴ درصد رسیده است. در صدد هستیم این تحقیقات را امسال هم انجام دهیم تا روند به درستی بررسی شود.

کاهش مصرف قلیان در نوجوانان طی سال‌های اخیر

جندقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های عمده ما مصرف دخانیات با اشکال جدید مانند سیگارهای الکترونیک، ویپ یا افزودن عطر و طعم به دخانیات و توتون و تنباکو است. به نظر ما همه این‌ها خطرناک هستند هرچند تلاش می‌شود خطرات آن نشان داده نشود.

وی افزود: در قوانین ذکر شده است که فروش نخی سیگار و همچنین فروش به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و هر جایی هم مجوز فروش دخانیات را ندارد و باید مجوز مربوطه فروش را کسب کنند که در سنوات گذشته برخی این موضوع را رعایت نکردند. اعمال قوانین باید توسط وزارت صمت و وزارت بهداشت اعمال شود که ما از طریق مرکز سلامت محیط و کار با حدود شش هزار بازرس ویژه سعی می‌کنیم وظیفه خود را ایفا کنیم، اما قانون‌شکنی هم اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به ارائه آمار تفکیکی مصرف دخانیات در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله پرداخت و گفت: مصرف قلیان در این گروه بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ از ۱۶.۵ درصد به ۵.۷ درصد رسیده است که کاهشی بوده است. در دختران این گروه سنی طی مدت یاد شده مصرف سیگار از ۰.۹ به ۲.۱ و مصرف قلیان از ۹.۴ به ۴.۳ درصد رسیده است. در پسران مصرف سیگار از ۵.۱ به ۴.۸ و مصرف قلیان از ۲۲.۸ به ۷.۳ رسیده است. در واقع مصرف قلیان طی این سال‌ها در بین گروه یاد شده کاهشی بوده است.

کد خبر 663954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.