اجرای ۴۰ پروژه‌ عمرانی در ناژوان طی یک‌سال/ معابر ریه تنفسی شهر یک‌طرفه نمی‌شود

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: در حال حاضر موضوع یک‌طرفه‌سازی شمال و جنوب ناژوان منتفی است تا حوزه کارشناسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان جمع‌بندی نهایی درباره این طرح را انجام دهد و پس از تایید و دریافت مصوبه شورای ترافیک، بار دیگر اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش جمعیت شهرنشینی شاهد تغییرات گسترده در فضای اکولوژیک شهری هستیم، به‌طوری که زیرساخت‌های سبز شهری تحت تأثیر آن قرار گرفته است؛ در این شرایط بی‌شک ارتقای کیفیت فضاهای سبز شهری موجب بهبود فضای شهرها و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

مجموعه ناژوان یکی از مکان‌های طبیعی شهر اصفهان است که با توجه به جاذبه‌های طبیعی فراوان و ظرفیت گردشگری، در تمام فصول مورد توجه شهروندان اصفهانی و گردشگران قرار می‌گیرد، همین موضوع موجب ترافیک زیاد در معابر منتهی به ناژوان به‌ویژه در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیل شده است و مشکلاتی را برای ساکنان محدوده ناژوان و محله باغ فردوس به‌وجود آورده است.

با توجه به اهمیت عرصه ۱۲۰۰ هکتاری ناژوان نیاز است تا مسئولان و دستگاه‌های مربوطه نسبت به رفع مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی ساکنان این منطقه اقدام کنند؛ در این راستا طرح‌های مقطعی مانند یک‌طرفه شدن معابر منتهی به ناژوان در ایام نوروز ۱۴۰۲ اجرا شد اما برای ساماندهی ترافیک این منطقه نیاز به طرح‌های بلند مدت است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مهدی قائلی، مدیر طرح ساماندهی ناژوان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان درباره اقدامات انجام شده در این منطقه گردشگری و تفریحی برای کاهش مشکلات ترافیکی، آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و خدماتی، ایمن‌سازی محیط ناژوان و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در عرصه‌های تفریحی آن است.

اجرای ۴۰ پروژه‌ عمرانی در ناژوان طی یک‌سال/ معابر ریه تنفسی شهر یک‌طرفه نمی‌شود


طراحی مبلمان ویژه ناژوان اقدامی در راستای بسترسازی مناسب

ایمنا: ساکنان ناژوان از وجود دود و ترافیک در این منطقه گلایه دارند، برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارید؟

قائلی: به‌طور معمول وقتی خانواده‌ها برای تفریح به طبیعت یا پارک می‌روند، طبخ بخشی از غذای خود را نیز در همان محیط انجام می‌دهند، لذا در همه جای شهر با این موضوع مواجه هستیم؛ این موضوع برگرفته از فرهنگی است که در جامعه ما شکل گرفته و از قدیم‌الایام طبخ غذا در طبیعت بین مردم رواج داشته است.

این موضوع دغدغه بزرگی نیست که به‌عنوان یک نارضایتی از طرف شهروندان به آن پرداخته شود، چراکه اگر زیرساخت مناسب در این عرصه فراهم شده باشد، شاهد مشکل چندانی نخواهیم بود. مشکل زمانی بیشتر می‌شود که عده‌ای از شهروندان شاخ و برگ درختان را برای درست کردن آتش قطع می‌کنند، این اقدام در فصل سرد سال با استفاده از شاخ و برگ درختان خشک شده و در فصل گرم حتی با شاخه درختان زنده انجام می‌شود که این موضوع به عنوان یک دغدغه محیط زیستی مطرح می‌شود و برای رفع این معضل نیاز به فرهنگ سازی و بسترسازی است.

در همین راستا طراحی مبلمان ویژه ناژوان سال گذشته مطرح و در تعاملی با سازمان زیباسازی مقرر شد با پیش‌بینی بودجه مورد نیاز اجرا شود؛ مبلمان ویژه شامل نیمکت، سطل زباله، نرده و حفاظ، نمازخانه و تمام سازه‌هایی است که در پارک در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

عرصه ناژوان ۱۲۰۰ هکتار وسعت است که تنها ۳۰۰ هکتار آن در اختیار مدیریت شهری و شهرداری اصفهان و تحت مدیریت مستقیم ناژوان قرار دارد، درواقع ۹۰۰ هکتار در اختیار مردم است و مالک شخصی دارد، مالکان باغ‌ها به‌منظور حذف هزینه حمل‌ونقل، برگ‌ها را در همان محل می‌سوزانند، همچنین آتش‌زدن اراضی کشاورزی برای انجام آفت‌کشی و از بین بردن مازاد کاشت انتهای زمین از قدیم انجام می‌شده است، لذا بخشی از دود منطقه ناژوان به‌دلیل انجام این اقدامات است که تنها مربوط به این منطقه هم نمی‌شود و در تمام زمین‌های کشاورزی شاهد این اتفاق هستیم که امیدوارم اصلاح آن از مجموعه مدیریت شهری آغاز شود.

حجم حضور شهروندان در ایام تعطیل به ۳۰ هزار نفر می‌رسد

ایمنا: صحبت‌هایی درباره یک‌طرفه شدن محورهای منتهی به ناژوان به گوش می‌رسد، آیا این موضوع واقعیت دارد؟

قائلی: ماهیت عرصه ناژوان، فضای طبیعی و جنگلی است و به همین دلیل طرح جامع ترافیکی برای ایجاد معابر وجود ندارد، شاید یک مسیر ترددی پیش‌بینی شده باشد اما طرح اجرایی نیست.

جاده سلامت شماره یک که از ابتدای خیابان وحید آغاز می‌شود و تا انتهای ناژوان ادامه دارد؛ جاده سلامت شماره دو در ضلع شمال رودخانه حدفاصل پل وحید تا باغ پرندگان و جاده سلامت شماره سه که احداث آن در دوره مدیریت شهری قبل آغاز شده بود و خاتمه آن در دوره مدیریت شهری جدید رقم خورد، به موازات جاده سلامت شماره یک از پل غدیر تا پل نصر است.

ترافیک ناژوان با توجه به حجم حضور شهروندان، همیشگی است، چراکه در روزهای عادی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر وارد ناژوان می‌شوند و در ایام تعطیل این تعداد به ۳۰ هزار نفر می‌رسد؛ به‌واسطه تمام دغدغه‌های شهروندان و ارائه طرح و ایده‌ها و انجام پیگیری‌ها، سال گذشته موضوع یک‌طرفه‌سازی عرصه ناژوان با توجه به مباحث کارشناسی در مدیریت ناژوان مطرح و پیشنهاد داده شد که این طرح در دو مسیر ضلع جنوب از میدان سهروردی تا انتهای ناژوان به سمت سه‌راهی باغ فردوس و در فاز بعدی یک‌طرفه سازی ضلع شمال، از دسترسی محلی به سمت خیابان محیط‌بان و باغ پرندگان اجرا شود و خروجی آن به سه‌راهی باغ پرندگان، خیابان میرزاطاهر و کوچه ۱۳۰ و بعد از آن به خیابان آب باشد.

به‌واسطه تعاملی که با شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان اصفهان صورت گرفت، پروژه آسفالت خیابان آب اواخر سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر به اتمام رسیده و به‌طور کامل برای تردد در اختیار شهروندان قرار گرفته است، همچنین از حاشیه مادی قمیش تا محوطه کوچه ۱۳۰ و پشت پل ارسی، ایمن‌سازی ترافیکی، جدول‌سازی و پیاده‌روسازی انجام شده و این پروژه آماده بهره‌برداری است.

تلاش کردیم تا با انجام این اقدامات مشکلات معابر خروجی ناژوان رفع شود اما یک‌طرفه کردن و مباحث ترافیکی کارگروه مخصوص خود را نیاز دارد و باید در حوزه معاونت عمران پیگیری‌ها انجام، مصوب و اجرایی شود.

در ایام پایانی سال گذشته طرحی مصوب شد که یک‌طرفه سازی در حاشیه جنوب از میدان سهروردی تا باغ فردوس و خیابان لوله انجام شود که مباحث ترافیکی و نصب تابلوها و علائم ترافیکی آن انجام شد و از روز بیست‌وچهارم اسفند سال گذشته پروژه کلید خورد و اجرایی شد و توانستیم شاهد تسهیل در تردد خودروها و کاهش حجم ترافیک باشیم.

بنا به دلایل مختلف پس از مدتی تصمیم گرفته شد که پروژه به‌صورت دوطرفه اجرایی شود؛ در حال حاضر موضوع یک‌طرفه‌سازی شمال و جنوب ناژوان منتفی است تا حوزه کارشناسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان جمع‌بندی نهایی درباره این طرح را انجام دهد و پس از تأیید و دریافت مصوبه شورای ترافیک، بار دیگر اجرایی شود.

ناژوان ۶ پارکینگ مستقل دارد

ایمنا: برای ساماندهی پارکینگ‌های ناژوان چه اقداماتی انجام شده است؟

قائلی: طی سال‌های گذشته اقداماتی مانند احداث چند پارکینگ در محدوده ناژوان انجام شد و در حال حاضر حدود شش پارکینگ مستقل در این منطقه وجود دارد؛ در ضلع شماره یک، پارکینگ شماره یک ویژه شهربازی است که با میدان گردهمایی همراه است.

پارکینگ شماره دو در حاشیه جنوبی خیابان الفت، پارکینگ شماره سه روبه‌روی باغ گیاهان گرمسیری، پارکینگ شماره چهار مقابل آکواریوم نزدیک به ایستگاه شماره دو تله‌سیژ و به واسطه آن پارکینگ ویژه تله‌سیژ در مجاورت پارکینگ شماره پنج قرار دارد که در مجموع می‌توان گفت شش پارکینگ در ضلع جنوب ناژوان است و در ضلع شمال نیز پارکینگ مجموعه باغ پرندگان وجود داد.

تعدادی پارکینگ اضطراری نیز برای شرایط خاص در ضلع جنوب و شمال در نظر گرفته شده است اما معضلی که در ایام پیک سال با آن مواجه هستیم، پارک حاشیه‌ای به جای استفاده از پارکینگ‌ها و به‌دنبال آن پس‌زدگی ترافیک است.

۴۰ پروژه آماده بهره‌برداری است

ایمنا: به پروژه‌های عمرانی و خدماتی این منطقه اشاره کنید!

قائلی: ساختار تمام مناطق پانزده‌گانه شهری اصفهان از جمله اداره خدمات شهری و محیط زیست، اداره عمران، اداره برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، اداره حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و اداره معماری و شهرسازی، در مدیریت ناژوان نیز وجود دارد اما اتفاق ویژه در این عرصه، حوزه گردشگری است.

در حوزه خدمات شهری تعدادی پروژه به بهره‌برداری رسیده و تعدادی در دستور کار اجرایی است؛ پروژه‌هایی مانند اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی، جایگزینی گونه‌های پرنیاز آبی با گونه‌های کم نیاز آبی، کلکتور آب‌رسانی شمال عرصه ناژوان به طول حدود هفت کیلومتر (حدود چهار کیلومتر آن در دوره‌های گذشته اجرایی شده بود و سه کیلومتر دیگر رو به پایان است) انجام شده است، همچنین کلکتور آب‌رسانی جنوب ناژوان حدفاصل پل وحید تا انتهای ناژوان به‌طول حدود ۹ کیلومتر آغاز شده و پیمانکار در حال اجرای آن است که این دو پروژه کلیدی در آینده آبی عرصه ناژوان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

با توجه به اینکه عرصه ناژوان از لحاظ محیط زیستی و اکولوژیک اهمیت ویژه‌ای دارد، سطح کاشت درخت در این منطقه بیشتر از سایر مناطق است؛ بهینه‌سازی و تأسیسات دو ساختمان برای کاهش مصرف و اجرای الگوی صحیح مصرف عملیاتی شد و در باغ پرندگان این موضوع با توجه به اینکه در فصل سرد سال با مشکلاتی مواجه می‌شد، اجرایی می‌شود.

روشنایی جاده سلامت شماره یک حدفاصل پل وحید تا آکواریوم به‌طور کامل انجام شده است و در فاز چهارم نیز تا ایستگاه دوم تله‌سیژ طی ۱۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، سیستم روشنایی این مسیر اصلاح شد و تأمین نور خیلی خوب با مصرف کمتر رقم خورد.

به‌زوری عملیات اجرایی نیروگاه خورشیدی در عرصه ناژوان آغاز و حدود ۷۰ کیلووات انرژی در این نیروگاه تولید خواهد شد، همچنین در حوزه آب‌رسانی و فضای سبز، دو سرویس بهداشتی ناژوان مجهز به تصفیه‌خانه لوکال می‌شود تا آب خاکستری سرویس بهداشتی را تصفیه کند و مجدد مورد استفاده قرار گیرد.

در حوزه عمران موضوعات مختلفی از جمله خیابان‌سازی و آسفالت معابر اجرایی شد و برای آسفالت دسترسی‌های محلی پس از صدور مجوز جهاد کشاورزی اقدام خواهیم کرد؛ سال گذشته ۹ کیلومتر مادی با همکاری و همت مردم و مجموعه مدیریت شهری احیا شد.

در این مسیر در چند نقطه تلاقی به دلیل احیا و لایروبی چند پل تخریب شد که عملیات پل‌سازی سه پل به صورت ایمن و استاندارد انجام شد، همچنین پروژه پیاده‌روسازی خیابان الفت حدفاصل میدان نصر تا مجموعه آکواریوم عملیاتی شد.

در حوزه ترافیک، عملیات خط‌کشی معابر امسال نسبت به سال گذشته با سرعت بیشتری انجام شد، همچنین ایمن‌سازی معابر از جمله نصب سرعت‌کاه، اصلاح هندسی، نصب تابلوهای ترافیکی و در بعضی نقاط چراغ‌های خطر با سرعت پیگیری و اجرایی شد که در مجموع حدود ۴۰ عنوان پروژه در مجموعه ناژوان طی یک‌سال اخیر رقم خورده است.

افزودن گونه‌های جدید به باغ پرندگان‌

ایمنا: اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری مجموعه ناژوان چه بوده است؟

قائلی: بیش از ۲۴۰ قطعه پرنده و بیش از ۲۰ گونه پرنده به مجموعه باغ پرندگان اضافه شده است، زیرا لازم بود جذابیت مجموعه باغ پرندگان افزایش پیدا کند، همچنین اصلاح و مقاوم‌سازی سازه باغ پرندگان پس از ۲۵ سال از زمان افتتاح این پروژه در دستور کار قرار گرفته است که قرارداد مشاور در حوزه مطالعات آسیب‌شناسی و تهیه اسناد اجرایی این پروژه در حال اجرا است؛ برای به‌روزرسانی و اصلاح ابنیه و فضاها نیز گام‌های مختلفی برداشته می‌شود که یک فاز آن در حاشیه برکه بزرگ عملیاتی شد و در راستای تکمیل این پروژه تصفیه آب برکه‌ها و استفاده دوباره آن در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی به مرحله عقد قرارداد خواهد رسید.

اصلاح محل نگهداری تمساح‌ها در باغ خزندگان که از جنبه محیط زیستی اهمیت خاصی داشت نیز انجام شد، حتی بهسازی ابنیه مجموعه باغ خزندگان به دلیل مشکلات فنی و دغدغه‌های زیست‌محیطی در سال‌جاری عملیاتی خواهد شد.

در حوزه سرمایه انسانی و هوشمندسازی، ارائه خدمات الکترونیک در عرصه ناژوان به‌طور جد در دستور کار قرار گرفت و در مجموعه گردشگری ناژوان فضای فروش و کنترل بلیت هوشمند شده است؛ ایجاد زیرساخت‌هایی برای انجام پروژه‌های هوشمندسازی و الکترونیکی کردن عرصه از جمله پروژه فیبر نوری لازم بوده است که این پروژه از میدان سهروردی تا مجموعه آکواریوم و حاشیه جاده سلامت شماره یک غلاف‌گذاری شده است.

در سال جاری پروژه فیبر نوری جاده سلامت دو از پل وحید تا باغ پرندگان اجرایی خواهد شد، پروژه فیبر نوری کل عرصه ناژوان نیز در دست بررسی است که اگر امکان فراهم شود به عنوان یک زیرساخت بسیار ویژه خواهد بود، لذا اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است، البته بیشتر اعتبارات مورد نیاز توسط سازمان فاوا و حوزه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری فراهم می‌شود.

ایجاد دبیرخانه نشست‌های مسئولان باغ‌های پرندگان کل کشور

ایمنا: اقدامات حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی چه بوده؟

قائلی: نخستین نشست مسئولان باغ‌های پرندگان کل کشور سال گذشته برگزار کردیم، نشست دوم نیز امسال برگزار خواهیم کرد و درصدد ایجاد دبیرخانه دائمی برای این موضوعهستیم تا به‌صورت تخصصی ارتباط بین باغ‌های پرندگان در کل کشور را برقرار کنیم و سپس در مسیر توسعه به عنوان یک حرکت دانش‌بنیان و اقتصادی حتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقداماتی انجام دهیم و ارتباطات برون‌مرزی را نیز رقم بزنیم‌.

اقدامات دیگر در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شامل رویداد علی‌گویان، دهه کرامت، ایجاد میدان گردهمایی در عرصه ناژوان، اجرای ویژه برنامه ابر عروسک‌های نورانی در ایام نوروز، برنامه ۶۰+و موضوعات و طرح‌های ویژه دیگر بوده است، البته حوزه فرهنگی ناژوان با همکاری هنرسرای خورشید برنامه‌هایی را در قالب هنرهای آئینی اجرا خواهد کرد.

اجرای ۴۰ پروژه‌ عمرانی در ناژوان طی یک‌سال/ معابر ریه تنفسی شهر یک‌طرفه نمی‌شود

حضور دانش‌بنیان‌ها در عرصه کشاورزی ناژوان

ایمنا: آیا در عرصه‌های تفریحی و کشاورزی ناژوان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کرده‌اید؟

قائلی: دانش‌بنیان‌ها در عرصه کشاورزی ناژوان می‌توانند ظهور و بروز داشته باشند که مدیریت ناژوان برای همکاری در این راستا اعلام آمادگی می‌کند، همچنین عرصه ناژوان در حوزه حمل‌ونقل پاک محیطی بسیار مساعد است؛ یکی از چشم‌اندازهای آینده ناژوان حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک و حذف تردد خودرویی به شیوه عادی است.

تصفیه‌خانه لوکال اجرایی و تصفیه‌خانه پساب را از طریق دانش‌بنیان‌ها پیگیری خواهیم کرد، همچنین تصفیه آب برکه باغ پرندگان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان پیش می‌رود. پروژه‌ای تحت عنوان هوشمندسازی باغ پرندگان در حوزه رصد پرندگان در دست بررسی است تا پرندگان در باغ پرندگان به صورت الکترونیکی ردیابی شوند.

احداث پروژه باغ نورانی ناژوان در باغ گل رز

ایمنا: وظیفه دبیرخانه کمیته تحقق‌پذیری ناژوان چیست؟

در این دوره بر اساس طرح مصوب ابلاغی، در مدیریت ناژوان دبیرخانه‌ای تحت عنوان «دبیرخانه کمیته تحقق‌پذیری ناژوان» ایجاد شد و کارشناسان آن فعال شدند؛ در این دبیرخانه یک‌سری کارگروه تخصصی از جمله گردشگری، درآمد و اقتصادی، کارگروه عمران، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی، معماری و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست مستقر است و دستگاه‌های همکار حضور دارند و نظرات خود را مطرح می‌کنند و موضوعات در شورای معاونان که هر هفته تشکیل می‌شود، مطرح می‌شود تا هرآنچه قابل اجرا باشد، انجام شود.

کمیته عالی ناژوان به ریاست معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان است و معاونان خدمات شهری و محیط زیست، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و معماری و شهرسازی، مدیران مناطق پنج، ۹ و ۱۳، مدیر کل بازرسی شهر اصفهان و سه عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از اعضای کمیته عالی ناژوان هستند، همچنین رئیس شورای اسلامی شهر در کمیته حضور فعال دارد.

به‌واسطه تشکیل کارگروه‌ها، احصا دغدغه‌ها و مشکلات انجام شد و تمرکز بر رفع مشکل ۸۰۰ واحد مسکونی ناژوان که در طرح قرار گرفتند و کاربری زمین آنها در دستور کار قرار گرفت، همچنین در کمیته عالی مقرر شد بر اساس طرح ابلاغی مصوب کمیته راهبری تحقق‌پذیری ناژوان به ریاست معاون عمرانی استانداری شکل گیرد.

پروژه ویژه‌ای که به‌زودی در مدیریت ناژوان افتتاح خواهد شد و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار خواهد گرفت، اجرای پروژه باغ نورانی ناژوان در مجموعه باغ گل رز با عرصه حدود ۹ هزار متر است، این پروژه در طول روز در قالب فضای سبز و انواع گونه‌های گل رزی که کاشت شده و تکمیل می‌شود، ایفای نقش می‌کند و شب‌ها نیز با استقرار المان‌ها و نمادهای نوری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این پروژه مشترک بین مجموعه مدیریت ناژوان، سازمان زیباسازی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان است.

تردد موتورسیکلت در جاده سلامت بزرگترین دغدغه مجموعه ناژوان است‌

ایمنا: در حال حاضر مهمترین معضل مجموعه ناژوان چیست؟

قائلی: در حال حاضر شاهد استفاده ناصحیح از جاده سلامت ناژوان هستیم؛ روزانه تعداد زیادی از شهروندان از این جاده برای پیاده‌روی استفاده می‌کنند که تردد دوچرخه‌سواران مقداری آسیب به جاده سلامت وارد می‌کنند اما ویژه‌تر از آنکه شهروندان نیز در این باره گلایه دارند، حضور موتورسیکلت‌سواران در جاده سلامت است، لذا از شهروندان انتظار داریم با رعایت قوانین و همکاری با مدیریت ناژوان، دیگر شاهد تردد موتور سیکلت در جاده سلامت نباشیم.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مجموعه ناژوان

چه خبر خوبی برای شهروندان دارید؟

قائلی: یک ردیف اعتبار برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی برای ناژوان در سال‌جاری پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن ۵۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری تحت عنوان محرک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عرصه ناژوان در نظر گرفته شده است؛ اگر به خوبی به این پروژه پرداخته شود و شاهد حضور مؤثر بخش سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشیم، نویدبخش اجرای پروژه‌های اثر بخشی در عرصه ناژوان خواهد بود.

آغاز این حرکت با چند پروژه از جمله اصلاح سازه باغ گیاهان گرمسیری خواهد بود، زیرا فراخوان آن برگزار شده است، همچنین مجموعه ورزشی چند منظوره نیز در عرصه ناژوان وجود دارد.

لیگ فوتبال ساحلی که قرار بود از اصفهان خارج شود، با حمایت شورای اسلامی شهر اصفهان و مجموعه ورزشی سازمان فرهنگی شهرداری و مدیریت ناژوان در شهر ماندگار شد و استانداردسازی زمین فوتبال ساحلی حاشیه جنوب ناژوان با مشارکت هیئت فوتبال ساحلی انجام و تمرینات تیمی برگزار شد.

در حال حاضر در ضلع شمال ناژوان در حال حاضر دو مجموعه ساحلی وجود دارد که استفاده لازم از آن نمی‌شود.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی در عرصه ناژوان

ایمنا: در این عرصه ۱۲۰۰ هکتاری جای یک ایستگاه آتش‌نشانی خالی است!

قائلی: طراحی اولیه ایستگاه آتش‌نشانی و امداد و نجات ویژه ناژوان انجام، قطعه زمینی برای آن مشخص و مصوبه کارگروه امور زیربنایی استان نیز دریافت شده است؛ در حال حاضر این پروژه در فاز تکمیل طراحی و تهیه نقشه‌های نهایی اجرایی و برآورد هزینه است که پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود، چراکه در حوزه استانداردسازی فضای ایمنی اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 663903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.