«چینه‌شناسی» علم بازسازی گذشته است

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: علم چینه‌شناسی و چینه‌فسیلی به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا به کمک مطالعات و بررسی فسیل‌های هر منطقه، چهره جغرافیایی زمین را در هر دوره زمین‌شناسی بازسازی کنند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاربرد علم چینه‌شناسی و اهمیت این دانش اظهار کرد: یکی از کاربردهای علم چینه‌شناسی بررسی چگونگی توزیع موجودات زنده است.

وی افزود: درواقع با کمک دانش چینه‌شناسی می‌توان فسیل‌های مناطق مختلف را بررسی کرد و با سایر نمونه‌هایی که در مناطق دیگر یافت می‌شود، مقایسه کرد تا ارتباط بین آن‌ها مشخص شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در این پژوهش ممکن است فسیل‌های منطقه‌ای کاملاً مشابه سنگ‌های فسیلی باشد که در نقطه‌ای دیگر از کره زمین وجود دارد؛ این مسئله در مطالعه ساختار زمین کمک‌کننده خواهد بود.

وی در رابطه با اهمیت مقایسه فسیل‌ها با یکدیگر گفت: درواقع شباهت بین سنگ‌های فسیلی در دو منطقه متفاوت از یکدیگر نشان می‌دهد که در گذشته و در یکی از دوران زمین‌شناسی این دو منطقه به یکدیگر متصل بوده‌اند.

نصراصفهانی تاکید کرد: با توجه به این مسئله و براساس این اطلاعات می‌توان چهره جغرافیایی قاره‌ها و دریاها در زمان‌های مختلف زمین‌شناسی را بررسی و مشخص کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع علم چینه‌شناسی و چینه‌فسیلی به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا به کمک مطالعات و بررسی فسیل‌های هر منطقه چهره جغرافیایی زمین را در هر دوره زمین‌شناسی بازسازی کنند.

کد خبر 663337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.