وضعیت مطلوب فضای سبز اصفهان / تلاش برای تکمیل برج‌های دوقلوی شهرکرد

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وضعیت مطلوب فضای سبز اصفهان، نقش کلیدی محله‌ها در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری، قرار گرفتن توسعه فضای سبز ساختمان‌های مسکونی اراک در دستورکار شورا، اراده شورای ششم اردبیل برای توسعه فضاهای سبز، روان‌سازی و بازگشایی گذرها اولویت شورای شهر بوشهر، تکمیل برج‌های دوقلوی شهرکرد در دستور شورای شهر، تسهیل فرایند دریافت معاینه فنی در تهران و لزوم ارائه تسهیلات برای استفاده از شبکه‌های نوین آبیاری در چهارمحال‌وبختیاری را در این بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

وضعیت مطلوب فضای سبز اصفهان

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: امسال وضعیت فضای سبز این کلان‌شهر به‌رغم خشکسالی و هزینه‌های تأمین آب، مطلوب است، لذا باید از مسئولان این حوزه در خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز تشکر کنیم.

وی با اشاره به جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی با مدیران و دست‌اندرکاران این حوزه در شهرداری اصفهان افزود: باید بپذیریم که در حال حاضر ابرچالش جدی در همه کلان‌شهرهای کشور از جمله اصفهان، ترافیک و حمل‌ونقل است؛ چیزی که این روزها ممکن است بسیاری از مردم را نگران و گاهی کلافه کرده باشد. لذا امیدواریم در آینده نیز با توجه و برنامه‌ریزی مناسب بتوانیم دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

قربانی اظهار کرد: در بودجه‌های پیش‌بینی شده در کشور و شهرداری، بالاترین رقم‌ها به حوزه حمل‌ونقل اختصاص دارد و از طرف دیگر نیازها و درخواست‌های مردم به‌صورت روزانه نسبت به حوزه حمل‌ونقل بیشتر است.

وی تصریح کرد: هرچند اولویت مدیریت شهری مباحث حمل‌ونقلی است، اما به‌نظر می‌رسد توجه بیشتری باید به این حوزه صورت گیرد. جایگاه حوزه حمل‌ونقل در کشور و مدیریت شهری باید بهتر شود؛ این نکته‌ای است که همه دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل شهرداری اصفهان مطرح کردند.

نقش کلیدی محله‌ها در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری

علی رضایی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه محله‌محوری از دوره چهارم شورا موردتوجه جدی قرار گرفته است، اظهار کرد: محله‌ها می‌تواند در تصمیم‌سازی در مدیریت شهری نقش مهمی ایفا کند.

وی با اشاره به تراکم جمعیتی و آسیب‌های موجود در مراکز شهرها و کلان‌شهرها افزود: در دوره چهارم شورا ایده‌ای مطرح و در آن بر تبدیل‌شدن شهرداری‌ها از نهاد عمرانی و خدماتی به نهادی اجتماعی تأکید شد. هدف از اجرای این طرح آن بود که شهرداری رویکرد اجتماعی را هم‌تراز با فعالیت‌های عمرانی و خدماتی در نظر گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان تصریح کرد: در دوره چهارم شورا به‌منظور تقویت رویکرد اجتماعی شهرداری، به فرهنگسراها و ورزش محلات توجه ویژه شد و کارهای عمرانی، خدماتی و اجتماعی بر اساس مصوبات شورای اجتماعی محلات و این شورا به‌عنوان یک نهاد محله‌ای اثرگذار تبدیل شده بود.

رضایی ادامه داد: هدف محله‌محوری استفاده از تمام ظرفیت‌های مهم یک محله از جمله مساجد، مدارس و تجمیع آن و تأثیرگذاری آن در تصمیم‌سازی مدیریت شهری بوده است.

قرار گرفتن توسعه فضای سبز ساختمان‌های مسکونی اراک در دستورکار شورا

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم نه‌تنها در زمینه نگهداری و توسعه فضای سبز معابر شهری، بلکه برای حفظ و توسعه فضای سبز ساختمان‌های مسکونی نیز برنامه‌هایی را طراحی کنیم تا از این طریق در راستای بهبود زیست‌پذیری شهر گام برداریم.

وی افزود: در شورای اسلامی شهر اراک رویکردها به‌گونه‌ای بوده است که آب مورد استفاده در فضای سبز شهری از منابع زیرزمینی استخراج نشود و تلاش می‌کنیم تا از بازچرخانی پساب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. در این راستا با شرکت آب و فاضلاب اراک قراردادی منعقد شده است تا بر اساس آن حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه از پساب شهری در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد و در سال جاری برای آبیاری جنگ‌های کمربند سبز اراک در منطقه چقا و گردنه سیبک مورد استفاده قرار گیرد.

چگینی با بیان اینکه این اقدام تنها در برخی شهرهای پرجمعیت کشور همچون تهران انجام شده است، تصریح کرد: امیدواریم امسال میزان استفاده از آب شهری برای فضای سبز را به صفر برسانیم، البته برای درختکاری نیز سعی شده است تا از درختان متناسب با اقلیم شهر اراک و مقاوم در برابر سایر آفت‌ها استفاده کنیم.

اراده شورای ششم اردبیل برای توسعه فضاهای سبز

بهزاد عباس‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل، اظهار کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری اردبیل مصمم به توسعه فضای سبز به‌عنوان یکی از دغدغه‌های شهروندان این شهر است.

وی با بیان اینکه تملک باغ شریعت نقطه عطفی در توسعه فضای سبز به‌عنوان بزرگترین تنفس‌گاه در شهر اردبیل خواهد بود، افزود: سال‌های گذشته این تملک به‌دلایل مختلفی عملیاتی نشده است اما امروز شاهد هستیم که مسئولان شهری درصدد تحقق مطالبه چندساله شهروندان این شهر هستند.

عباس‌زاده با اشاره به موافقت اعضای شورای اسلامی نسبت به صدور مجوز برای فروش بیش از ۳۰ قطعه زمین به‌صورت انتشار آگهی مزایده توسط شهرداری برای تأمین اعتبار مالی تملک باغ شریعت تصریح کرد: اصلی‌ترین مرحله تملک باغ شریعت تأمین مالی است در غیر این صورت، هیچ اقدامی عملیاتی نخواهد شد.

وی بابیان اینکه نباید در راستای تملک باغ شریعت هیچ مانعی ایجاد شود، گفت: برای تملک باغ شریعت نیاز به همکاری تمام مسئولان استانی و کشوری، دلسوزان شهر، کارشناسان و متخصصان مسائل شهری و شهروندان هستیم تا بتوانیم بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات مردم را رفع کنیم.

روان‌سازی و بازگشایی گذرها، اولویت شورای اسلامی شهر بوشهر

وحید نیک‌روش، رئیس شورای اسلامی شهر بوشهر با بیان اینکه در حال حاضر موضوع بافت‌های ناکارآمد و فرسوده در دستور کار است و ۵۰ درصد تخفیف پروانه ساختمانی برای این بافت‌ها لحاظ کرده‌ایم، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد از بافت شهر بوشهر فرسوده و پنج درصد آن بافت تاریخی است. بافت‌های ناکارآمد اجتماعی، فرهنگی و شهرسازی نیز ۳۰ درصد شهر را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در حوزه شهرسازی بوشهر، یک سند بالادستی به عنوان طرح جامع شهری داریم، لذا در این دوره مدیریت شهری برای روان‌سازی و تأمین شرایط مناسب شهروندان محلات مختلف، مسیرها و گذرهایی که نیاز به بازگشایی داشت، در اولویت قرار گرفت.

نیک‌روش با اشاره به مشکلات بافت‌های فرسوده گفت: قرار است در شورای ششم بوشهر به‌طور برنامه‌ریزی‌شده، بعضی بافت‌ها را تجمیع و فضایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم تا ساخت‌وساز انجام شود، البته مشوق‌هایی نیز برای رونق ساخت‌وسازها در این مناطق خواهیم داشت.

قرار گرفتن تکمیل برج‌های دوقلوی شهرکرد در دستور شورای شهر

محمدرضا بیاتی، رئیس کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرکرد، اظهار کرد: اجرای طرح جامع ترافیکی و تکمیل برج‌های دوقلوی این شهر در دستور کار شورای ششم شهرکرد است، همچنین زیرگذر و روگذر خیابان طالقانی همین روزها کلنگ‌زنی می‌شود، استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب برای فضای سبز نیز در دست اقدام است.

وی با تأکید به اینکه در دوران کرونا مجموعه اتوبوسرانی شهرکرد منفعل شد و بسیاری از سرویس‌های مدارس به‌دلیل بیکاری تغییر شغل داده‌اند، تصریح کرد: خودروهای سواری شخصی که تنها یک دانش‌آموز را به مدرسه می‌برد، در شهر برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان بار ترافیکی را در ساعات آغاز به‌کار و تعطیلی مدارس بالا بردند لذا در صورت استفاده از سرویس‌های مدارس برای دانش‌آموزان بخش عمده‌ای از مشکل ترافیک رفع می‌شود.

بیاتی با اشاره به اینکه پرداخت جرایم ساختمانی به شهرداری بسیار ناچیز است و این در حالی است که چندین برابر باید خدمات ارائه شود و مدیریت شهری در این برهه با مشکل مواجه می‌شود، اضافه کرد: اشتغال‌زایی موضوع بسیار مهمی است، زیرا جوانان زیادی با تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند و اگر اشتغال‌آفرینی برای آن‌ها ایجاد نشود، آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

تسهیل فرایند دریافت معاینه فنی در تهران

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: در راستای تسهیل دریافت معاینه فنی از جانب ستاد این مرکز در شهر تهران اقدامات خوبی در حال انجام است و شهروندان به‌صورت حضوری و اینترنتی می‌توانند برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند به‌صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کنند و تست‌ها را انجام دهند، افزود: در روش اینترنتی افراد برای دریافت نوبت باید بدهی‌های شهری را پرداخت کنند که این شرط مستند قانونی ندارد و شهرداری شهر تهران اگر در این زمینه مستنداتی دارد باید ارائه کند و اگر مستنداتی وجود ندارد این شرط را حذف کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اطلاعات مربوط به معاینه فنی خودرو در طول بیش از سه هفته روی سامانه بارگذاری می‌شود که این زمان زیاد است و شهروندان برای استفاده از خدمات شهری که به معاینه فنی نیاز دارد مانند طرح ترافیک با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و اگر این مشکل رفع شود، مسائل دیگر نیز برطرف خواهد شد.

لزوم ارائه تسهیلات برای استفاده از شبکه‌های نوین آبیاری در چهارمحال‌وبختیاری

سیاوش سلیمانی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: اختصاص تسهیلات مورد نیاز برای تجهیز زمین‌های کشاورزی شهرستان‌ها به شبکه‌های نوین آبیاری از مطالبه‌های جدی مردم است.

وی گفت: نظام تعلیم و تربیت نظام بخشنامه‌ای و دستورالعملی نیست و باید برای بهبود کیفیت این بخش به نظرات و دیدگاه‌های مدیران مدارس، معلمان و تمام دست‌اندرکاران این بخش احترام گذاشته شود و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

سلیمانی با تأکید بر مشارکت دادن خیران در ساخت مدارس خاطرنشان کرد: مسئولان آموزش‌وپرورش باید خیران و مردم را برای بازسازی، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال‌وبختیاری تشویق کنند، چراکه سرمایه‌گذاری در مدرسه‌سازی و توسعه فعالیت‌های آموزش و پرورش، موجب توسعه همه‌جانبه کشور می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خاص این استان در حوزه گردشگری تصریح کرد: انتظار می‌رود توسعه زیرساخت‌های این حوزه با هدف جذب سرمایه‌گذاران به‌منظور سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، بهبود وضعیت معیشت مردم و جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 663300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.