دانمارک؛ قلمروی دوچرخه‌سواری جهان

دانمارک یکی از محدود کشورهای جهان به‌شمار می‌رود که مردم آن در طول سال و در هر وضعیت آب‌وهوایی دوچرخه‌سواری می‌کنند. دوچرخه‌سواری در این کشور توسط مردم و گردشگران برای تفریح، تردد، حمل بار و سفرهای خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوچرخه‌سواری یکی از رایج‌ترین روش‌های عبور و مرور در دانمارک محسوب می‌شود که حتی در بعضی از شهرهای آن، توسط مردم بیش از وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، بسیاری از مردم دانمارک دوچرخه‌ها را بهترین دوستان خود تلقی می‌کنند و در هر شرایطی، تردد از طریق آن را به سایر انواع وسایل حمل‌ونقل ترجیح می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که از هر ۱۰ نفر شهروند دانمارکی، ۹ نفر دارای دوچرخه شخصی است و هر فرد روزانه به‌طور میانگین مسیری یک کیلومتر و ۴۰۰ متری را از طریق دوچرخه سپری می‌کند. در واقع، ۲۱ درصد از سفرهای زیر ۱۰ کیلومتر در دانمارک و ۱۵ درصد از کل سفرهای شهروندان از طریق دوچرخه انجام می‌شود و همین امر نقش مهمی در پاکی هوای سراسر کشور ایفا کرده است.

دانمارک؛ قلمرو دوچرخه‌سواری جهان

تاریخچه دوچرخه‌سواری در دانمارک

فرهنگ دوچرخه‌سواری در دانمارک از قدمتی برابر با حضور این وسیله نقلیه به کشور برخوردار است؛ دوچرخه‌ها از دهه ۱۸۸۰ وارد دانمارک شد و طی بازه زمانی ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ به نماد کیفیت زندگی و آزادی مردم تبدیل شد. مردم از هر طبقه و با هر میزان سطح سواد، داشتن دوچرخه‌ها و عبور و مرور از طریق آن‌ها را به یکی از اولویت‌های انکارناپذیر زندگی خود تبدیل کردند تا این‌که در اواخر دهه ۱۹۵۰، موتور سیکلت‌ها و خودروها پا به عرصه وجود گذاشت. در آن زمان، معماران دانمارک نیز همچون همکاران خود در سایر نقاط دنیا، آینده شهرها را از آن خودروها تلقی کردند و به تغییر طراحی زیرساخت‌های عبور و مرور برای تسهیل هرچه بیشتر تردد خودروهای موتوری پرداختند. با این حال در اوایل دهه ۱۹۷۳، بحران نفت خاورمیانه، به عنوان پایانی برای تردد از طریق خودروها در دانمارک رقم خورد و یک بار دیگر دوچرخه‌ها و پیاده‌روی در میان شهروندان ترویج پیدا کرد.

دانمارک؛ قلمرو دوچرخه‌سواری جهان

وضعیت کنونی دوچرخه‌سواری در دانمارک

امروزه دوچرخه‌سواری بخشی جدانشدنی از فرهنگ مردم دانمارک و حتی گردشگرانی به‌شمار می‌رود که حتی نمی‌توانند به خوبی دوچرخه‌سواری کنند، اما به محض ورود به کشور به عنوان بخشی ضروری از سفر خود، مورد آموزش قرار می‌گیرند تا به وسیله آن از جاذبه‌های کشور بازدید کنند. آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان دانمارک قبل از شروع مدرسه آغاز می‌شود و تمام آن‌ها تا پیش از شش سالگی به‌طور کامل دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرند.

دوچرخه‌های دارای گاری از رایج‌ترین انواع دوچرخه‌ها در میان خانواده‌های دانمارکی محسوب می‌شود که به آن‌ها امکان حمل فرزندان بسیار کوچک و بارهای خود را می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک‌چهارم تمام خانواده‌های دارای دو یا چند فرزند از دوچرخه‌های گاری‌دار برخوردار هستند و اغلب امور روزمره و حتی تفریحات داخل شهری خود را به وسیله آن‌ها انجام می‌دهند.

جالب است بدانید که کودکان دانمارکی از دو یا سه سالگی، دوچرخه‌سواری بدون پدال کمکی را شروع می‌کنند و به همین دلیل می‌توانند در سنین پایین، مستقل از والدین خود به تردد در مسیرهای حفاظت‌شده بپردازند. حتی در مدارس قوانین ترافیکی، ایمنی جاده‌ای و اهمیت پوشیدن کلاه ایمنی به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا کمترین خطر ممکن حین عبور و مرور آن‌ها را تهدید کند. این کشور میزبان هفت جاده بزرگ مخصوص دوچرخه‌سواری است که بزرگترین آن ۸۲۰ کیلومتر وسعت دارد.

توسعه بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری

طراحی شهری معاصر دانمارک، با هدف تأمین فضای کافی برای دوچرخه‌سواران، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری را در تمام نقاط شهرها در بر گرفته و حتی توسعه بزرگراه‌هایی را برای دوچرخه‌سواری به دنبال داشته است. امروزه شهرهای دانمارک مملو از مسیرها و پل‌هایی مخصوص دوچرخه‌سواری است که ایمنی و امنیت کاربران در آن‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به همین دلیل همه‌روزه بر تعداد شهروندانی افزوده می‌شود که دوچرخه‌سواری را جایگزین تمام انواع روش‌های تردد برای انجام امور روزمره خود و حتی تفریح و سرگرمی می‌کنند.

بزرگراه‌های دوچرخه در میان سایر انواع زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در دانمارک در حال گسترش است و محبوبیت بسیار بالایی میان شهروندان دارد، زیرا در آن‌ها، نیازهای شهروندان به بهترین شکل ممکن برطرف می‌شود و امکان سفر با کمترین توقف و بالاترین ایمنی را برای کاربران فراهم می‌آورد. مهم‌ترین هدف معماران اهل دانمارک از توسعه بزرگراه‌های دوچرخه، ایجاد شرایطی بهتر برای کاربران و همچنین پیوند آن‌ها با مناطق مهم شهری برای کار، آموزش و سکونت محسوب می‎‌شود. مهم‌تر از همه این‌که بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس و قطار احداث شده است و به همین دلیل قابلیت بهره‌گیری از این وسایل نقلیه را نیز هنگام ضرورت فراهم می‌آورد.

بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری مجهز به پمپ‌های هوا، مسیرهایی برای پیاده‌روی، تقاطع‌های امن، پوشش‌های سبز و چراغ‌های ترافیکی است که به نظارت بر سرعت دوچرخه‌سواران کمک می‌کند و از این طریق، وقوع سوانح میان کاربران را به حداقل می‌رساند.

دانمارک؛ قلمرو دوچرخه‌سواری جهان

نقش دوچرخه‌سواری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان دانمارک

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در دانمارک وجود دارد که همواره بر نرخ آن‌ها افزوده می‌شود. کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به‌تنهایی ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری را در بر گرفته که همه از مسیرهای تردد سایر وسایل نقلیه و پیاده‌روها جدا شده است.

دوچرخه‌سواری در دانمارک یکی از سریع‌ترین، راحت‌ترین و بهترین روش‌های دوستدار محیط زیست تردد در دانمارک به‌شمار می‌رود که مزایای سلامت، اقتصادی و اجتماعی بی‌شماری را برای شهروندان به ارمغان آورده است. مردم کپنهاگ نسبت به ساکنان سایر شهرهای جهان، یک میلیون و ۱۰۰ هزار روز کمتر دوران بیماری را تجربه می‌کنند و این در حالی است که دوچرخه‌سواری کاهش ۲۰ هزار تنی دی‌اکسیدکربن را در هر سال به دنبال داشته و همین امر سلامت و کیفیت زندگی شهروندان را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است.

دانمارک؛ قلمرو دوچرخه‌سواری جهان

کد خبر 663107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.