سفر راهبردی رئیس‌جمهور به جاکارتا / جبران غفلت غرب‌گرایان از آسیا

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دولت‌های گذشته در ارتباط با کشورهای غربی و اروپایی و زیاده‌خواهی و باج‌گیری پیوسته آن‌ها به‌ویژه امتیازگیری در حوزه برجام موفق نبودند. از این‌رو دولت سیزدهم باید با تشکیل یک بلوک جدید در حوزه اقتصادی، امنیتی و سیاسی در آسیا، غفلت‌های گذشته را جبران کند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص دستاورد سفر رئیس‌جمهور به اندونزی اظهار کرد: این سفر از نگاه دولت سیزدهم به شرق و کشورهای همسو حکایت دارد.

وی افزود: دولت‌های گذشته در ارتباط با کشورهای غربی و اروپایی و زیاده‌خواهی و باج‌گیری پیوسته آن‌ها به‌ویژه امتیازگیری در حوزه برجام موفق نبودند. از این‌رو دولت سیزدهم به این نتیجه رسید که باید از مسیر همگرایی و تشکیل یک بلوک جدید در حوزه اقتصادی، امنیتی و سیاسی در آسیا، غفلت‌های گذشته را جبران کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب راهبردی درباره پرهیز از دیپلماسی التماسی ترسیم کردند و دولت نیز آن را عملیاتی کرده است. دولت سیزدهم توانسته است گام‌های مهمی در مسیر این همگرایی بردارد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: توافقنامه پکن بین عربستان و ایران بسیاری از تنش‌ها را کم کرد و شرایطی فراهم آورد که ایران یک بلوک قدرتمند منطقه‌ای در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی تشکیل دهد.

وی گفت: اندونزی یک کشور بزرگ اسلامی با ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت، بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی در حوزه فناوری‌های نوین، مهندسی، پزشکی و کشاورزی است. ایران می‌تواند از بازار وسیع این کشور مسلمان بهره‌برداری کند.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، اندونزی از مدت‌ها پیش تمایل خود را برای گسترش مناسبات با ایران اعلام کرده است، همچنین در این راستا غرب و شرق آسیا در حال ایجاد سازوکار جدید برای کاهش سلطه دلار هستند. این موضوع در سایه توافقنامه میان ایران و اندونزی و استفاده از ارز بومی مورد توجه است و به رشد اقتصادی کشورهای شرق و غرب کمک خواهد کرد؛ بنابراین سفر آیت‌الله رئیسی به اندونزی، راهبردی و مهم است.

کد خبر 663046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.