ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا / سفر به دور کره زمین

امروز ایران با تکیه بر توان داخلی خود و در اوج تحریم‌های ظالمانه موفق به ثبت دریانوردی دور دنیا و در آب‌های آزاد بین‌المللی شده است که روایت این پیشرفت غرورآفرین در تاریخ ثبت خواهد شد و این حرکت نقطه عطفی برای حضور دریانوردان کشورمان در دریاها و اقیانوس‌های جهانی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، برای نخستین بار در تاریخ، ناوهای جنگی ایرانی دنا و مکران به دور دنیا سفر کردند و به پس از هشت ماه دریانوردی دور دنیا، بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه به کشور بازگشتند.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از مهرماه سال گذشته مأموریت خود را از بندرعباس آغاز کرد، وارد اقیانوس هند شد و در بندر بمبئی و جاکارتا پهلو گرفت، سپس از شمال استرالیا وارد اقیانوس آرام شد، سه طوفان در این اقیانوس را پشت سر گذاشت، از تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکای جنوبی عبور کرد و سپس در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفت.

دنا و مکران در ادامه سفر به دور دنیا از اقیانوس اطلس عبور کردند و در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفتند. این ناوگروه سپس وارد اقیانوس هند شد و پس از حضور در بندر عدن، مأموریت پیمایش بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین بود را با موفقیت به پایان رساند و به آب‌های کشور بازگشت.

مأموریت این ناوگروه برای نخستین بار در تاریخ ایران توسط نیروی دریایی ارتش انجام شد و شجاعت و دلاوری دریانوردان ایران برای انجام مأموریت دور دنیا، نام دنا و مکران را به عنوان نخستین ناوهای ایرانی که دور دنیا و حتی اقیانوس آرام را طی کردند، برای همیشه در طول تاریخ به ثبت رساند.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا/ سفر به دور کره زمین

تاریخ‌سازی این ناوگروه از چند زاویه دارای اهمیت است که از همه مهم‌تر می‌توان به دوراندیشی رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری نیروی دریایی ارتش به عنوان نیروی دریایی راهبردی و تعریف مسئولیت‌های کلیدی برای این نیرو اشاره کرد که افزایش اقتدار ایران در عرصه‌های جهانی را به دنبال داشته است.

از سوی دیگر این دریانوردی ۶۳ هزار کیلومتری با تجهیزات ساخت داخل کشور و بر پایه دریانوردی مستقل انجام شده که یک افتخار بومی به‌شمار می‌آید.

پشتیبانی از خانواده رزمندگان حاضر در ناوگروه، برخورداری از امکانات پیشرفته طب رزم و دریا برای پیمایش دریانوردی هشت ماهه، اعلام پیام صلح و دوستی ملت ایران به سواحل کشورهای مختلف جهان از جمله جاکارتا (اندونزی)، سواحل قاره آمریکا، ریودوژانیرو (برزیل)، کیپ تاون (آفریقای جنوبی)، استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری برای عبور از اقیانوس‌های متلاطم در نیروی دریایی ارتش، همراه داشتن تجهیزات و تخصص‌های لازم برای تعمیرات ناو بندر مکران همچنین رزم‌ناو دنا از دیگر نکات برجسته و تاریخ‌ساز این مأموریت بوده است.

دنا در روزهای سخت و پرتلاطم در اقیانوس آرام توانست بیش از ۴۶ درجه انحراف را به مدت هشت شبانه‌روز تحمل کند که این دانش مهندسی ایرانی تجربه افتخارآمیزی برای آینده خواهد بود زیرا قدرت‌های مدعی دریانوردی در نخستین حضور خود در این مناطق از اقیانوس آرام با تلفات زیادی روبه‌رو شدند.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها ناوگروه ۸۶ ایران را بلافاصله پس از حرکت آن تحریم کردند اما کشورهای مختلفی در طول مسیر دور دنیا اجازه پهلوگیری به ناوهای ایرانی را دادند و حتی تمرینات مشترک با این ناوگروه برگزار کردند که نشان‌دهنده اقتدار ملت ایران و بی‌ارزش شدن تحریم‌های آمریکا است.

امروز ایران با تکیه بر توان داخلی خود و در اوج تحریم‌های ظالمانه موفق به ثبت دریانوردی دور دنیا و در آب‌های آزاد بین‌المللی شد که روایت این پیشرفت غرورآفرین در تاریخ به ثبت خواهد رسید و این حرکت نقطه عطفی برای حضور دریانوردان کشورمان در دریاها و اقیانوس‌های جهان است.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا/ سفر به دور کره زمین

نیروی دریایی قدرتمند لازمه پیشرفت کشور

حمید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بر اساس نظریاتی که در حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مسائل زیرساختی وجود دارد، داشتن یک نیروی دریایی قدرتمند یکی از موضوعات مورد تاکید نظریه‌پردازان این حوزه است همچنان که بسیاری از نظریه‌پردازان این حوزه ژئوپولتیک بر لزوم برخورداری از قدرت برتر دریایی برای تسلط بر مناطق بیشتری از جهان تاکید می‌کنند.

وی یکی از راه‌های تسلط بر مناطق اطراف و حتی دورتر کشورها را برخورداری از یک نیروی دریایی مقتدر دانست و افزود: امکان ندارد که کشوری ابرقدرت در حوزه بین‌المللی، جهانی یا منطقه‌ای باشد اما مجهز به نیروی دریایی قوی نباشد؛ بر این اساس جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک قدرت متوسط یا منطقه‌ای ناگزیر به توجه و سرمایه‌گذاری در این بخش است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی با اشاره به تغییر معادلات قدرت در جهان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت متوسط یا یک قدرت منطقه‌ای ناگزیر است برای نقش‌آفرینی در نظم جدید در حال شکل‌گیری، یک نیروی دریایی قوی داشته باشد تا پس از سپری شدن دوره گذار کنونی بتواند نقش خود را در جهان ایفا کند.

وی بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از هشت ماه دریانوردی و پیمودن ۶۵ هزار مایل دور دنیا به کشور گفت: ورود افتخارآمیز این ناو و دلاورمردان دریانورد آن به سرزمین جمهوری اسلامی فراتر از یک خبر است زیرا هنگامی که به ریشه موضوع می‌نگریم، می‌بینیم که حضور یک ناو و یک کشتی جنگی در آب‌های آزاد دارای شرایط و ضوابط ویژه‌ای است.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا/ سفر به دور کره زمین

نمایش اقتدار با دستیابی به تکنولوژی پیمایش اقیانوس

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی موفقیت ناوگروه ۸۶ جمهوری اسلامی ایران در پیمایش دور دنیا را از چند زاویه دارای اهمیت دانست و گفت: این ناو گروه دو اقیانوس را طی کرده است، در حالی که پیمودن اقیانوس با حضور در دریاها و خلیج‌ها متفاوت است زیرا به تکنولوژی ویژه‌ای برای عبور از طوفان‌ها و امواج سهمگین و خطرناک نیاز دارد.

محمدی حضور یک ناو پشتیبانی و یک ناو جنگی که ساخت نیروهای ارتش جمهوری اسلامی با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت است را باعث ایجاد اقتدار برای جمهوری اسلامی توصیف کرد و ادامه داد: کشورهای رقیب یا در تقابل با ما، هنگامی که رفت‌وآمد ناوهای تولید دانشمندان توانمند جمهوری اسلامی ایران را در آب‌های دور دست می‌بینند، این پیش‌زمینه ذهنی برایشان ایجاد می‌شود که جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت در مسیر دانش است.

وی با اشاره به پیام‌های حضور این ناوگروه در آب‌های بین‌المللی برای کشورهای جهان تصریح کرد: حضور این ناوگروه در اقصی‌نقاط دنیا پیام صلح و دوستی را به کشورهای دیگر فرستاد، همانگونه که در سال‌های گذشته حضور ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در این مسیرها تردد می‌کرد اکنون نیز ناوگروه‌های متعدد ایران به ویژه در منطقه خلیج عدن امنیت را برای این خطوط به ارمغان می‌آورد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی درباره مزایای حضور در آب‌های آزاد برای کشورها یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد تجارت و کالاهای دنیا از مسیر دریایی انجام می‌شود زیرا این مسیر امن‌تر، راحت‌تر و ارزان‌تر است و ایران به عنوان کشوری که بخش قابل توجهی از مرز آن از آب‌ها و و دریا تشکیل شده، موظف است نیروی دریایی قوی در اختیار داشته باشد تا بتواند امنیت کالاها، تجارت خود و دیگر کشورها را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تأمین کند.

مقدمه افزایش همکاری‌های نظامی با دنیا

وی گفت: بر اساس طرح‌های راهبردی که برای نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده، لازم است که ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دور دست حضور داشته باشد؛ امروز برای نخستین بار شاهد این رویداد هستیم.

محمدی سفر دو ناو دنا و مکران به دور دنیا را نماد اقتدار جمهوری اسلامی خواند و افزود: از این پس شاهد افزایش همکاری‌های نظامی به‌ویژه در حوزه دریایی با کشورهای دوست و برادر خواهیم بود، همچنین منطقه خلیج فارس به عنوان مبدا و محل تردد بخش عمده‌ای از انرژی دنیا به‌شمار می‌آید و نیروهای دریایی سپاه پاسداران وظیفه تأمین امنیت در منطقه پرآشوب خلیج فارس را بر عهده دارند.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا/ سفر به دور کره زمین

وی با اشاره به انتشار کلیپی از گفت‌وگوی فارسی نیروی دریایی ایران با ناوهای غیربومی حاضر در خلیج فارس گفت: این موضوع به آن معنا است که به‌طور قطع حفظ امنیت خلیج فارس به وسیله مجموعه سپاه پاسداران انجام می‌شود و عمق راهبردی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای کشور به ارمغان می‌آورد در یک مقیاس بزرگ‌تر با فعالیت‌های ارتش و نیروی دریایی تکمیل می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی شامل ارتش و سپاه به عنوان مکمل برای یکدیگر عمل می‌کنند، به این معنا که امنیت و پوسته محکمی به وجود می‌آورند تا از نظام جمهوری اسلامی و منافع آن دفاع کنند.

ماموریت موفق ناوگروه ۸۶ ارتش بیخ گوش آمریکا/ سفر به دور کره زمین

کد خبر 662340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.