۵ کشور دانشگاهی جهان+ تعداد دانشگاه‌ها

کشورهای هندوستان، آمریکا، اندونزی، چین و برزیل، بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را در دنیا به خود احتصاص می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشگاه‌ها نقش مهمی در آموزش افراد دارند و آنها را برای مشاغل سطح بالا آماده می‌کنند. بیش از ۳۱ هزار دانشگاه در سراسر جهان وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند و ممکن است هر کسی را تحت تأثیر قرار دهند. برای مثال، دانشگاه آزاد ملی ایندیرا گاندی هند ،(IGNOU) بزرگترین دانشگاه جهان با ۳.۵ میلیون دانشجو است. در واقع بهترین دانشگاه‌های جهان، بر اساس معیارهای مختلفی نظیر مقالات منتشر شده، تعداد دانشجویان بین‌المللی و دستاوردهای علمی پژوهشی، ارزیابی می‌شوند، اما کدام کشورها بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را دارند و بهترین خدمات آموزشی را ارائه می‌دهند؟

هندوستان

هندوستان به دلیل جمعیت زیاد خود، دارای بیشترین تعداد دانشگاه در جهان است. بر اساس داده‌های ماه ژوئیه ۲۰۲۱، این کشور، ۵۲۸۸ دانشگاه دارد. همچنین هند از نظر قدرت سیستم آموزشی، رتبه ۲۴ را در دنیا دارد و سه کالج هندی، شامل مؤسسه فناوری هند در دهلی و بمبئی، در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. کالج سرامپور (The Senate of Serampore College) که در سال ۱۸۱۸ تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات هند به شمار می‌رود و همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد. دهلی، پایتخت هند نیز به دلیل سیستم آموزشی خوب خود در دنیا مشهور است و یکی از شهرهای مهم هندوستان برای آموزش محسوب می‌شود. دانشگاه دهلی که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد، با حدود ۱۳۲ هزار دانشجو، به یکی از برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین مؤسسات آموزش عالی جهان تبدیل شده است. ایالت راجستان با ۸۵ مؤسسه، دارای بیشترین تعداد دانشگاه است و شهر بمبئی هند نیز یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

آمریکا

ایالات متحده آمریکا با ۳۲۱۶ دانشگاه در رتبه دوم پر دانشگاه‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. این کشور از نظر کیفیت سیستم آموزشی نیز رتبه نخست را از آن خود کرده است و چهار دانشگاه از پنج دانشگاه برتر جهان شامل دانشگاه MIT، هاروارد، استنفورد و کلتک را در خود جای می‌دهد. دانشگاه هاروارد که در سال ۱۶۳۶ تأسیس شد، قدیمی‌ترین مؤسسه این کشور محسوب می‌شود و هنوز هم در حال فعالیت است. چهار ایالت برتر از نظر تعداد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آمریکا شامل تگزاس، کالیفرنیا، نیویورک و پنسیلوانیا، می‌شود و از دانشگاه‌های خصوصی برتر آن می‌توان به دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، مؤسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه ییل اشاره کرد. دانشگاه مرکزی فلوریدا با تعداد ۶۱۴۵۶ دانشجو تا پاییز ۲۰۱۹، بیشترین جمعیت دانشگاهی را در ایالات متحده از آن خود کرد. جالب است بدانید که حدود ۲۰ میلیون دانشجو در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند. اگرچه دانشگاه‌های هاروارد، شیکاگو و استنفورد از بهترین دانشگاه‌های این کشور هستند، اما بزرگترین مؤسسات آموزش عالی در ثبت‌نام دانشجو محسوب نمی‌شوند.

۵ کشور دانشگاهی جهان+ تعداد دانشگاه‌ها

اندونزی

اندونزی با ۲۵۹۵ دانشگاه، در رتبه سوم این فهرست قرار دارد. جاکارتا، میزبان برترین دانشگاه‌های این کشور و تعداد زیادی از مؤسسات آموزشی دیگر است. تا سال ۲۰۲۱، تعداد دانشگاه‌های دولتی اندونزی که زیر مجموعه وزارت تحقیقات، فناوری و آموزش عالی هستند، ۱۲۵ عدد برآورد شد و تقریباً ۳.۲۱ میلیون دانشجو در آن مشغول تحصیل بودند. در اندونزی بیش از سه هزار دانشگاه خصوصی وجود دارد که معمولاً در آنها دانشجویان کمک مالی کمی از سوی دولت برای دوران تحصیل خود دریافت می‌کنند. اندونزی دارای مؤسسات دولتی و خصوصی زیاد است که دانشگاه‌های خصوصی، اکثریت مؤسسات آموزش عالی را تشکیل می‌دهند. آموزش دانشگاهی این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۴۵ تا کنون، رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر تقریباً ۶ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های اندونزی ثبت نام می‌کنند که اکثر آن‌ها از کشور مالزی هستند. دانشگاه اندونزی، قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور محسوب می‌شود است که در رتبه ۳۰۵ جهان قرار دارد. کتابخانه این دانشگاه با ۱.۵ میلیون جلد کتاب، بزرگترین کتابخانه در آسیای جنوب شرقی به شمار می‌رود.

۵ کشور دانشگاهی جهان+ تعداد دانشگاه‌ها

چین

کشور چین در مجموع ۲۵۶۵ دانشگاه دارد. طبق داده‌های وزارت آموزش، پکن دارای ۹۲ کالج و دانشگاه است که بیشترین تعداد دانشگاه‌ها را در این کشور به خود اختصاص می‌دهد. ووهان با ۸۳ و گوانگجو با ۸۲ دانشگاه به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از نظر تعداد دانشگاه در جهان دارند. هانگژو، میزبان چندین دانشگاه برجسته چین، از جمله دانشگاه ژجیانگ، چهارمین مؤسسه آموزش عالی چین است.

برزیل

سائو پائولو با بیش از ۸۸ هزار دانشجو و بیش از ۲۱ هزار کارمند، بزرگترین دانشگاه برزیل محسوب می‌شود. این کشور دارای ۱۲۹۷ دانشگاه است که ۶۸ عدد از آنها دولتی است. از حدود ۸۹۴ مؤسسه آموزش عالی در برزیل، تنها ۲۲۲ مؤسسه دولتی هستند. دانشگاه سائو پائولو، جایگاه ۱۲۱ را در در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی از آن خود کرده است و نام برزیل تاکنون ۲۲ بار در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی QS ظاهر شده است. این کشور از نظر آموزش، در رتبه ۳۲ جهان قرار دارد. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برزیل به دلیل امکانات، اساتید خوب و پیشنهادات دانشگاهی متنوع، مورد توجه هستند. برزیل علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و ستاره‌های فوتبال دنیا، مکان محبوبی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شود.

۵ کشور دانشگاهی جهان+ تعداد دانشگاه‌ها

کد خبر 662594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.