پیش‌بینی وقایع طبیعی با کمک ماهواره‌های سنجنده

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: داده‌های منتقل شده توسط ماهواره‌ها در تمام شرایط زمین‌شناسی، کنترل و اتفاقات زیست‌محیطی و پیش‌بینی وقایع طبیعی مختلف به کمک بشر می‌آید.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در توسعه علم زمین‌شناسی اظهار کرد: یکی از فناوری‌های نوین که در توسعه علم زمین‌شناسی نقش دارد، حضور ماهواره‌های تخصصی در فضای خارج از جو زمین است.

وی افزود: در حال حاضر ماهواره‌هایی که در خارج از جو قرار گرفته‌اند، می‌توانند در زمان‌های مختلف داده‌ها را از فضا، زمین و هوا دریافت و با یکدیگر ادغام کنند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: امروزه فناوری‌های نوین از قابلیت‌های بسیاری برخوردار هستند و تجهیز شدن ماهواره‌ها به سنجنده‌ها نقش بسیاری در توسعه علوم داشته است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: ماهواره‌های سنجنده به مرور زمان ارتقا و تعدادشان بسیار افزایش پیدا می‌کند. امروزه ماهواره‌های سنجنده قادرند اطلاعات بسیاری را با دقت و قدرت تفکیک بسیار زیادی به صورت نقطه‌ای جمع‌آوری کنند.

نصراصفهانی در رابطه با عملکرد ماهواره‌های سنجنده گفت: این داده‌های نقطه‌ای و متصل به یکدیگر می‌توانند از ماهواره‌ها به سمت زمین منتقل و توسط گیرنده‌های زمینی در سیستم‌ها و اپلیکشین‌های تخصصی به یکدیگر متصل شوند و داده‌ای ادغام شده پدید آورند.

وی تصریح کرد: این داده‌های بزرگ که حاصل ادغام اطلاعات بسیاری از سطح زمین است با کمک پهپادها جمع‌آوری شده و توسط هوش‌مصنوعی قابل تجزیه و تحلیل است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: درواقع با ادغام بخش اعظمی از داده‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در اپلیکیشن‌های تخصصی، می‌توان فرآیند تصمیم‌گیری در اتفاقات مختلف وابسته به علم زمین‌شناسی را تسهیل کرد.

وی در همین رابطه افزود: جمع‌آوری داده‌های گسترده به کمک ماهواره‌ها، ادغام آن‌ها با یکدیگر و تجزیه و تحلیل توسط هوش‌مصنوعی نه تنها در حوزه معدن‌کاری بلکه در تمام حوزه‌های زمین‌شناسی کاربرد دارد.

نصراصفهانی تاکید کرد: درواقع داده‌های منتقل شده توسط ماهواره‌ها در تمام شرایط زمین‌شناسی، کنترل و اتفاقات زیست‌محیطی و پیش‌بینی وقایع طبیعی مختلف به کمک بشر می‌آید.

وی در رابطه با عملکرد بشر و جهت‌گیری دنیا در این حوزه گفت: در حال حاضر بشر به سمتی حرکت کرده است که توانسته است هوش انسانی خود را شبیه‌سازی کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: امروزه بشر با قدرتی که به‌دست آورده و به واسطه تجهیزاتی که تولید کرده است، می‌تواند فعالیت‌های خود را ساده‌تر و ایمن‌تر انجام دهد.

وی افزود: بشر محدودیت‌های ذهنی خود را از بین برده و توانسته است به واسطه ویژگی‌ها و تجهیزات مختلف میزان ریسک تصمیم‌گیری را کاهش و دقت عملکرد خود را افزایش دهد.

کد خبر 661849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.