قفل راه آهن رشت-آستارا باز شد/ کریدور بین‌المللی شمال-جنوب تکمیل می‌شود

پس از حضور وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین رویداد بین‌المللی راه آهن خاورمیانه ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که شرق و جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت سیزدهم افزایش و بهبود روابط با کشورهای همسایه را دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا شاهد سفرهای رئیس دولت و وزرا به کشورهای منطقه و همسایه بوده‌ایم.

اخیراً نیز وزیر راه و شهرسازی به منظور استفاده از فرصت روابط میان دو کشور عازم ابوظبی شد تا ظرفیت‌های ایران را نیز در هفدهمین رویداد بین‌المللی راه آهن خاورمیانه به سایر کشورها نشان دهد. از آنجا که ایران ظرفیت‌های کریدوری، بندری و ریلی بسیاری در اختیار دارد، امارات به دنبال برقراری ارتباط مؤثرتر و همکاری‌های دو جانبه است.

علاوه بر این، سرمایه گذاران اماراتی نیز پیشنهاداتی برای سرمایه گذاری در این بخش داشته‌اند که وزیر راه و شهرسازی پیش از سفر خود به آن اشاره کرده و گفته به دنبال آن است از این ظرفیت‌های برای توسعه سرمایه گذاری در ایران بهره ببرد.

کنفرانس راه‌آهن خاورمیانه از ۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر ابوظبی کشور امارات متحده عربی برپا شد. این کنفرانس شرکت‌های راه آهن و وزارتخانه‌های حمل و نقل را گرد هم می‌آورد تا خدمات مورد نیاز خود در حوزه تجهیزات و ساخت شبکه ریلی در خاورمیانه مورد بررسی قرار دهند.

آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی مهندسی در حوزه ریلی

مهرداد بذرپاش در کنفرانس راه آهن خاورمیانه، با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه طراحی و ساخت پروژه‌های ریلی، گفت: در بخش حمل و نقل ریلی، در ماه جاری میلادی توافقات خوبی با شرکت‌های راه‌آهن کشورها انجام شد که کشورهای منطقه باید به عنوان فرصتی استراتژیک به آن بنگرند.

وی همچنین به ظرفیت‌های همکاری با امارات در حوزه حمل و نقل ترکیبی برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و پس از آن به روسیه و کشورهای آسیای میانه با حمل و نقل ریلی اشاره کرده و گفته است: ما آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم هستیم.

رشت-آستارا حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی شمال-جنوب

اما در حالی که به گفته وزیر راه و شهرسازی کریدور بین‌المللی شمال- جنوب می‌تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین‌المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد؛ در شاخه غربی دریای خزر، حلقه مفقوده این کریدور، راه آهن رشت - آستارا بوده که ایران در حال نهایی کردن آن تا سه سال آینده است.

بذرپاش با اشاره به کریدورهای بین‌المللی ریلی مختلفی که از ایران عبور می‌کند، گفت: با در نظر گرفتن موقعیت حساس جغرافیایی و استراتژیک ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق خلیج فارس و دریای عمان و نظر به وجود زیرساخت‌های موجود شبکه ریلی در اتصال به همسایگان و برخی بنادر مهم، هم اکنون جمهوری اسلامی ایران که به نوعی در مرکزیت بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد، به عنوان یک مسیر ترانزیتی مهم و پل ارتباطی در اتصال آسیا به اروپا به حساب می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی با معاون رئیس دولت امارات دیدار کرد

وی در ادامه این سفر با «شیخ منصور بن زائد آل نهیان» معاون رئیس دولت امارات متحده عربی دیدار کرد و با اشاره به اینکه ایران از سرمایه‌گذاران برای حضور در پروژه‌های حوزه حمل و نقل استقبال می‌کند، گفت: جلسات کمیسیون مشترک بین دو کشور مدتی است تشکیل نشده که نیاز است برای بررسی شقوق مختلف حمل و نقل، جلسات این کمیسیون مجدداً برگزار شود.

«شیخ منصور بن زائد آل نهیان» نیز در این دیدار تاکید کرد: ایران از موقعیت سوق‌الجیشی مناسبی برخوردار است و موقعیت ایران در کریدور شمال- جنوب استراتژیک و ویژه است.

تاکید اعضای شورای هماهنگی خلیج فارس بر همکاری با ایران

«سهیل المزروعی» وزیر انرژی و زیرساخت امارات متحده عربی در دیدار با وزیر راه و شهرسازی، با تاکید براینکه امارات بر توسعه روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص ایران تمرکز ویژه‌ای دارد، گفته است: استفاده از کریدور شمال به جنوب از طریق ایران، فرصت مناسبی برای امارات است.

احتمال مشارکت امارات برای دوخطه کردن برخی محورهای ریلی ایران

«سید میعاد صالحی»، مدیر عامل شرکت راه‌آهن پس از حضور در رویداد بین‌المللی ریلی خاورمیانه در امارات، با انتشار یادداشتی در صفحه مجازی خود نوشت: در حاشیه این رویداد، همچنین دیداری با مدیرعامل شرکت ساخت زیربناهای ریلی امارات انجام شد. در این دیدار، درباره کریدورهای ریلی ایرانی که امارات می‌تواند برای حمل ترکیبی بارهای صادراتی یا وارداتی خود استفاده کند گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات متحده عربی برای دوخطه کردن محورهایی که این کشور برای انتقال بارهای بین‌المللی خود از مسیر ایران به آن محورها نیاز دارد، نیز صحبت شد که مورد استقبال طرف اماراتی قرار گرفت.

قفل راه آهن رشت-آستارا باز شد/ کریدور بین‌المللی شمال-جنوب تکمیل می‌شود

راه ابریشم احیا می‌شود

وزیر راه و شهرسازی پس از این نشست در صفحه توئیتر خود نوشت: در نشست بین‌المللی راه‌آهن خاورمیانه ابوظبی، پیرامون صدور خدمات فنی و مهندسی و حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های ریلی کشورهای منطقه و سرمایه‌گذاری مؤسسات مالی - اعتباری کشورهای همسایه در پروژه‌های ریلی و بندری ایران توافق‌های خوبی صورت گرفت.

وی افزود: راه ابریشم احیا خواهد شد.

قفل راه آهن رشت-آستارا باز شد/ کریدور بین‌المللی شمال-جنوب تکمیل می‌شود

اسناد اجرایی پروژه راه آهن رشت- آستارا بین ایران و روسیه نهایی شد

در ادامه این سفر، «مهرداد بذرپاش» در دیدارهای جداگانه با «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه و «ویتالی ساولیف» وزیر حمل و نقل روسیه اسناد همکاری دو کشور در ساخت راه آهن رشت - آستارا را نهایی کردند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این دیدارها تاکید کرد که با تکمیل با تکمیل ۳۵ کیلومتر از مسیر ریلی رشت تا بندر کاسپین در آینده نزدیک، این بندر از طریق شبکه ریلی، به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس به ویژه بندرعباس متصل می‌شود که تحول مهمی در حمل و نقل ترکیبی با بنادر روسیه در شمال دریای خزر خواهد بود.

عزم جدی روسیه برای ساخت پروژه راه آهن رشت - آستارا

در این دیدارها «ویتالی ساولیف» وزیر حمل و نقل روسیه گفت: تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از طریق احداث راه آهن رشت - آستارا صورت می‌گیرد و روسیه عزم جدی برای تسهیل و کمک به ساخت این پروژه دارد.

توافقنامه احداث راه‌آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه امضا شد

روز _چهارشنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ و پس از سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را به امضا رساندند.

قفل راه آهن رشت-آستارا باز شد/ کریدور بین‌المللی شمال-جنوب تکمیل می‌شود

پوتین: خط آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی است

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این کریدور حمل و نقل سهم ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

وی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.

پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.

پوتین تصریح کرد: ایجاد این مسیر مستقیم و بدون وقفه حمل و نقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی با بنادر ایرانی در حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند است. تصمیم اصولی درخصوص این کار مشترک ایران و روسیه در طی مذاکرات در سطح عالی در ژولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد بین رشت و آستارا عملیاتی شده است و یک راه آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال می‌شود. روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم.

پوتین با تشکر از مقام‌معظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبر معظم جمهوری اسلامی همواره توجه دائمی نسبت به همکاری ایران و روسیه داشته است.

پوتین اضافه کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه گذاری و صادرات استان‌های روسی و ایران می‌شود و به اشتغال هم‌کمک خواهد کرد. معتقد هستم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود. کریدور ترانزیتی شمال جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را می‌دهد.

رئیس جمهور: توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راه‌آهن رشت -آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، با قدردانی از آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار کرد: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه‌های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می‌خورد.

وی امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می‌برند، افزود: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری‌ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: مذاکرات اولیه این توافق مربوط به دو دهه قبل است که به دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می‌گرفت اما امروز با اراده‌ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ بین دو کشور در حال شکل‌گیری است و حتماً کمک بسزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خود می‌داند که در جهت سیاست همسایگی، احیای ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است و امکاناتی که می‌تواند در نظام بین الملل ما را در جایگاه شایسته و بایسته خودمان قرار دهد، گام بردارد.

پیش‌بینی ارز آوری ۲۰ میلیارد دلاری راه‌آهن رشت- آستارا

محمد منجمی با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت.

وی در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی بابیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه‌آهن ساخته شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ افزود: ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه‌جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.

وی ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری را ۱۰ میلیون تن برآورد کرد و گفت: این راه‌آهن به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد همچنین راه‌آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.

توسعه گردشگری کشور با احداث خط ریلی رشت- آستارا

منجمی با اشاره به مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه‌اندازی این خط ریلی و آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

وی افزود: به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه‌ها نیز تأثیر گذار است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است. راه‌آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

وی تصریح کرد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

وی با اشاره به جنبه‌های زیست محیطی این پروژه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل‌ها از جمله جنگل گیسوم وارد می‌شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه‌جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.

به گفته منجمی، راه‌آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.

اهمیت راه‌آهن رشت- آستارا در حوزه امنیت اقتصادی

وی این پروژه را از لحاظ امنیت اقتصادی برای بسیاری از کشورها مهم دانست و تاکید کرد: با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه‌ها می‌تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ یادآور شد: مسیر ریلی رشت_ آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، ادامه داد: این در حالی است که با تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تأثیر گذار است.

در اوایل راه‌اندازی راه آهن رشت - آستارا ۱۰ میلیون تن بار جابه‌جا خواهد شد

«مهرداد بذرپاش» به تشریح ویژگی‌های پروژه تکمیل راه آهن رشت -آستارا، پرداخت و با اشاره به اینکه توافق نامه ایران و روسیه برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: راه گذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.

وی افزود: تکمیل این کریدور و بهره‌مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می‌تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت‌ها نباید از دست برود.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سال‌های سال است راجع به تکمیل کریدورها صحبت می‌شود، در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت‌های اصلی ریاست‌جمهور بود و از زمانی که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم و طی سه ماه اخیر، سرعت بیشتری گرفت.

بذرپاش با اشاره به اینکه قطعه باقی‌مانده از راه‌گذر شمال به جنوب یعنی قطعه رشت - آستارا روز گذشته در توافق با روسیه آغاز شد، گفت: این قطعه منافع زیادی را نصیب کشور می‌کند. در اوایل راه اندازی این قطعه ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابه‌جایی کالا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی یاد آور شد: با تکمیل این کریدور، خلیج‌فارس و دریای عمان که به آب‌های آزاد راه دارند با ریل و جاده به دریای شمال و دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر متصل می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در کنار تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا تکمیل ظرفیت‌های بندری نیز در برنامه است. مقرر است تا از مسیر دریا به دریا اتصال با زنجیره کریدوری کامل شود. در سفر به امارات و گفت‌وگو با وزرای مختلف، امارات مشتاقانه به دنبال همکاری با ایران در حوزه‌های حمل و نقل است.

بذرپاش تصریح کرد: تکمیل کریدور شمال جنوب با تکمیل راه آهن رشت آستارا منابعی قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.

کد خبر 661729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.