جنگ سایبری مهم‌ترین چالش امنیتی است

امروزه جنگ سایبری از جدی‌ترین چالش‌های امنیتی است که از طریق فضای مجازی به دولت‌ها تحمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که کامران شماعی، دکترای جغرافیای سیاسی در اختیار این رسانه قرار داده است:

«در حوزه دفاع سایبری همواره اهدافی نظیر محرمانه بودن، صداقت، در دسترس بودن، غیر قابل انکار و خروج از سیستم دوستانه مدنظر قرار می‌گیرد. درواقع عملیات سایبر تهاجمی و دفاعی عناصر کلیدی از جنگ اطلاعات هستند. این عوامل همواره برای حمایت از طیف کامل امور امنیت ملی در دسترس هستند، در زمان صلح عناصر قدرت ملی برای جلوگیری از بحران و درگیری کار می‌کنند و در زمان بحران، می‌توانند به شکل دادن اوضاع به نفع کشور و کمک به جلوگیری از تشدید بالقوه خرابکاری‌ها کمک کند.

عوامل مورد نظر در هنگام جنگ سایبری به عنوان افزاینده نیروی جنبشی مورد استفاده قرار دارد و در عملیات نیز می‌توانند به زمان صلح کمک کنند. امروزه جنگ سایبری از جدی‌ترین چالش‌های امنیتی است که از طریق فضای مجازی به دولت‌ها تحمیل می‌شود. تفاوت قائل شدن بین حالت تهاجمی و غیرتهاجمی در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است، زیرا زمانی که جنگ سایبری مطرح است، روابط بین حالات بسیار مهم بوده و طرفین جنگ نیز باید درباره ماهیت دقیق جنگ سایبری مطلع باشند.

علاوه بر این مسئله پیچیدگی فضای مجازی، چالش‌های متأثر از برداشت سنتی دولت‌ها از حذف و سرعت تحول رسانه‌های جمعی همواره باید مدنظر قرار گیرد. در حال حاضر این مسئله می‌تواند دلیلی برای به‌کار نگرفتن ابزار جنگی و بهره‌گیری از تکنیک‌ها و روش‌های جدید در رابطه با راهبرد همواره در خدمت سیاست محسوب شود. هرچند ممکن است در سطح جهان برای جنگ سایبری سیاست‌های متعددی اتخاذ شود.

فضای سایبری و فلسفه

کلازویتر فیلسوف قرن ۱۹ و نویسنده کتاب درباره جنگ، معتقد است که نمی‌توان جنگ را به‌لحاظ سیاسی پدیده‌ای محدود دانست. این کتاب فضای مجازی را بدین‌گونه توصیف می‌کند که در حال حاضر فراتر از یک گفت‌وگوی سیاسی قاعده‌مند است. فضای مجازی از جذابی بسیاری برخوردار است و طرفین منازعه نیز همواره اهداف فرهنگی، مذهبی، اقتصادی اجتماعی و سیاسی را در استفاده از این بستر دنبال می‌کنند.

در نهایت باید این مسئله را مدنظر قرار داد که جنگ سایبری را باید محدود کرد سپس از طریق عوامل سیاسی، اصول اخلاقی، هنجارها و ارزش‌ها آن را قانونی اعلام کرد. در غیر این صورت، توازن موجود بر هم زده می‌شود و دولت‌ها باید تهدیدات سایبری را شناسایی کرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را به‌کار گیرند.»

کد خبر 661298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.