۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
پدافند سایبری چیست؟

«قابلیت‌های سازمان‌یافته برای حفاظت در برابر کاهش اثرات و صدمات حملات سایبری و بازیابی سریع خرابی‌ها و اقدامات دفاعی صورت گرفته توسط یک کشور یا حزب برای حفاظت از منابع خود در پیش‌بینی از حمله به عنوان پدافند سایبری شناخته می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که کامران شماعی، دکترای جغرافیای سیاسی در اختیار این رسانه قرار داده است: «در بین اصطلاحات حوزه فضای سایبری ۱۰ کلیدواژه مهم ستیز، حمله، پاتک، اقدام متقابل، پدافند، دفاع، توانایی دفاع، تهاجم، بهره‌کشی و بازدارندگی یا پیشگیری سایبری بسیار مورد توجه قرار دارد. ستیز به حملات سایبری که توسط مهاجمان دولتی و نظامی علیه زیرساخت‌های سایبری در رابطه با مبارزه با دولت باشد، گفته می‌شود و منظور از حملات سایبری استفاده تهاجمی از سلاح‌های اینترنتی برای صدمه زدن به هدف تعیین شده است. طبق استاندارد ناتو حملات شبکه کامپیوتری از جمله اختلال، تفکر و کاهش یا از بین بردن اطلاعات می‌تواند نوعی از حمله سایبری باشد.

در بین این موارد پاتک سایبری ممکن است نامتقارن باشد. نوع حمله توسط نوع سلاح تعریف می‌شود. به‌کارگیری توانایی و دفاعی سایبری خاص برای منحرف کردن یا تغییر مسیر حملات سایبری نیز در این حوزه تحت عنوان اقدام متقابل تعریف می‌شود.

پدافند سایبری چیست؟

قابلیت‌های سازمان‌یافته برای حفاظت در برابر کاهش اثرات و صدمات حملات سایبری و بازیابی سریع خرابی‌ها و اقدامات دفاعی صورت گرفته توسط یک کشور یا حزب برای حفاظت از منابع خود در پیش‌بینی از حمله به عنوان پدافند سایبری شناخته می‌شود. در این حوزه دو واژه پدافند غیرعامل و پدافند عامل مورد توجه قرار می‌گیرد.

پدافند غیرعامل: دفاعی مؤثر که به طور خودکار در سیستم‌های الکترونیک به طور معمول براساس تشخیص نفوذ، گزارش، بهبود و خنثی‌سازی انجام می‌شود.

پدافند عامل: توانایی برای جذب ابزار یک جمله که ممکن است یک استراتژی دفاعی مؤثر باشد.

توانایی دفاع سایبری و مفهوم بهره‌کشی

توانایی مؤثر محافظت و یا دفع در برابر استثمار و یا حمله سایبری که ممکن است به عنوان یک عامل بازدارنده سایبری مورد استفاده قرار گیرد تحت عنوان دفاع سایبری شناخته می‌شود. بهره‌کشی سایبری به منظور استفاده از فرصت‌ها در فضای مجازی برای رسیدن به یک هدف است. این فرصت می‌تواند با قدرتی که در مهاجم وجود دارد یا با استفاده از آسیب‌پذیری‌های دشمن رخ دهد؛ توانایی برای شروع یک حمله سایبری که ممکن است به عنوان یک عامل بازدارنده سایبری مورد استفاده قرار گیرد.»

کد خبر 659448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.