در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۲ هزار پرونده ارجاع شده از دادسراها، به سازش منتهی شده است

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۴ هزار و ۳۴۱ پرونده از دادسرا به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۷ فقره، درواقع به میزان ۵۰ درصد پرونده‌ها که از سوی دادسراها و دادگاه‌های کیفری به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده، منتهی به سازش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید بهرامیان امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم فروردین‌ماه_ با اشاره به برگزاری همایش صبر با محوریت پویش به احترام امام مهربانی‌ها اظهار کرد: تعداد اعضا و کارمندان شورای حل اختلاف، در مجموع ۱۵۰۲ نفر است که ۷۲ درصد از آن‌ها دارای مدرک لیسانس، ۱۴ درصد کارشناسی ارشد و هفت درصد دکترا و ۴۹ نفر نیز از روحانیون هستند.

وی افزود: قضات مختص شورای استان ۱۷ نفر، قضات پاره وقت استان ۱۶۸ نفر که در مجموع ۱۸۵ نفر از قضات در این مرکز مشغول هستند.

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان ادامه داد: نرخ رسیدگی در استان به میزان ۹۹ درصد است، که در شهرستان اصفهان نرخ رسیدگی به ۱۰۰ درصد رسیده است. میانگین رسیدگی حدود ۳۶ درصد، میزان ابلاغ الکترونیکی استان ۹۷ درصد، دادرسی الکترونیکی زندان اصفهان ۱۰۰ درصد و این رقم برای استان اصفهان ۸۰ درصد است.

وی تصریح کرد: مرکز توسعه حل اختلاف کشور، برنامه راهبردی و اصلی خود را اصلاح مأموریت شوراهای حل اختلاف، با تمرکز بر صلح و سازش و استفاده از روش‌های جایگزین قضائی می‌داند، مرکز توسعه حل اختلاف اصفهان نیز فعالیت خود را مبتنی بر همین هدف و مبتنی بر اجرای برنامه‌های مربوط به الگوی تعالی مرکز و برنامه عملیاتی قوه قضائیه متمرکز کرده است و تلاش کرده است تا در قسمت درون سازمانی با هماهنگی رؤسای قضائی و دادستان‌ها، پرونده‌های مربوط به دادسرا و دادگاه‌ها را در جهت ارتقای صلح و سازش و کاهش اطاله دادرسی به صورت هدفمند به شوراهای حل اختلاف هدایت کند و تاکنون در این هدف موفقیت نسبی داشته است.

بهرامیان خاطرنشان کرد: در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ تا انتهای آن سال، تعداد ۴۴ هزار و ۳۴۱ پرونده از دادسرا به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۷ فقره، درواقع به میزان ۵۰ درصد پرونده‌ها که از سوی دادسراها و دادگاه‌های کیفری به شوراهای حل اختلاف ارجاع شده، منتهی به سازش شده است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۴ هزار فقره پرونده از دادگاه‌ها و محاکم حقوقی به حل اختلاف ارجاع شده است که ۲۵۰۳ فقره یعنی به میزان ۱۸ درصد منتهی به سازش شده‌اند. در همین خصوص همکاری معاونت برنامه‌ریزی استان بسیار مؤثر بوده که امید است بیشتر همکاری شود.

رئیس شورای حل اختلاف استان اصفهان گفت: مرکز توسعه حل اختلاف استان در راستای ارتقای صلح و سازش در قسمت برون‌سازمانی اقدام به تقویت دبیرخانه ستاد صبر استان جهت تشکیل جلسات مستمر با اعضای متناظر ستاد ملی صبر کرده و در بازه زمانی نیمه دوم سال ۱۴۰۱، در قسمت برون‌سازمانی مبادرت به جذب هرچه بیشتر صلح‌یاران و تشکیل هیأت‌های صلح در مساحد و بقاع متبرکه و تشکیل شعب تخصصی در ادارات و سازمان‌های مختلف کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ مرکز توسعه حل اختلاف استان موفق به جذب تعداد ۴۳۲ نفر صلح یار و تشکیل ۲۹ بیعت صلح شده است.

کد خبر 661270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.