لزوم تقویت و ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: عفو و گذشت از قدیم فرهنگ ما بوده است و تا امروز رواج دارد، هنوز این وجه از میراث گذشتگان و پدران ما وجود دارد و نباید اجازه دهیم که این میراث غنی، در انتقال به نسل‌های آینده کم‌رنگ شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام هادی صادقی امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ در نخستین همایش صبر استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به آیات قرآن کریم، خداوند وعده داده است که در همین دنیا و آخرت به افرادی که صبر و بخشش می‌کنند، اجر می‌دهد.

وی با بیان اینکه دل‌هایی که می‌بخشند ارزنده هستند، افزود: در فرهنگ ما ایرانیان نیز، بخشش، صلح، سازش و وساطت بسیار عمیق و ریشه‌دار است. ایرانی‌ها همواره، قبل و بعد از اسلام، به جوانمردی مشهور بوده‌اند. در فرهنگ کهن ایران، گذشت‌ها و دستگیری‌های بسیاری رخ می‌داده و پس از ورود اسلام نیز، این ویژگی ایرانی‌ها تقویت شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تصریح کرد: عفو و گذشت از قدیم فرهنگ ما بوده است و تا امروز رواج دارد. هنوز این وجه از میراث گذشتگان و پدران ما وجود دارد و نباید اجازه دهیم که این میراث غنی، در انتقال به نسل‌های آینده کم‌رنگ شود، زیرا زندگی شهری و صنعتی به‌طور طبیعی آثاری دارد که گذشت و همبستگی اجتماعی را در جامعه کمرنگ می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه در حال جدال میان دو فرهنگ هستیم که ظهور زیادی در برخی جوامع دارد، افزود: از یک سو فرهنگ غنی اسلامی و در مقابل فردگرایی فرهنگ وارداتی قرار دارد. در فرهنگ ایرانی اسلامی به برادری و همبستگی اسلامی تأکید شده است، اما فرهنگ وارداتی انسان‌محوری در برابر توحید را رواج می‌دهد.

صادقی با بیان اینکه فرهنگ وارداتی به اسم آزادی مردم را به اسارت دعوت می‌کند، گفت: در فرهنگ اسلامی موانعی در برابر این موج داریم که می‌گوید این عالم بزرگ‌تر دارد و او نیز خیر ما را می‌خواهد که لازم است این فرهنگ را تقویت کنیم.

لزوم شناخت و انتقال فرهنگ ملی اسلامی به نسل بعد

وی با اشاره به لزوم شناخت و انتقال فرهنگ ملی اسلامی به نسل بعد، تصریح کرد: جنبه دیگر فرهنگ، حقوق‌محور بودن آن است، اما محور اصلی در اسلام اخلاقیات است. افرادی که گذشت می‌کنند، بر انسانیت خود می‌افزایند و بزرگوارتر می‌شوند. گذشت کار کوچکی نیست، این تمرین بخشایش در معارف ما غنا دارد و جوهر اخلاق، ایثار است. چنین فرهنگ غنی و کاملی و همچنین مقوله صلح، سازش و گذشت را باید به جهانیان نشان داد، این نگاه و فلسفه قابل تبلیغ در جهان است که لازم است با افتخار آن را به دیگر کشورها عرضه کنیم. در فرهنگ ایرانی اسلامی، در ضمن پاسداشت حقوق اخلاق‌گرا هستیم، حقوق مجرم و بزه‌دیده را سر جای خودش رعایت می‌کنیم، اما به همان حقوق بسنده نمی‌کنیم و محدود به قانون نمی‌شویم و اخلاق را وارد کار می‌کنیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تصریح کرد: احقاق حق در اسلام تضمین شده است، اما اسلام انسان را از سطح حداقل‌های حقوقی به عرش اخلاقیات می‌برد و محدود به حقوق حداقلی نمی‌کند. انسان روحی دارد که می‌تواند تا عرش پرواز کند و اخلاق انسان را تا عرش می‌کشاند.

وی با بیان اینکه صلح و سازش در مراکز حل اختلاف در استان اصفهان رنگ خوبی دارد، اضافه کرد: استان اصفهان از چند جهت پیشتاز است که مسئله نیروی انسانی یکی از این موارد است، در هشت سال دفاع مقدس، فرماندهان بزرگی از اصفهان پرورش یافتند و امروز نیز مدیران لایقی را در سطح کشور رشد دادند.

صادقی با بیان اینکه اصفهان از نظر تاریخی و گردشگری نیز پیشرفته است، اظهار کرد: توانمندی صنعتی و کشاورزی اصفهان نیز زبان‌زد است، اگرچه شاید از نظر امکانات زیرساختی و اداری ضعیف باشد، اما شما که از نظر انسانی پیشرفته هستید، باید در صلح و سازش رتبه یک کشور را داشته باشید.

وی اضافه کرد: اصفهان باید از حیث حضور معتمدین، تجار، روحانیون و… در حل و فصل اختلافات پیشتاز باشد، اگرچه از منظر حضور خیران و کمک آن‌ها به زندانیان پیشتاز است، اما نباید این کمک‌ها به زندان محدود شود. لازم است به مراحل پیش از زندان بازگردیم.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه اظهار کرد: تمام مساجد اصفهان این ظرفیت را دارند که پایگاه صلح و سازش باشند و تمام پرونده‌ها باید در این مراکز با حضور بزرگترها و هیئت‌های صلح محلی حل شود.

وی با اشاره به لزوم توسعه میانجی‌گری، گفت: بهتر است از داورانی که از خود مردم هستند استفاده کنیم و پرونده‌ها را به آن‌ها دهیم. ضرورتی ندارد که پرونده‌ای گسترده به دادگستری وارد شود و هزینه‌ها را افزایش دهد. بهتر است که مراحل دادرسی و مسیر را آسان‌تر کنیم.

صادقی خاطرنشان کرد: لازم است که فرهنگ بخشش و صلح و سازش را در میان مردم رواج داده و به جای مراجعه به دادگاه‌ها به مراکز حل اختلاف سوق داده شوند، چرا که در بیشتر موارد افرادی که از مسیر دادگاه حقوق خود را طلب می‌کنند، به‌طور کامل راضی نخواهند بود.

وی با بیان اینکه عدالت توافقی، بسیار درخشان‌تر از عدالت کیفری و دولتی است، افزود: در توافق‌ها، شاکی‌ها نیز بهتر به طلب و حق خود می‌رسند. نظام حل اختلاف پیشرو با وحدت و همدلی پیش می‌آید و نیاز است ظرفیت نیروی انسانی اصفهان را در این مسیر، بیشتر به کار بگیرید.

کد خبر 661181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.