اصفهان با جایگاه شایسته خود فاصله دارد / ختم ۴۹ حکم قصاص به گذشت

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: احساس می‌شود که امکانات ما، در تراز استان اصفهان با آن سابقه درخشان و کهن نیست و با جایگاهی که شایسته اصفهان است، فاصله داریم، همچنین ۱۵۴ حکم قصاص داشتیم که از این تعداد ۴۹ مورد به گذشت ختم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری امروز _یکشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ در نخستین همایش صبر استان اصفهان که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: کم‌برخورداری و نارسایی‌هایی در برخی از حوزه‌ها در استان اصفهان داریم که ناشی از نگاهی است که تصور دارند، استان اصفهان برخوردار است.

وی افزود: در استان اصفهان برخوردار هستیم، اما از نظر سرمایه انسانی بزرگی که داریم و از نظر زمینه‌های خدادادی که در این سرزمین داریم، در کنار این موارد، به توجه بیشتر مسئولان کشوری نیاز داریم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: احساس می‌شود که امکانات ما، در تراز استان اصفهان با آن سابقه درخشان و کهن نیست و با جایگاهی که شایسته اصفهان است، فاصله داریم.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که اصفهان در آن سرآمد، پیشتاز و برخوردار است، حوزه خیرات و برکات مردم متدین این استان است، به‌ویژه خیرانی که به‌صورت ویژه در طول سال برای کاهش جمعیت کیفری که یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضائیه است، تلاش می‌کنند.

جعفری خاطرنشان کرد: آموزه‌های دینی ما و احکام مترقی شریعت اسلام در صدر فهرست ارزش‌های خود، به صلح و مهرورزی تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: در نظام دینی تأکید شده است که اگر دیدیم برای برادران و خواهران‌مان مشکلی پیش آمده، به کمک آن‌ها برویم و وظیفه نظام اجتماعی نیز همین را حکم می‌کند که نسبت به مشکلات هم‌نوعان خود بی‌توجه نباشیم.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه قوانین نیز برای رسیدن به این هدف به کمک می‌آید، تصریح کرد: استان اصفهان تلاش کرده است که از تمام ظرفیت‌های خود دبرای آئین مهرروزی و صلح و سازش بهره گیرد. ظرفیت‌های متعددی نیز در این استان وجود دارد که یکی از این ظرفیت‌ها خیران اصفهان هستند.

وی ادامه داد: ظرفیت خیران نباید تنها محدود به زندان و آزادسازی زندانیان محدود شود، بلکه لازم است در حوزه‌های مختلف نگاه خیرخواهانه آن‌ها جریان داشته باشد.

جعفری اظهار کرد: قوه قضائیه نیز در همین راستا مجموعه‌ای به نام مرکز توسعه حل اختلاف دارد که از طریق آن به هدف مقدس صلح و سازش برسد و این مرکز همواره منشأ برکات بسیاری بوده است.

وی با اشاره به لزوم بسیج عمومی برای تحقق صلح و سازش، گفت: ستاد صبر یکی از آن اقدامات بسیار زیبا و تاسیس‌های مبارکی است که در سال‌های اخیر انجام شده است و به‌طور ویژه در پرونده‌هایی که باید حکم محکومان قصاص اجرا شود، فعالیت می‌کند. می‌توان گفت که ۹۰ درصد از قتل‌هایی که انجام می‌شود، به صورت آنی و در اثر عصبانیت‌هایی است که پیش می‌آید و این مسئله که انسانی دارای شرارت متعدد باشد و قتل انجام دهد در آماری که داریم، بسیار کم است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه ستاد صبر برای آن دسته افرادی که به‌صورت آنی دست به قتل زده و پشیمان شده‌اند، تلاش می‌کند، گفت: این حق اولیای دم است که مطالبه قصاص داشته باشند. در ستاد صبر تلاش می‌شود تا جایی که ممکن است رضایت اولیای دم گرفته شود. در استان اصفهان از این منظر توفیق‌های خوبی در سال ۱۴۰۱ به دست آمده است. د.

وی ادامه داد: ۱۵۴ حکم قصاص داشتیم که از این تعداد ۴۹ مورد در سفر رئیس قوه قضائیه به استان، به گذشت رسید که دو مورد از آن‌ها قصاص عضو و چشم بوده است و می‌دانید که اجرای قصاص عضو بسیار حساس است. در این میان پرونده‌ای هم داشتیم که ۲۸ سال مانده بود، اما از طریق ستاد صبر و با کمک خیران، حکم قصاص به رضایت منجر شد.

کد خبر 661135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.