از پیام آمریکایی‌ها برای ایران تا رقابت نفس‌گیر در ترکیه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استانداران حساب‌کشی کنند» نوشت: در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن که روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها، ساماندهی و نظارت بر مشاورین املاک، آخرین وضعیت اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و همچنین عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن ارائه شد.

آیت‌الله رئیسی در این جلسه ضمن گلایه‌مندی از کندی اجرای طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاورین املاک بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح و برخورد با بنگاه‌های متخلف یا فاقد مجوز همچنین اصلاح قانون ارائه مجوز به بنگاه‌های مشاورین املاک تأکید کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه همچنین بر پیگیری اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی براساس آئین‌نامه ابلاغ شده به دستگاه‌های اجرایی به ویژه در استان‌ها و از سوی استانداران تأکید کرد و گفت: برای تسریع در اجرای این قانون تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف مؤثر خواهد بود و از سوی دیگر در روند اجرا، هر بخشی از این قانون دارای نقص یا اشکال بود بلافاصله باید به قانونگذار اطلاع داده شود.

وی همچنین با انتقاد از تبعیض در تسهیلات‌دهی برخی بانک‌ها تأکید کرد: سازمان‌ها و نهادها موظفند بدون هرگونه اعمال تبعیض میان مردم، امکانات خود را در جهت نفع عمومی به کار بگیرند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر برگزاری جلسات منظم شورای مسکن در استان‌ها- حداقل ۲ بار در ماه- استانداران را به حساب‌کشی از دستگاه‌های مختلف در انجام وظایف محوله در زمینه ساخت مسکن مکلف کرد.

رئیس‌جمهور با انتقاد از تأخیر در واگذاری زمین در برخی از استان‌ها بر ضرورت رفع موانع اداری آن تأکید کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست در جلسه بعدی شورای عالی مسکن گزارشی از میزان واگذاری زمین به متقاضیان در استان‌های مختلف تهیه و ارائه شود.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش تعاونی‌ها در اجرای طرح ملی نهضت مسکن، گفت: تعاونی‌های کارگری، کارمندی و نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت خود می‌توانند بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن را ساماندهی کنند.

در این جلسه که به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، گزارشی از عملکرد ۱۰ استان پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ارائه شد و رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از مسئولان این استان‌ها، تصریح کرد: عملکرد استان‌هایی که به هر نحوی در اجرای این طرح با کندی روبه‌رو بودند نیز حتماً باید به استانداران مربوطه اطلاع داده شود تا نواقص و کاستی‌های اجرای آن را برطرف کنند.

بررسی راهکارهای استفاده بهینه از زمین‌های وقفی و متعلق به مناطق آزاد در ساخت مسکن، راهکارهای کاهش هزینه ساخت مسکن با استفاده از فناوری‌های نو همچنین بررسی میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در این جلسه بود.

از پیام آمریکایی‌ها برای ایران تا رقابت نفس‌گیر در ترکیه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکایی‌ها همچنان پیام می‌فرستند» نوشت: حسین امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفتگو با ایرنا ضمن بیان این مطلب، اگرچه به توضیحات بیشتری در خصوص جزئیات این پیام‌ها اشاره نکرده است، اما شواهد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم از ابتدای شکل‌گیری برخلاف تبلیغات، نه تنها هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده که همواره بر پیگیری منافع ملی از مسیر گفتگو و مذاکره تأکید کرده است.

نکته اساسی، اما این است که ایران هرگز «مذاکره برای مذاکره» را نمی‌پذیرد. با این حال همان‌گونه که در مواضع رسمی مسئولان عنوان شده، طرف‌های مذاکره اگر تمایلی برای از سرگیری مذاکرات دارند، می‌بایست اراده آن‌ها برای حل و فصل مسائل فیمابین در عمل هم به اثبات برسد و حسن‌نیت نشان بدهند، نه اینکه مواضع اعلامی و اعمالی آن‌ها در تناقض با هم قرار بگیرد.

امیر عبداللهیان، در پاسخ به سؤالی درباره روند گفتگوها و همکاری‌های ایران و آژانس و بحث نصب مجدد دوربین‌ها گفت: اولاً اتفاق خوبی به وقوع پیوسته و آن این است که ما همیشه از رافائل گروسی انتقاد می‌کردیم که به جای رفتار سیاسی، تکنیکال و فنی در موضوع آژانس با ایران وارد تعامل شود حتی من در دیدار اخیری که با آقای گروسی داشتم به این موضوع تأکید کردم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: «آیت‌الله رئیسی خیلی روشن و شفاف عنوان کردند که ما نسبت به اینکه با آژانس همکاری کنیم جدی هستیم. انتظار ما این است که آژانس هم رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد. هر اندازه که آژانس از رویکرد سیاسی فاصله می‌گیرد و به سمت همکاری فنی می‌آید مسیر برای توافقات ما بیشتر باز می‌شود.»

امیر عبداللهیان یادآور شد: واقعاً به دنبال این هستیم که ضمن پایبندی‌مان به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هر آنچه را که می‌توانیم در چارچوب تعامل و همکاری سازنده و متقابل آژانس و ایران بتوانیم در مسیر فنی، ابهامات و اتهامات بی‌اساس آژانس را از مسیر همکاری‌های دو کشور کنار بزنیم و هم اینکه صفحه جدیدی از همکاری میان دو طرف گشوده شود. ما در آستانه نشست آژانس هستیم و خیلی شفاف به گروسی گفتیم که برای ما قابل درک است که اگر برخی طرف‌های خارجی مداخله نکنند ایران و آژانس می‌توانند همکاری خوب و اطمینان‌بخشی را رقم بزنند.

از پیام آمریکایی‌ها برای ایران تا رقابت نفس‌گیر در ترکیه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت نفس‌گیر در ترکیه» نوشت: انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دیروز برگزار شد و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام خواهد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی رقابت سختی با کمال قلیچدار اوغلو داشت اما به نظر می‌رسد این نامزد سوم انتخابات یعنی سینان اوغان است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین‌کننده رئیس‌جمهور بعدی ترکیه باشد.

طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و بر اساس شمارش ۶۴ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۵۱.۴ درصد، قلیچدار اوغلو ۴۲.۷ درصد و اوغان ۵.۳ درصد آرا به دست آورده‌اند.

با این حال خبرگزاری خصوصی آنکا (Anka) در گزارشی از پیشتازی اندک قلیچدار اوغلو خبر داد.

حزب جمهوری خلق قلیچدار اوغلو هم گفت نامزدش طبق آمار آنها پیشتاز است و بزودی به آستانه ۵۰ درصد لازم برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌رسد و شامگاه یکشنبه به عنوان رئیس‌جمهور اعلام خواهد شد.

مردم ترکیه دیروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور و ۶۰۰ عضو پارلمان کشورشان برای یک دوره ۵ ساله پای صندوق‌های رأی رفتند.

در انتخابات سرنوشت‌ساز روز گذشته بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترک واجد شرایط رأی دادن بودند که بیش از ۶ میلیون رأی اولی بودند. برای این انتخابات ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده هم در خارج از ترکیه بودند که آرای خود را تا پیش از نهم مه به صندوق‌ها انداختند.

کار حوزه‌های اخذ رأی ساعت هشت صبح یکشنبه به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد و رأی‌گیری تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی ادامه داشت.

رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهوری آتی ترکیه ۳ گزینه پیش رو داشتند؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه و «سینان اوغان» قانونگذار سابق حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه.

نامزدهای ریاست‌جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچدار اوغلو باشند به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار می‌گیرد.

در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نیز نشان می‌دهد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رأی می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست دهد و به ریاست‌جمهوری برسد.

از پیام آمریکایی‌ها برای ایران تا رقابت نفس‌گیر در ترکیه

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به احترام کتاب» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز به مدت سه ساعت از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل مصلای تهران بازدید کردند.

رهبر معظم انقلاب در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، در جریان تازه‌های نشر و کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه قرار گرفتند و همچنین با صاحبان غرفه‌ها و ناشران به گفت‌وگو پرداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، ضمن ابراز خرسندی فراوان از این بازدید، نمایشگاه کتاب را یک همایش عظیم مردمی با جنبه غالب فرهنگ، توصیف کردند و گفتند: بحمدالله در نمایشگاه کتاب نشانه‌های مژده‌بخش و همت‌ها و انگیزه‌های خوب جوانانه مشاهده می‌شود.

رهبر معظم انقلاب افزودند: استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بر اساس آمارهای ارائه شده بالا و میزان کتاب‌های خریداری شده نیز خیلی خوب بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع نشر کتاب در کشور را باوجود برخی زمینه‌های نامساعد، رو به پیشرفت خواندند و خاطرنشان کردند: عمده زمینه‌های نامساعد در زمینه نشر مربوط به گرانی کاغذ و در برخی موارد، نامرغوب بودن کاغذ است، البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرهای خوبی درباره آغاز مقدمات تولید کاغذ مرغوب دادند که امیدواریم این اقدامات به شکسته شدن قیمت بالای کتاب منجر شود.

ایشان تأکید کردند: نشر، یک بخش مهم از موضوع کتاب‌خوانی در کشور است و باید امور مربوط به آن، روان و خوب و فراگیر باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: باوجود مشکلات در عرصه نشر، تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده بالاست، اما در عین حال شمارگان چاپ کتاب نسبتاً پایین است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کتاب را موضوع مهمی خواندند و تأکید کردند: فرهنگ‌سازی کشور همواره احتیاج به کتاب دارد و باوجود گسترش فضای مجازی، کتاب همچنان در جایگاه بسیار والای خود قرار دارد.

ایشان تولید کارهای هنری و رسانه‌ای خوب را نیازمند کتاب و مطالعه دانستند و گفتند: من همواره مردم و به‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم اما امروز تأکید ویژه‌ای بر لزوم کتاب‌خوانی و مطالعه برنامه‌سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم.

از پیام آمریکایی‌ها برای ایران تا رقابت نفس‌گیر در ترکیه

کد خبر 661200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.