از ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه تا بررسی طرح دارویار

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه» نوشت: امروز نه فقط روزی تاریخی برای ترکیه است که برای رجب طیب اردوغان، مردی که اکنون ۲۰ سال است حاکمیت این کشور را در دست دارد، روزی فراموش‌نشدنی خواهد بود.

او امروز کارنامه فعالیت سیاسی دو دهه‌ای خود را از دست مردم کشور خود را تحویل می‌گیرد و نتیجه واقعی سیاست‌هایش در حوزه‌های مختلف که ترکیه را از تورم و بحران اقتصادی دهه ۱۹۹۰ به شکوفایی دهه ۲۰۰۰ و بلندپروازی‌های دهه ۲۰۱۰ کشاند، در قالب اعداد و ارقام آرایی که باید در پایان روز شروع به شمارش شوند، خواهد دید.

با این حال فقط او و کمال قلیچدار اوغلو رقیب قدرتمندش، نیستند که امروز را در تب و تاب پیروزی و شکست می‌گذرانند.

علاوه بر آنان، چشم بسیاری از کشورهای منطقه نیز به دستان مردم ترکیه دوخته شده است تا ببینند سکان هدایت پنج سال آتی ترکیه را چه کسی در دست خواهد گرفت.

به گزارش وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان، انتخابات امروز، کمتر از سه ماه بعد از زلزله ویرانگری برگزار می‌شود که بیش از ۵۰ هزار نفر را در استان‌های جنوبی این کشور به کام مرگ کشید و بیش از سه میلیون نفر را مجبور به ترک زادگاه و خانه و کاشانه خود کرد.

این انتخابات همچنین در شرایطی برگزار می‌شود که ترکیه در یکی از جدی‌ترین بحران‌های اقتصادی خود که به بیش از ۴۴ درصد رسیده است، به‌سر می‌برد.

علاوه بر این، انتخابات در حالی انجام می‌شود که منتقدان اردوغان، او را متهم به زیر پا گذاشتن دموکراسی می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری امروز همچنین کاندیدای دیگری هم دارد؛ او سنان اوغان ۵۵ ساله است که کمترین شانس را برای پیروزی دارد. او در واقع آمده تا برای انتخابات آتی تبدیل به فردی شناخته شده شود.

امروز آرای مردم ترکیه پای صندوق انتخابات ریاست جمهوری، سرنوشت آینده نظام سیاسی یکی از مهم‌ترین همسایگان و متحدان ایران را مشخص می‌کند؛ رویدادی که ابعاد و پیام‌هایی فراتر از یک انتخاب داخلی برای ترکیه و دیگر بازیگران صحنه منطقه و بین‌الملل به دنبال دارد.

آنچه بررسی عملکرد دولت‌های متفاوت در آنکارا در عرصه سیاست خارجی و نگرش‌های منطقه‌ای و جهانی مورد نظر آنها را بیش از پیش ضروری می‌سازد، جایگاهی است که ترکیه در مناسبات و راهبرد همسایگی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی دارد.

رقابت اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری میان دو آوردگاه سیاسی «ائتلاف ملت» به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو» و «ائتلاف جمهور» به رهبری «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور کنونی در جریان است.

از میان دو کاندیدای دیگر، یکی انصراف داده و برای دیگری هم شانس کمی برای پیروزی پیش‌بینی می‌شود.

فارغ از اینکه نتیجه انتخابات به نفع کدام یک از دو رقیب اصلی یعنی «اردوغان» یا «کمال قلیچدار اوغلو» رقم بخورد، این پرسش مهم مطرح می‌شود که این رویداد دموکراتیک در بطن مناسبات دوجانبه تهران - آنکارا چه نتایجی برای امنیت و منافع کشورمان در منطقه به دنبال خواهد داشت؟

آیا ترجیح ایران به ماندن «اردوغان» بر کرسی قدرت است یا برعکس، پیروزی جریان اپوزیسیون به رهبری «کمال قلیچداراوغلو» را نتیجه بهتری برای خود می‌داند؟

پاسخ این پرسش‌ها هرچه باشد در این واقعیت تردیدی وجود ندارد که وجود قرابت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، چنان رابطه دو ملت و نظام سیاسی ایران و ترکیه را درهم تنیده است که نمی‌توان انتظار داشت این مناسبات تاریخی بلند مدت با تغییر رؤسای جمهور دستخوش تغییر جدی شود.

از ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه تا بررسی طرح دارویار

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «داریم تمام می‌شویم!» نوشت: داریم تمام می‌شویم! ۰/۶ درصد! این نرخ رشد جمعیت کشورمان برای سال ۱۴۰۱ است که نشان می‌دهد چندان فاصله‌ای با صفر و منفی‌شدن آمار رشد جمعیتی نداریم و سناریوی انقراض نسلی از آنچه فکرش را می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است!

نرخ رشد جمعیت از ۹/۳ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۰/۶ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده تا ما رکورددار کاهش نرخ رشد جمعیت در جهان باشیم.

آمارهای دیگر هم وضعیت خوبی را به تصویر نمی‌کشد. نرخ سالمندی هم به بیش از ۵/۱۱ درصد و قریب به ۱۲ درصد افزایش یافته و تعداد موالید هم در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۴ هزار نفر کاهش را تجربه کرده‌است تا نشان دهد در لبه پرتگاه جمعیتی قرار داریم.

همه این رکوردشکنی‌ها در حوزه جمعیت در حالی اتفاق می‌افتد که چیزی حدود یک سال و نیم از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تشکیل دبیرخانه ستاد ملی جمعیت می‌گذرد، اما خروجی این ستاد برای جمعیت رشد چشمگیر روند کاهشی جمعیت است!

امری که نشان می‌دهد نه قانون جوانی جمعیت کارایی داشته و نه ستاد ملی جمعیت و دبیرخانه این ستاد برای اجرای همین قانون نصفه و نیمه و ناقص کاری از پیش برده است.

دولت هم که انگار چندان روی خوشی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارد و سازمان برنامه و بودجه تنها پنج درصد از بودجه این قانون را داده‌است. برون‌داد این ماجرا از یک سو شتاب روند کاهشی جمعیت و روند افزایشی سالمندی و بی‌اعتبار شدن تنها قانون حمایتی از جمعیت و خانواده در نزد مردم است.

اوضاع جمعیتی کشور به هیچ‌وجه مناسب نیست و خطر انقراض نسل ایرانیان حالا دیگر یک سناریوی بدبینانه و دور نیست.

رشد جمعیت کشورمان در سال ۱۴۰۱، ۶ درصد بوده و چیزی به صفر و منفی شدن رشد جمعیتی باقی نمانده تا رفته‌رفته به انقراض جمعیت نزدیک شویم. به خصوص اینکه روند کاهش جمعیت و سالمندی جامعه آنچنان با شتاب رو به تزاید است که ایران در دنیا در حوزه روند کاهش جمعیت رکورددار است.

با تمام اینها، اما با انفعالی آشکار در حوزه تلاش و برنامه‌ریزی برای رشد جمعیت مواجهیم، به گونه‌ای که تصویب و ابلاغ قانونی برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نزدیک به یک دهه زمان برد و حالا هم که یک سال و نیم از ابلاغ این قانون می‌گذرد.

به تعبیر کارشناسان در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۳۰ درصد از آن اجرایی شده و تکالیف این قانون در دعوای بودجه‌ای میان دستگاه‌ها بر زمین مانده‌است. بگذریم از اینکه خود قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم انگار چندان جامع و کارا نیست!

از ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه تا بررسی طرح دارویار

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قاتل زندگی» نوشت: در پنجمین روز جنگ غزه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی صبح شنبه مناطقی در شرق نوار غزه را بمباران کردند که مقاومت فلسطین در پاسخ به این حملات، شهرک‌های همجوار غزه را هدف موشک و راکت قرار داد.

در تجاوز جدید رژیم صهیونیستی محله الزیتون هدف بمباران قرار گرفت. توپخانه‌های ارتش رژیم صهیونیستی همچنین مناطق شرقی خان‌یونس در جنوب نوار غزه را گلوله‌باران کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی که همچنان عمداً به بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه ادامه می‌دهد، از ابتدای این تجاوزات در روز سه‌شنبه، نوزدهم اردیبهشت تاکنون ۲۰ واحد مسکونی فلسطینیان را ویران کرده است.

سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر مدعی شد در تازه‌ترین حملات به نوار غزه دو مقر فرماندهان جنبش جهاد اسلامی هدف قرار گرفته است.

تصاویر منتشر شده از غزه نشان می‌دهد رژیم اسرائیل در تقابل فعلی با جهاد اسلامی از بمب‌هایی با قدرت تخریب و انفجار بالا استفاده می‌کند تا بیشترین تلفات را گرفته و بیشترین خرابی را به بار آورد و با این روش، هزینه زیاد روی دست فلسطینیان گذاشته و موجب نارضایتی عمومی شود.

در پاسخ به تجاوز ارتش صهیونیستی و همزمان با این حملات در نوار غزه، منابع خبری در فلسطین اشغالی گزارش دادند بعد از گذشت چندین ساعت آرامش، بار دیگر صدای آژیر در شهرهای صهیونیست‌نشین نزدیک غزه به صدا درآمد.

گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه صبح و عصر دیروز در پاسخ به حمله هوایی جنگنده‌های رژیم اسرائیل، چندین موشک و راکت را همزمان به سمت شهرک‌های همجوار نوار غزه شلیک کردند.

رسانه‌های عبری از فرود یک فروند موشک در شهرک عسقلان واقع در شمال غزه خبر دادند. منابع عبری اذعان کردند شهر اشغالی عسقلان به سبب ادامه حملات موشکی تلافی‌جویانه مقاومت به شهر ارواح تبدیل شده است.

از سوی دیگر مناطق مختلف کرانه باختری از جمله اردوگاه شعفاط و شهرک العیساویه در قدس اشغالی شاهد رویارویی جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیست است.

در شهرک‌های «سدیروت» و سایر شهرک‌های همجوار نوار غزه نیز آژیر ممتد هشدار شلیک موشک به صدا درآمد.

منابع عبری از زخمی شدن ۴ صهیونیست در حملات موشکی تلافی‌جویانه مقاومت به شهرک‌های اطراف نوار غزه خبر دادند. منابع عبری همچنین از زخمی شدن دو صهیونیست در شهرک سدوت نغیف و ۳ نفر در شهرک شوکیدا خبر دادند.

رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند حدود ۷۰ درصد ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین از مناطق اطراف نوار غزه فرار کرده‌اند.

از ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه تا بررسی طرح دارویار

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا «دارویار» یاور دارو نشد؟» نوشت: طرح دارویار از ۲۳ تیر ۱۴۰۱ توسط دولت به اجرا گذاشته شد.

بر اساس آنچه در این طرح آمده قرار بود داروخانه‌ها به صورت ماهانه مطالبات خود را از بیمه‌ها دریافت کنند و همچنین ۹۰ درصد هزینه‌های دارویی توسط بیمه‌ها و ۱۰ درصد از جیب مردم پرداخت شود.

اما به دلیل اینکه هیچ سازوکاری در اجرای آن برای پرداخت خودکار مطالبات داروخانه‌ها پیش‌بینی نشده، اکنون پرداخت‌های بیمه‌ها به داروخانه‌ها طولانی شده و مطالبات داروخانه‌داران بین تأمین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه پاس‌کاری می‌شود و داروخانه‌داران را برای تأمین دارو از شرکت‌های داروسازی، پرداخت حقوق کارکنان و دیگر هزینه‌های داروخانه با چالش روبه‌رو کرده و بیم آن می‌رود در آینده نزدیک بسیاری از داروخانه‌های بخش خصوصی با بحران ورشکستگی روبه‌رو شوند و از ارائه نسخه بیماران با بیمه خودداری کنند که در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: مشکل ما در حوزه دارو، اجرای طرح دارویار نیست بلکه در زنجیره تأمین دارو و کمبود منابع برای اجرای طرح دارویار است زیرا سازمان برنامه و بودجه منابع متعهد شده را به‌موقع در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌دهد و در نتیجه موجب کمبود کم‌سابقه دارو طی دو سال اخیر در کشور شده است.

سیدعلی فاطمی با اشاره به ریشه‌یابی کمبود دارو در کشور، می‌افزاید: بخش قابل توجهی از کمبود دارو در دو سال اخیر به دلیل دخالت‌های بیجای دولت در حوزه قیمت‌گذاری و قبول تعهدات نسنجیده‌ای است که در خصوص افزایش داروهای زیرپوشش بیمه‌ها در طرح دارویار قرار داده، البته افزایش داروهای زیرپوشش بیمه‌ها، ایده‌آل است اما مشروط بر آن که منابع آن از سوی دولت تأمین شود نه در شرایط فعلی که با اجرای طرح دارویار دولت از جیب بخش خصوصی خرج می‌کند.

در واقع اجرای طرح دارویار فقط به نفع دولت است زیرا در گذشته اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین نمی‌شد واردکنندگان، دارو وارد نمی‌کردند اما امروز نگرانی دولت کمتر شده و واردکننده، دارو را با ارز نیمایی وارد می‌کند و داروخانه‌ها با چالش دریافت مطالبات خود از بیمه‌ها روبه‌رو هستند.

از ترکیه و انتخاب بین دو نقشه راه تا بررسی طرح دارویار

کد خبر 661014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.