۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
آیا کمبود پرستار جبران‌پذیر است؟

در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمبود حدود ۷۰ هزار پرستار در بخش‌های مختلف مواجه است، از این رو باید تدابیری در این راستا اندیشیده شود تا این معضل در حوزه بهداشت و درمان برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس عبدی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین کشوری پرستار به تخت ۰.۹۵ است، اظهار کرد: در برخی مناطق این عدد از ۰.۶ تا ۱.۲ متغیر است، اما استاندارد ما ۱.۸ است که فاصله قابل توجهی با تعداد موجود دارد؛ در واقع نزدیک به ۷۰ هزار نفر کمبود نیروی پرستاری در تمام بخش‌ها وجود دارد تا به عدد استاندارد مورد نیاز برسیم.

وی با اشاره به معضل کمبود پرستار در کشور، افزود: نزدیک به ۷۰ هزار نفر کمبود نیروی پرستاری در تمام بخش‌ها وجود دارد تا به عدد استاندارد مورد نیاز در این بخش برسیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین وضعیت استخدامی پرستاران تصریح کرد: ۲۵ هزار مجوز استخدامی پیگیری شده که از این تعداد ۵۰ درصد سهم گروه پرستاری است و ۸۸۸۰ نفر پرستار مستقیم در بخش درمان، ۳۵۰۰ نفر در اورژانس‌های پیش بیمارستانی و ۲۷۰ نفر همکار بهیار در این دوره بعد از سال‌ها استخدام خواهند شد.

وی اضافه کرد: موضوع تبدیل وضعیت پرستاران همچنان به قوت خود باقی است و پیگیر آن هستیم، اما همکارانی که در دوره کرونا در کنار مردم ایستادند می‌توانند از امتیازهای ویژه‌ای در این بخش استفاده کنند که در کارگروه‌های مربوطه، سطح‌بندی و امتیازبندی در حال انجام است.

عبدی ادامه داد: با توجه به توسعه تخت‌های بیمارستانی به ویژه در دو سال گذشته این تعداد نیرویی که جذب می‌شود در بهترین حالت شاید بتواند جبران‌کننده نیرو به ازای تخت‌های جدید باشد و این در حالی است که سالانه تعدادی از همکاران نیز بازنشست می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه جذب نیروی جدید تنها کمک می‌کند که کمبود پرستار عمیق‌تر نشود، خاطرنشان کرد: همچنان باید فضای استخدام بیشتر فراهم باشد، در این زمینه امیدواریم به زبان مشترک با سازمان‌های فرا وزارتی برسیم که درک کنند مردم از کمبود نیروی پرستاری آسیب می‌بینند؛ بنابراین برای صیانت از حقوق مردم خواهش می‌کنم سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه با وزارت بهداشت همکاری کند تا جذب حداکثری نیرو در این بخش اتفاق افتد.

وزارت بهداشت مکلف به استخدام سالانه ۶۰۰۰ هزار پرستار شود

سال گذشته نیز زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفته بود: رئیس سازمان نظام پرستاری عنوان کرده است که در برنامه هفتم توسعه وزارت بهداشت مکلف به استخدام سالانه شش هزار پرستار شود.

وی با اشاره به حضور داوطلبانه ۱۷ هزار پرستار در دوران شیوع کرونا، افزود: رهبر معظم انقلاب، نمایندگان مجلس و مسئولان بر ضرورت استخدام این نیروها تأکید کردند، اما هیچ اقدامی برای جذب آن‌ها صورت نگرفت و تعداد زیادی از این نیروها خانه‌نشین شدند، در حالی که برخی از آنها متأهل هستند، بنابراین لازم است که با قید فوریت در مجلس یا ستاد کرونا وضعیت این نیروها تعیین تکلیف شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر به‌کارگیری نیرو در شرایطی که با کمبود ۱۲۰ هزار پرستار روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: برخی از نیروهای شرکتی حقوق‌های بسیار اندکی می‌گیرند که نیاز به رسیدگی به این تخلفات است همچنین نمایندگان نیروهای طرحی وزارت بهداشت این انتقاد را مطرح کردند که ۱۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت تبدیل وضعیت شدند اما حتی یک نفر از نیروهای طرحی جذب نشدند، در حالی که آزمون خود را در دوران شیوع کرونا پس دادند.

وی ادامه داد: معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد که در دنیا به ازای هر پزشک ۸.۵ پرستار وجود دارد و در کشورهای منطقه مانند ترکیه این میزان ۲.۸ و در ایران ۲.۲ درصد است، در حالی که باید به ازای هر پزشک سه پرستار داشته باشیم و امسال ۸۹۰۰ نفر برای ۲۰۷ مرکز جذب شدند و سالانه ۱۲۰ هزار نفر نیروی پشت طرحی داریم و انباشت این نیروها را باید حل کرد البته کمبود پرستار پدیده جهانی است و آخرین مجوز جذب ما مربوط به بهمن ۹۹ بوده و در مجموع از خرداد ۹۸ تا پایان ۹۹، ۲۲ هزار و ۷۶۰ نفر نیروهای پرستاری جذب و ۱۲ هزار نفر نیز بر اساس قانون ایثارگران استخدام شدند.

کد خبر 660938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.