از کتاب علیه کتابخوانی تا حمله به فرهنگ برای سود بیشتر

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم ۵۴ درصدی همسایگان در صادرات غیرنفتی ایران» نوشت: تراز تجاری در فروردین امسال با ۱۵ کشور منطقه ۴۶۲ میلیون دلار به نفع ایران بود.

بیش از نیمی از صادرات غیرنفتی کشور در اولین ماه سال‌جاری به کشورهای همسایه صورت گرفته است.

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و اولویت دهی به همسایگان و کشورهای منطقه در مراودات اقتصادی و تجاری، سهم همسایه‌ها در تجارت خارجی ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که در سال گذشته این سهم از ۵۰ درصد گذشت.

تازه‌ترین آمار و ارقام اعلام شده از تجارت خارجی ایران در فروردین امسال نیز نشان می‌دهد که سهم ۱۵ کشور همسایه در صادرات غیرنفتی ایران ۵۴ درصد و سهم این کشورها از واردات ایران ۴۹ درصد بوده است.

نکته حائز اهمیت در عملکرد تجارت خارجی ایران در نخستین ماه سال این است که تجارت با همسایه‌ها به نفع ایران بوده و تراز تجاری مثبت بوده است.

بر همین اساس در فروردین امسال تراز تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۷۱ دلار به نفع ایران بوده است که به معنای برتری صادرات به واردات است.

از کتاب علیه کتابخوانی تا حمله به فرهنگ برای سود بیشتر

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کتاب علیه کتابخوانی!» نوشت: برپایی نمایشگاه کتاب هر ساله باعث رونق گرفتن فروش کتاب و سود ناشران می‌شود، اما تأثیر فرهنگی آن در کتاب‌خوان شدن مردم هیچ‌گاه مشخص نشده و برعکس به عنوان یک تفرجگاه موقت ۱۰ روزه بیشتر مورد توجه افرادی قرار گرفته است که برای تفریح به دنبال یک فستیوال سرگرم‌کننده می‌گردند.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز ۱۴ آبان سال ۱۳۶۶ با بازدید و سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت آغاز به کار کرد.

ایشان در آن مراسم با اشاره به راه‌اندازی نمایشگاه کتاب گفتند: «تشکیل این نمایشگاه برای ما مژده بزرگی بود و مژده بزرگ‌تر برای ملت ما این خواهد بود که کتابخوانی و گرایش به معارف اسلامی به صورت یک رویه معمولی در میان اقشار مختلف جامعه درآید.»

ایشان در ادامه بیانات خود فرمودند: «در میان مردم ما، کتابخوانی یک امر معمولی نیست و حتی در میان تحصیلکرده‌ها، کسانی که با کتاب انس دارند و در زندگی روزمره خودشان فصلی را برای خواندن کتاب اختصاص می‌دهند، یقیناً در اقلیت کمی هستند.»

اکنون با گذشت ۳۶ سال از آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران، هنوز تشکیل نمایشگاه به عنوان مژده‌ای بزرگ هر ساله در اردیبهشت‌ماه از سوی مدیران وزارت ارشاد بیان می‌شود، اما آنچه هنوز به عنوان «مژده بزرگ‌تر» در بیانات سال ۶۶ مقام معظم رهبری بر آن تکیه شده است، محقق نشده و کتابخوانی هنوز به عنوان یک رویه و امر معمولی در زندگی بخش بزرگی از جامعه جاری نشده است.

از کتاب علیه کتابخوانی تا حمله به فرهنگ برای سود بیشتر

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موشک علیه کودک‌کش‌ها» نوشت: نیروهای مقاومت فلسطین در عملیات «ثأر الأحرار» بیش از ۳۰۰ موشک به تلافی ترور فرماندهان جهاد اسلامی به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین شلیک کردند.

به دنبال حملات سه‌شنبه و چهارشنبه رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه، منابع خبری از آغاز حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در منطقه «غلاف غزه» خبر دادند.

همچنین منابع خبری رژیم صهیونیستی از حملات موشکی مقاومت غزه به قلب اراضی اشغالی خبر دادند.

نیروهای مقاومت جهاد اسلامی بیش از ۳۰۰ موشک و راکت در ساعات اولیه مقابله با تجاوز هوایی اسرائیل به بخش‌هایی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک کردند.

اما ماجرای درگیری‌های اخیر به هفته قبل بازمی‌گردد.

خضر عدنان، یکی از اسرای فلسطینی و از رهبران جهاد اسلامی فلسطین بعد از ۸۶ روز اعتصاب غذا در یک زندان اسرائیل به شهادت رسید.

بعد از شهادت عدنان نیروهای مقاومت چند عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند. به دنبال آن نیروی هوایی اسرائیل دو روز قبل در یک عملیات ترور و جنایت آشکار به یکی از واحدهای مسکونی در غزه حمله کرد و ۱۵ فلسطینی از جمله سه نفر از فرماندهان جهاد اسلامی را به شهادت رساند.

طبق این گزارش، فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو به دنبال حملات موشکی مقاومت فلسطین تعطیل شده است.

برخی منابع نیز اعلام کردند سه فروند از موشک‌های شلیک‌شده بر فراز شهر تل‌آویو رهگیری شده‌اند.

منابع خبری همچنین از به صدا درآمدن آژیرهای خطر در مناطق مختلف تل‌آویو خبر دادند. در همین حال یک منبع در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد این حملات موشکی در پاسخ به حمله بامداد سه‌شنبه صهیونیست‌ها به نوار غزه انجام شده است.

از کتاب علیه کتابخوانی تا حمله به فرهنگ برای سود بیشتر

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله به فرهنگ برای سود بیشتر» نوشت: مجموعه نمایش خانگی «رهایم کن» ساخته شهرام حسینی با انتقادهای بسیاری روبه‌رو شده است.

این سریال محصول فیلیمو که تاکنون به قسمت ۱۲ رسیده است، در روزهای گذشته با حاشیه‌های جدیدی روبه‌رو و به عبور از خطوط قرمز متهم شده است.

پس از پخش چند سکانس جنجالی این سریال، هفته پیش یک نامه مربوط به ممیزی و سانسور این سریال منتشر و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد؛ در این نامه ایجاد ابهام در جایگاه خانواده و اهمیت آن در جامعه ایرانی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی و همچنین ایجاد ابهام در مبارزات انقلابی جامعه ایران علیه خاندان پهلوی به عنوان نکات اصلی مورد بررسی در سریال «رهایم کن» مطرح شد.

یکی دو روز پس از انتشار این نامه، تصویر محسن تنابنده، بازیگر نقش اصلی سریال از بیلبوردهای تبلیغاتی «رهایم کن» حذف و سپس تبلیغات شهری این سریال متوقف شد.

اتفاق‌های اخیر با واکنش مجید مولایی، تهیه‌کننده سریال همراه شد.

مولایی با پذیرش پاره‌ای خطاها، در عین حال نسبت به نقدهای اخیر که او هجمه‌های گسترده علیه این مجموعه نامیده است، انتقاد کرد.

مولایی که تهیه سریال‌هایی همچون «پرواز در حباب»، «نابرده رنج»، «بانوی عمارت»، «هفت سنگ» و «دست بالای دست» را برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بر عهده داشته است، در گفت‌وگو با خبر آنلاین اظهار کرد: «من سریال تاریخی نساختم که بخواهم به این موارد اشاره کنم، هدف سیاسی نداشتم که بخواهم فعالیت انقلابی را به نمایش بگذارم.»

او در بخش دیگری نیز گفت: «اشکالاتی که به ما گرفتند این است که چرا این موارد را نشان ندادید.

از کتاب علیه کتابخوانی تا حمله به فرهنگ برای سود بیشتر

کد خبر 660417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.