بزرگترین وظیفه ما عمل به قانون جهش دانش‌بنیان است

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: سال گذشته درگیر آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های قانون جهش دانش‌بنیان همچنین آئین‌نامه حمایت از تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودیم و امروز بزرگترین وظیفه ما عمل به این قانون است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امید رضایی‌فر امروز _چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه_ در آئین افتتاحیه هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی اظهار کرد: اگر در زیست‌بوم فناوری و نوآوری مانعی ایجاد نکنیم، نوآوری و فناوری می‌تواند راه خود را به خوبی طی کند. لازم است دستگاه‌های مختلف نوآوری‌ها را به‌صورت یک جریان، بررسی کنند و با حمایت ویژه اجازه دهند، مسیر خود را طی کند.

وی افزود: سال گذشته درگیر آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های قانون جهش دانش‌بنیان همچنین آئین‌نامه حمایت از تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودیم و امروز بزرگترین وظیفه ما عمل به این قانون است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از قانون جهش دانش‌بنیان، بخش تحقیق و توسعه خود را فعال کنند؛ نیازمند ورود این صنایع با نگاهی ویژه به حوزه دانش‌بنیان هستیم.

رضایی‌فر اضافه کرد: براساس قانون جهش دانش‌بنیان، مسئولان استان‌ها موظفند ظرفیت‌های بلااستفاده ساختمان‌های خود را در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار دهند. در کشور شاهد اتفاق مؤثری در این حوزه نبوده‌ایم. البته در استان اصفهان این رویکرد در دستور کار قرار گرفته است و زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اکنون زیرساخت‌های خوبی در اختیار دارد.

وی ادامه داد: امروز در تمام حوزه‌های فناوری و نوآوری از جمله هنر و خلاقیت، نیاز به بازطراحی داریم تا فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم. شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می‌تواند برای این اقدام پیشگام باشد تا بتوانیم طعم تکنولوژی ایرانی را به دنیا بچشانیم.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در سیر تحولات تکنولوژی دنیا، با موضوع تقابل و تأثیرات مجموعه شرکت‌های بزرگ بر شرکت‌های فناور روبه‌رو هستیم. این موضوع برای حفظ بقای شرکت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، اما ایجاد جریان نوآوری به عنوان اصل و ضرورت، برای جذب استعدادهای برتر، افزایش بهره‌وری و حفظ رقابت قابل اهمیت است.

رضایی‌فر اضافه کرد: تقابل شرکت‌های بزرگ و کوچک می‌تواند مانع به اتمام رسیدن عمر مفید شرکت‌های بزرگ شود. این موضوع نشان‌دهنده آن است که در فضای اقتصاد و فناوری کشور به تکامل، تقابل، همکاری و تکمیل مسیر شرکت‌های کوچک و بزرگ نیاز داریم.

وی ادامه داد: ابزارهای مختلفی در دسترس شرکت‌های صنعتی بزرگ وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ارتباط با شرکت‌های کوچک و فناور بهره‌برداری کرد؛ مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌های داخلی از این جمله است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم برای اتصال دانشگاه و صنعت، طرح دستیار فناوری بوده است که سال گذشته با استقبال بسیاری مواجه شد. امسال نیز به همه صنایع مجوز اجرای این طرح داده شده است. طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناور در دنیا ۱۰ برابر شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

رضایی‌فر اضافه کرد: وزارت علوم از مراکز نوآوری و خرید دانش فنی حمایت می‌کند. توسعه صندوق‌های شرکتی، زیرساخت‌های اکوسیستم فناوری، توسعه فرهنگ کارآفرینی، شبکه‌سازی و کاهش ریسک بنگاه‌های کوچک از جمله اهداف وزارت علوم است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در دستور کار وزارت علوم قرار دارد. در فضای دانش‌بنیان امروز به فناوری ساخت محصول دست پیدا کرده‌ایم اما نیازمند حمایت‌هایی در حیطه افزایش تولید فناوری و توسعه محصولات هستیم که پارک‌های علم و فناوری می‌تواند در آن ایفای نقش کند.

کد خبر 660377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.