هلال‌احمر اصفهان مرکز توانبخشی تخصصی قلب راه‌اندازی می‌کند

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: بخش خصوصی به سمت توانبخشی تخصصی پیش رفته است، ما نیز کار را آغاز کرده‌ایم و تعاملاتی با بیمارستان شهید چمران داشتیم و در آستانه راه‌اندازی توانبخشی تخصصی قلب هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن امینی‌هرندی امروز _سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محوریت کار ما حوادث است و در این حوادث معلولیت‌هایی پیش می‌آید که در این راستا علت تأسیس توانبخشی هلال‌احمر مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در حادثه سه مقوله آمادگی، تجهیزات و پاسخگویی مدنظر است، افزود: بحث توانبخشی نیز در مراحل بعد از حادثه قرار دارد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان تصریح کرد: بر اساس تغییراتی که در چارچوب سازمانی هلال‌احمر رخ داده است، توانبخشی نیز دچار تغییراتی شد و در سال‌های بعد از انقلاب بخش فیزیکی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و فیزیوتراپی نیز اضافه شد.

وی با بیان اینکه لازم است به سمت توانبخشی‌های تخصصی حرکت کنیم، گفت: به‌عنوان مثال به بیمارانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، خدمات تخصصی ارائه دهیم و با روش‌های خاص آن‌ها را به زندگی بازمی‌گردانیم؛ این در حالی است که کشورهای اروپایی به سمت توانبخشی تخصصی حرکت کرده‌اند، اما این مسئله نیازمند کار گروهی تخصصی است.

افتتاح مرکز توانبخشی تخصصی قلب با همکاری بیمارستان چمران

امینی‌هرندی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به سمت توانبخشی تخصصی پیش رفته است، ما نیز کار را آغاز کرده‌ایم و تعاملاتی با بیمارستان شهید چمران داشته‌ایم و در آستانه راه‌اندازی توانبخشی تخصصی قلب هستیم.

وی با بیان اینکه بهتر است به سمت توانبخشی مشکلات تخصصی و نادرتر پیش برویم، ادامه داد: در شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر و گلپایگان مراکز توانبخشی هلال‌احمر وجود دارد که خدمات ارائه می‌کنند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، افزود: تلاش می‌کنیم امکانات را به‌روز نگه داریم، اما با توجه به وضعیت کشور و تحریم‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد؛ این در حالی است که سعی می‌کنیم از تولیدات داخل نیز استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: با شرکت‌های دانش‌بنیان همراه شده‌ایم و این شرکت‌ها به کمک ما آمده‌اند، اما در انجام کار تخصصی مدتی طول می‌کشد که به جایگاه مناسبی برسیم، نمونه کارهایی در اختیار آن‌ها قرار دادیم تا به وسیله مهندسی معکوس بومی‌سازی انجام دهند.

واکسیناسیون بین‌المللی تنها توسط هلال‌احمر انجام می‌شود

امینی‌هرندی با اشاره به بخش‌های اداره بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر، اضافه کرد: مسئله درمان اضطراری را داریم که پس از حادثه به سرعت در همان محل درمان را آغاز می‌کند، بخش دیگر واکسیناسیون بین‌المللی است، از این رو کارتی که صادر می‌شود مورد قبول کشورهای خارجی است.

وی با بیان اینکه تنها مرجعی که در استان اصفهان واکسیناسیون بین‌المللی انجام می‌دهد، هلال احمر است، خاطرنشان کرد: نوع واکسن نیز بستگی به کشور مقصد دارد.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر اصفهان با بیان اینکه بخش درمان خارج از کشور برعهده هلال‌احمر است، افزود: درمانگاه‌هایی در کشورهای آفریقایی، آسیایی و حتی بولیوی و آمریکای لاتین داریم، از این رو مسئله پزشکی حج و عتبات عالیات برعهده هلال‌احمر است.

وی با اشاره به اینکه معاینه‌ها، ویزیت و درمان قبل از سفر به خارج از کشور و برای حجاج توسط هلال‌احمر انجام می‌شود، گفت: اکنون که واکسیناسیون حجاج انجام می‌شود، واکسن اصلی مننژیت با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به آن‌ها تزریق می‌شود.

پزشک کاروان حجاج نسبت به گذشته تغییراتی داشته است

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر اصفهان خاطرنشان کرد: امسال در استان اصفهان حدود ۷۴۰۰ زائر داشتیم که کمتر از نیمی از آن‌ها مقیم شهرستان اصفهان هستند، امسال دیگر مانند سابق پزشک کاروان نداریم و مانند گذشته یک پزشک کار چند کاروان را از قبل از سفر به دست نمی‌گیرد و ممکن است پزشکی که در حال حاضر ویزیت انجام می‌دهد به عربستان اعزام نشود.

وی گفت: حجاج می‌توانند واکسن آنفلوانزا نیز تزریق کنند، اما تنها واکسن مننژیت اجباری است. دستورالعمل کرونای عربستان این‌گونه است که افرادی که واکسن‌های آسترازنکا، اسپوتنیک، سینوفارم، بهارات هند تزریق کرده باشند مشکلی برای ورود ندارند، اما افرادی که واکسن ایرانی تزریق کرده باشند، حداقل باید دو دوز سینوفارم تزریق کنند. اگر چه به نظر می‌رسد سخت‌گیری زیادی نداشته باشد و شاید در آستانه پرواز تست پی‌سی‌آر دریافت کنند.

وی با اشاره به تلاش هلال‌احمر برای راه‌اندازی مراکز درمانی و توانبخشی در شهرستان‌های نطنز، فریدونشهر و خور و بیابانک در روزهای آینده، خاطرنشان کرد: در نظر داشتیم که مرکز هلال‌احمر در شهرستان نطنز را در هفته هلال‌احمر آماده کنیم، اما بنا به دلایلی آماده‌سازی این مراکز به تعویق افتاد و در نهایت در هفته دولت راه‌اندازی خواهد شد.

کد خبر 660241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.