از شلمچه - بصره تا رشت - آستارا

دو پروژه مهم راه آهن شلمچه-بصره و رشت-آستارا در حالی با پیگیری‌های دولت سیزدهم به مراحل اجرایی خود نزدیک شده است که پیش از این مذاکرات آن برای مدت‌ها با مانع روبه‌رو شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کریدور شمال-جنوب یکی از مهم‌ترین مسیرهای اقتصادی کشور است که اگر کاملاً راه اندازی شود می‌تواند ترانزیت بار میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا را از طریق ایران سرعت بخشد؛ موضوعی که منافع بسیاری برای کشورمان خواهد داشت.

در آخرین اقدام درخصوص کریدور شمال - جنوب، راه آهن قزوین - رشت که یکی از ابرپروژه‌های کشور بوده است، در اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد. این راه آهن از منظر مسیر و محل اجرا، پیچیدگی‌های زیادی داشته و طولانی‌ترین پل ریلی که سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب را نیز شامل می‌شود در خود جای داده است.

اما در ادامه راه آهن قزوین-رشت، مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت- آستارا قرار دارد که تاکنون فقط ۲۴ کیلومتر آن ساخته شده است. عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته آغاز شده و وزارت راه و شهرسازی در پی انعقاد موافقتنامه‌ای با طرف روسی است تا ساخت این قطعه تکمیل کننده کریدور شمل - جنوب را آغاز کند.

البته روس‌ها، بخش‌هایی از پروژه راه آهن رشت-آستار را از سمت آستارا آغاز کرده‌اند اما از سمت رشت این پروژه اکنون در مرحله پیاده کردن نقشه و ارزیابی مسیر به همراه سرمایه‌گذاران داخلی است. بنابراین گفته شده که از مذاکرات با طرف روسی به نتیجه نرسد، این پروژه با سرمایه‌گذاران داخلی پیگیری می‌شود.

روس‌ها هفته گذشته از این پروژه در ایران بازدید داشته‌اند که پس از آن معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مذاکرات مالی و فنی پروژه راه آهن رشت- آستارا به طور همزمان در حال پیگیری و پیشرفت است و تا پایان اردیبهشت ماه توافقنامه کلی اجرای پروژه منعقد و آغاز خواهد شد.

همزمان شدن مذاکرات مالی با بخش فنی اجرای پروژه منجر به تسریع در روند اجرای آن شده است. همچنین به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، روسیه برای مشارکت در پروژه راه آهن رشت- آستارا اظهار تمایل قطعی کرده و مذاکرات این حوزه از مرحله ضرورت احداث گذشته است.

وی همچنین تصریح کرد: مذاکرات فنی با طرف روس به صورت هفتگی با مدیریت شرکت ساخت در حال انجام است اما مذاکرات برای انعقاد توافقنامه کلی برای نوع و میزان سرمایه‌گذاری در وزارت راه و شهرسازی جلو می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل ادامه داد: علاوه بر بازدید هیئت روس در سال گذشته از پروژه، هیئت دیگری هفته گذشته با حضور در محل پروژه اطلاعات فنی را دریافت و موضوع مطالعات طرح و طراحی پروژه را پیش می‌برند. با پیشرفت همزمان مذاکرات مالی و فنی و با توجه به زمانبندی نهایی که پایان اردیبهشت است، امیدواریم که تا پایان همین ماه با انعقاد توافقنامه کلی اجرای پروژه را شروع کنیم.

توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا هفته آینده امضا می‌شود

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره سرنوشت ساخت راه آهن رشت- آستارا، اظهار کرد: در مذاکرات با کشورهای خارجی تکمیل خطوط کریدور و انواع مُدهای حمل و نقلی را در دستور کار داریم که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت راه آهن رشت - آستارا تا هفته آینده امضا و عملیات ساخت این مسیر ریلی آغاز خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: در حوزه کریدور شرق به غرب، که از سرخس آغاز می‌شود و از غرب کشور خارج می‌شود، با طرف سوری توافقی داشتیم.

راه آهن شلمچه - بصره، محور اتصال ریلی ایران به عراق

اوایل دهه ۸۰، موضوع اتصال ایران به عراق با استفاده از شبکه ریلی مطرح شد و در سال ۱۳۹۰ راه آهن سراسری ایران به شلمچه رسید. برای اتصال این خط راه آهن به بصره، مشکلاتی وجود داشته که از جمله آن می‌توان به لزوم پاکسازی مسیر از مین و توافق‌های دو جانبه اشاره کرد. این راه آهن ۳۲ کیلومتر طول دارد که باید در خاک عراق ساخته شود.

در یک سال گذشته دولت سیزدهم رایزنی‌های دو جانبه‌ای برای ساخت این راه آهن با عراق انجام داده که منجر به تسریع در روند اجرای آن شده است.

در روزهای گذشته مدیرعامل و تیم فنی راه آهن جمهوری اسلامی ایران از این پروژه بازدید داشتند و مسئولان ارشد راه آهن ایران و عراق و مقامات سیاسی دو کشور تفاهم نامه‌ای برای اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه-بصره را امضا کردند.

مسئولان راه آهن دو کشور، پس از برگزاری نشست مشترک، به همراه تیم‌های فنی و سیاسی در مرز شلمچه با توجه به نقشه‌های مصوب، و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیره سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود شش ساعت به طول انجامید، طرفین در خصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمانبندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و غیره تفاهم کردند.

در جریان برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق در اسفندماه تفاهم‌هایی میان دو کشور در حوزه ریلی به ویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شده بود و دو کشور در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا هم تفاهم کردند.

آخرین جزئیات پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره

سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه-بصره اظهار کرد: هیئت عراقی با حضور در ایران، بازدید از پروژه ریلی شلمچه- بصره را در دستور کار قرار داد، این هیئت فنی‌، سیاسی و نظامی ایرانی و عراقی و مسئولان راه آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروند رود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.

وی گفت: این بازدید ۴ ساعت به طول انجامید و پس از آن هم جلسه ۶ ساعته با هیأت عراقی برگزار و طی آن نقشه‌های تفصیلی از سوی طرف عراقی ارائه شده است.

مدیرعامل راه‌آهن در تشریح زمان اتمام پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره گفت: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه پل واقع شده در مسیر نیازمند یک دهانه بازشو برای فراهم شدن امکان تردد کشتی است لذا ساخت آن دانش ویژه‌ای می‌طلبد و توسط مهندسان ایرانی ساخته خواهد شد.

وی در بیان مذاکره با طرف عراقی گفت: در مذاکره با طرف عراقی نقشه‌های فنی طرف عراقی به ایران نشان داده شد و صورت جلسه آن به امضا رسید و همه جزئیات آن مشخص شد، این خط ریلی بعد از عبور از بصره‌، اروند رود به سند باد و ایستگاه جدید در بصره خواهد رسید که به عنوان نقشه نهایی امضا می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن د ر تشریح صورتجلسه طرفین عراقی و ایرانی گفت: بر اساس سند امضاشده دو طرف ایرانی و عراقی، بحث تحویل گرفتن پایه‌های پل ذکر شده که در قسمت جنوب غربی این رود ظرف ۲ ماه تحویل داده خواهد شد.

صالحی در بیان جزئیات مین‌روبی مسیر گفت: مقرر شده است طرف عراقی ۱۶ کیلومتر زمین برای مین‌روبی را ظرف یک هفته آینده تحویل دهد.

تفاهم با عراق برای تسریع در تکمیل خط آهن شلمچه-بصره و اتصال ریلی از مرز خسروی

وی همچنین در صفحه شخصی خود نوشت: در جریان کمیسیون مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که دیروز و امروز در بغداد برگزار شد، تفاهمات خوبی با مسئولان دولت جدید عراق در حوزه ریلی بویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه_بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شد.

وی اعلام کرد: همچنین با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب، در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا تفاهم شد.

صالحی افزود: إن‌شاءالله با تسریع در اجرایی‌سازی این تفاهمات، هر دو ملت طعم شیرین خدمات حمل و نقل ریلی در زیارت ائمه اطهار را بچشند.

بذرپاش: ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره هستند

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز درباره راه‌آهن شلمچه بصره گفت: مدیرعامل راه آهن برای توافق تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره در عراق حضور داشت و مذاکرات عملیات اجرایی آن آغاز شد، زمین‌هایی که باید برای عملیات مین‌روبی تحویل شود، در حال انجام است و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

به گفته وی راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال درباره آن بحث می‌شود و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد و بعد از جنگ هم به جایی نرسید. اما در حال حاضر هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر این تکه ریلی انجام شود، شبکه ریلی ما به کلیت عراق دسترسی پیدا می‌کند و از عراق هم از منطقه بوکمال می‌تواند به خاک سوریه منتقل شود که اتفاق بزرگی است.

بذرپاش تصریح کرد: زیرساخت‌های ریلی سوریه هم نیاز به بازسازی دارند که هم طرف ایرانی و هم طرف سوری به‌صورت مشترک به بهسازی زیرساخت‌ها اقدام می‌کنند.

کد خبر 660196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.