بارگزاری بیش از ۶۰ میلیون مستندات در سامانه رتبه‌بندی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۶۰ میلیون مستندات در سامانه رتبه‌بندی توسط فرهنگیان بارگذاری شد و مورد بررسی قرار گرفت و مجدد پس از آن هم اعتراضات رتبه‌بندی ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کاظمی امروز _یکشنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه_ ضمن تبریک ایام گرامیداشت مقام معلم در جمع مدیران مدارس و جمعی از فرهنگیان شهرستان شهرضا، اظهار کرد: این ایام که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت استاد ارجمند، فیلسوف گران‌مایه، علامه شهید مرتضی مطهری است و روز معلم نام‌گذاری شده، فرصتی برای تجلیل از تلاش‌ها و زحمات معلمانی است که در نظام تعلیم و تربیت مشغول به خدمت هستند.

وی ادامه داد: شهید مطهری اندیشه‌اش مبنای معرفتی انقلاب اسلامی است؛ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و امام راحل (ره) با تعابیر متعدد از ایشان یاد کرده‌اند و مبنای انقلاب پیش و هم پس از انقلاب مبنای فکری این استاد بزرگوار بود؛ این امر نشان از موقعیت‌شناسی، زمان‌شناسی، نگاه متفکرانه و اندیشمندانه آیت‌الله مطهری به‌ویژه در مسائل دینی و معرفتی بوده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره پیاده‌سازی کتب و آثار شهید مطهری در رویکرد تربیتی و معرفتی در بدنه نظام تعلیم و تربیت، اضافه کرد: نگرش فکری، اندیشه‌ها، باورها و آثار شهید مطهری باید سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها به‌ویژه در نظام تعلیم و تربیت باشد و بتوانیم الگوبرداری مناسبی از آنها انجام شود.

وی تصریح کرد: معلمان گران‌قدر در جای‌جای و در دورترین نقاط ایران مشغول خدمت و تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان، مرز و بوم هستند لذا این امر اهمیت و ضرورت توجه به معلمان را برای عموم بیشتر می‌کند. با عنایت به اینکه معلمان مسئول تربیت نسل آینده کشور در عرصه‌های مختلف هستند، باید نقش و جایگاه معلمی ارتقا یابد.

کاظمی گفت: شأن و جایگاه معلمی را باید بتوانیم در درون بدنه آموزش و پرورش معرفی کنیم و برای تحقق جایگاه معلمی در بین سایر بخش‌ها، مطابق با آنچه سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده، گام برداریم.

وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان، اظهار کرد: طی ۱۲ سال گذشته هیچیک از دولت‌ها زیر بار این موضوع به دلیل گستردگی، پیچیدگی و بار مالی رتبه‌بندی نرفتند؛ در حالی‌که دولت سیزدهم در سال اول کاری علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی که با آن مواجه بوده و گستردگی و پیچیدگی مسئله، رتبه‌بندی را اجرا کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیش‌بینی ۴۰ همتی اعتبار رتبه‌بندی در دولت سیزدهم، افزود: کلیات موضوع رتبه‌بندی گامی رو به جلو در راستای ارتقا نظام تعلیم و تربیت بوده که در آن رشد حقوق معلمان هم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: حقوق از طریق همسان‌سازی باید دنبال می‌شد که همین گونه بود و در حالی پیگیری است که به منظور ترمیم، دولت پیشنهاد ۳۵ درصدی را مطرح کرد که در مجلس به تصویب نرسید.

کاظمی با تأکید بر اینکه هدف از رتبه‌بندی ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: دانش‌آموزان را برای آینده این کشور باید تربیت کنیم که این امر نیازمند کسب شایستگی‌های مختلف معلمی است.

وی با بیان اینکه نقش معلم در نظام تعلیم و تربیت نقش مربیگری است، گفت: هم‌پای دانش‌آموز و در کنار آموزش توجه به مسائل تربیتی را هم باید مدنظر قرار دهد لذا نقش مربیگری برای معلمان به‌عنوان نقشی اساسی در نظام تعلیم و تربیت مطرح است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان و تربیت دینی و اخلاقی را باید در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: توجه باید معطوف به محور اصلی اجرای تحول در نظام آموزشی یعنی مدرسه باشد و مهم‌ترین عامل به آن مدیران و ابزار اجرای تحول در مدرسه معلمان بزرگوار هستند.

وی با بیان اینکه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی در راستای آنچه در اسناد بالادستی به ویژه در سند تحول بنیادین و با رویکرد تربیت چند ساحتی پیش‌بینی شده باید مدنظر قرار گیرد، افزود: همه تلاش مجموعه آموزش و پرورش این بوده که در رتبه‌بندی به معلم توجه شود؛ در قانون رتبه‌بندی مؤلفه‌هایی تعریف شده و آئین‌نامه اجرایی هم مطابق قانون تدوین و قید شد که افراد باید شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه متناسب با آنچه در آئین‌نامه اجرایی تعیین شده کسب نماید و به رتبه‌های مربوطه برسد.

کاظمی با اشاره به اینکه نسبت به اصلاح برخی نکاتی که در آئین‌نامه است پیشنهاداتی مطرح شده است، تصریح کرد: با توجه اعتراضات ثبت شده ۷۰ درصد معلمان از اجرای رتبه‌بندی رضایت داشته‌اند.

وی گفت: بیش از ۶۰ میلیون مستندات در سامانه رتبه‌بندی توسط فرهنگیان بارگذاری شد و مورد بررسی قرار گرفت و مجدداً پس از آن هم اعتراضات رتبه‌بندی ثبت شد چراکه آموزش و پرورش خود را نسبت به رسیدگی و ارزیابی مجدد همه اعتراضات مکلف می‌داند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: گام اول اجرای رتبه‌بندی به‌عنوان ضرورتی در نظام آموزشی برداشته شده و برنامه‌ریزی برای اصلاح فرایند بارگذاری، سامانه و مستندات برای آینده انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه محور تحولات مدرسه است و معلمان در این تحول نقش ایفا می‌کنند افزود: کمبود نیروی انسانی به‌عنوان یکی از اولویت‌های نظام آموزشی مدنظر است و در این راستا امسال ۲۸ هزار نفر دبیر و هنرآموز و سرپرست برای هنرستان‌ها جذب خواهیم کرد.

کاظمی با بیان اینکه توجه به مدارس عادی دولتی، مدارس مناطق حاشیه‌ای و روستایی و عشایری از اولویت‌های آموزش و پرورش است، اظهار کرد: سال گذشته پس از سال‌ها سرانه آموزشی را موفق شدیم احیا کنیم.

وی گفت: مهارت‌آموزشی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های تربیت نسل آینده مطرح است و به معنای آموزش هنرستانی نیست بلکه از دوران آموزش ابتدایی آغاز شده و متوسطه اول و دوم را هم در بر می‌گیرد و دانش‌آموز باید شایستگی‌های چند ساحتی را داشته باشند که توسط مدیران و معلمان قابل‌تحقق خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در فصل هشت سند تحول تأکید شده که همه دستگاه‌ها مکلف هستند در راستای اجرای آن ایفای نقش کنند و فرماندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در سطح شهرستان موظف است که همه دستگاه‌ها را برای آموزش و پرورش سرکار بیاورد و انتظار می‌رود همه بخش‌ها برای اجرای سند مشارکت لازم و کافی را داشته باشند.

کد خبر 659735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.