از شکست رکورد ۴۰ ساله تا بشار عربی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست رکورد ۴۰ ساله با صادرات ۵۰ میلیارد دلاری» نوشت: رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مدت سپری شده از دولت سیزدهم حجم صادرات کشور به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده که یک رکورد ۴۰ ساله است، اظهار کرد: این نشان‌دهنده اراده جدی دولت در گسترش صادرات و رونق دادن به حجم، تنوع و کیفیت تولید است.

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در آئین افتتاحیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران پیش از این بیشتر با صنایع نفت و گاز شناخته می‌شد، گفت: امروز با توجه به تلاش دولت برای توجه متوازن و متناسب به همه عرصه‌های فعالیت اقتصادی و تولیدی و پرهیز از نگاه تک ساحتی به حوزه نفت و گاز، سطح روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها در عرصه‌های جدید به سرعت می‌تواند ارتقا یابد.

وی اولین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر دانست و اظهار کرد: دفاتر بازرگانی در کشورها متکفل امر معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری متقابل هستند و در دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم دفاتر تجاری ایران در کشورهایی که در آنها فاقد دفتر بودیم، فعال شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان کشورمان در عرصه‌های مختلف به رغم فشارها و تحریم‌های گسترده دستاوردهای قابل توجهی داشته‌اند که رسیدن به آنها در شرایط تحریمی باعث شگفتی ناظران خارجی شده است، اضافه کرد: امروز دانشمندان و فعالان ایرانی، علوم هسته‌ای و نظامی و خیلی از علوم دیگر را در کشورمان بومی کرده‌اند و دیگر این دانش‌ها در ایران وابسته به حضور و فعالیت یک کارشناس خارجی یا حتی یک یا چند کارشناس داخلی نیستند.

وی خطاب به فعالان تولیدی و صنعتی ایران با بیان اینکه به این میزان از موفقیت بسنده نکنید و برای برداشتن گام‌های بلند تلاش کنید، تصریح کرد: امروز هم اراده، هم دانش و هم زمینه کار و فعالیت کاملاً مهیا است و مجوزهای فعالیت خیلی سریع صادر شده و در عرصه‌های مختلف می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی به هیچ وجه رشد و تولید کشور را به مذاکرات سیاسی گره نزده و نخواهیم زد، افزود: مذاکرات سیاسی یک روندی دارد که عزتمندانه پیش خواهد رفت و ما هم از موضع اقتداری که جمهوری اسلامی به برکت خون مطهر شهدا از آن برخوردار است، با عزت مذاکرات را دنبال می‌کنیم و این امریکایی‌ها بودند که میز مذاکره را ترک کردند.

وی اضافه کرد: آنان پیمان‌شکنی کردند ولی ما بر پیمان‌ها استوار ماندیم. آنان تعهداتشان را نقض کردند، اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند، اما ما این افتخار را داریم که تا کنون آژانس انرژی اتمی ۱۵ بار اعلام کرده که جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرده است. این آمریکایی‌ها و کشورهای غربی بودند که به پیمان خود پشت پا زدند و میز مذاکره را ترک کردند، اما ایران حرف منطقی و متین دارد و میز مذاکره را ترک نکرده و خود اروپایی‌ها هم اذعان کردند که حرف‌های ایران عقلانی است.

از شکست رکورد ۴۰ ساله تا بشار عربی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دروی خودکفایی گندم» نوشت: نرخ مصوب خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان شد. قاچاقچیان تا ۳۰ هزار تومان هم قبل از کشت پیش‌خرید می‌کنند! بازار خوراک دام نیز سال گذشته از خرید گندم ارزان صرفه برد.

امسال نیز همین خطرات هست. کشاورزانی که با تعصب ملی و با زحمت گندم می‌کارند و قاچاقچی را پس می‌زنند سزاوار توجه بیشتر هستند.

وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است تا پایان سال زراعی جاری ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم تولید شود، در حالی که میزان تولید این کالای اساسی در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تن بوده است، همچنین این وزارتخانه پیش‌بینی کرده که از این میزان تولید گندم بتواند هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرید تضمینی داشته باشد؛ امری که همچنان به دلیل عدم‌اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در هاله‌ای از ابهام مانده است.

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در مهرماه سال گذشته (ابتدای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱) قیمت خرید تضمینی گندم را حدود ۱۳ هزار تومان در نظر گرفت که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان آن قیمت پایه و مابقی جایزه تحویل محصول به دولت و اجرای الگوی کشت در نظر گرفته شد بر همین اساس قرار است در سال جاری قیمت پایه خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، یارانه کاشت و تأمین هزینه‌های کود و بذر هزار و ۵۰۰ تومان و جایزه تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی نیز دو هزار تومان در نظر گرفته شود.

بالاخره پس از چندین ماه چشم‌انتظاری کشاورزان و مذاکرات اعضای شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، این شورا دیروز به‌طور رسمی نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۱) اعلام کرد.

تعیین قیمت خرید گندم از کشاورزان در حالی است که پیش از این اوایل سال زراعی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) این شورا (متشکل از ۱۱ عضو شامل بخش خصوصی و تشکل‌های کشاورزی، کشاورزان خبره، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی است) قیمت خرید تضمینی گندم را ۱۳ هزار تومان اعلام کرده بود، با این حال در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی (شامل کود، سم، بذر و کارگر) تشکل‌های بخش کشاورزی از مسئولان دولتی و وزارت جهاد کشاورزی خواستند قیمت خرید تضمینی این کالای اساسی را که از آن به عنوان قوت لایموت مردم یاد می‌شود، اصلاح کنند.

به همین منظور از زمستان سال گذشته تاکنون جلسات متعددی برای اصلاح این نرخ بین تشکل‌های بخش خصوصی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد که خروجی آن افزایش قیمت خرید تضمینی برای حمایت از قشر محروم کشاورزان و افزایش تولید در سال موسوم به رشد تولید بود.

بر همین اساس قرار است در سال جاری قیمت پایه خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، یارانه کاشت و تأمین هزینه‌های کود و بذر هزار و ۵۰۰ و جایزه تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی نیز دو هزار تومان در نظر گرفته شود، بنابراین قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم با احتساب شرایط فوق ۱۵ هزار تومان مصوب شد، این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

از شکست رکورد ۴۰ ساله تا بشار عربی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بشار عربی» نوشت: وزرای خارجه اتحادیه عرب روز گذشته در نشستی که در قاهره مصر برگزار شد، با اکثریت آرا به بازگشت رسمی جمهوری عربی سوریه به این اتحادیه رأی مثبت دادند؛ اقدامی که به ۱۲ سال غیبت دولت بشار اسد در اتحادیه عرب پایان داد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق روز گذشته بعد از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در مصر به صورت رسمی اعلام کرد با اکثریت آرا دولت سوریه به اتحادیه عرب بازگشت.

احمد صحاف گفت: «دیپلماسی گفت‌وگو و تلاش‌های ادغام اعراب که توسط عراق اتخاذ شد، تلاشی واقعی برای بازگرداندن سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب بود.»

صحاف در بیانیه‌ای به المیادین گفت: آنچه وزارت خارجه عراق سال‌ها روی آن کار کرد امروز محقق شد و در امنیت منطقه و همچنین سوریه منعکس خواهد شد.

وی افزود: این بازگشت تنها برای سوریه به عنوان یک کشور نیست، بلکه بازگشت به مسیر اقدام جمعی اعراب است. سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد مسئله سوریه از طریق سیاسی، از طریق گفت‌وگو و با ادامه هماهنگی و حمایت اعراب حل خواهد شد.

در همین زمینه سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز گفت: همه مراحل بحران سوریه ثابت کرده است راه‌حل نظامی برای آن وجود ندارد.

شکری افزود: تنها راه‌حل بحران سوریه یک راه‌حل سیاسی با مالکیت انحصاری سوریه و بدون دیکته‌های خارجی است. وزیر خارجه مصر همچنین تاکید کرد «همه اشکال تروریسم در سوریه باید از بین برود.»

برخی کشورهای اتحادیه عرب مانند قطر، کویت، دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان سعودی و مراکش مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بودند.

قطر از همان ابتدا به دلیل ارتباط با گروه‌های تکفیری و اخوانی در شمال سوریه مانند ادلب مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود. قطر از سال ۲۰۱۱ موافق اهدای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به مخالفان دولت سوریه بود.

از سوی دیگر مراکش، کویت و دولت مستعفی یمن هم به دلایل سیاسی و امنیتی با بازگشت سوریه مخالفت کردند. در همین ارتباط خبرنگار العربیه تصریح کرد: در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که متعاقباً به شکل رسمی صادر خواهد شد، مشارکت هیئت‌های سوری در جلسات اتحادیه از یکشنبه هفتم ماه مه، از سر گرفته می‌شود.

وزرای خارجه اردن، عربستان، عراق، مصر و سوریه هفته گذشته طی نشستی مشورتی، راه‌های بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه، گسترش حاکمیت سوریه بر تمام خاک این کشور و حل و فصل نهایی موضوع قاچاق مواد مخدر را مورد بررسی قرار دادند.

این اجلاس همچنین به دنبال نشست اواسط آوریل وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در سعودی با مشارکت مصر، عراق و اردن به منظور بحث درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار شد که طی آن، اهمیت نقش رهبری کشورهای عربی در تلاش برای پایان دادن به بحران سوریه، مورد توافق قرار گرفت.

این بازگشت از امروز آغاز خواهد شد و سوریه به تمام کرسی‌های عربی و اسلامی خود باز خواهد گشت. برخی منابع هم اعلام کردند بشار اسد در اجلاس آینده اتحادیه عرب که در عربستان برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. این بازگشت دستاورد بسیار بزرگی برای دولت بشار اسد خواهد بود.

از شکست رکورد ۴۰ ساله تا بشار عربی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دردِ نادرها» نوشت: بیماران نادر و خانواده‌های آن‌ها از مظلوم‌ترین اقشار جامعه در همه کشورها هستند، چرا که تعداد اندک آن‌ها (کمتر از پنج نفر در ۱۰ هزار نفر) موجب شده برخی مواقع پزشکان در تشخیص به‌موقع بیماری آن‌ها ناتوان باشند، ضمن آنکه این بیماری‌ها ریشه ژنتیکی دارند و هیچ روش درمانی مؤثری برای درمان آن‌ها وجود ندارد و تمام تجویزها و راه‌های درمانی به کار گرفته شده، با هدف کاستن علائم و عوارض بیماری انجام می‌شود، به همین دلیل بیماران ناچار به مصرف دارو تا پایان عمر هستند که داروهای آن‌ها نیز فقط توسط چند شرکت معدود در کشورهای توسعه‌یافته تولید می‌شود و تهیه آن هم مستلزم پرداخت هزینه بسیار بالایی است که کمتر خانواده‌ای از عهده آن برمی‌آید.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران «ایکتیوز» ایران، روی دیگر زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر را به تصویر می‌کشد.

کاوه خادم حسین به ما از نگاه سنگین مردم به این بیماران می‌گوید و ادامه می‌دهد: برای مبتلایان به بیماری‌های نادر، نه تنها درمانی وجود ندارد، بلکه به دلیل اینکه از سوی جامعه مورد پذیرش قرار نگرفته‌اند، کمتر دیده شده‌اند و اغلب آن‌ها در انزوا و تنهایی به سر می‌برند.

وی با اشاره به شناخت بسیار محدود جامعه و گردانندگان آن، حتی مراکز درمانی و محیط‌های آموزشی ازجمله مدرسه درباره این گروه از بیماری‌ها، می‌افزاید: بی‌اطلاعی مردم، مسئولان، حتی پزشکان و معلمان از بیماری‌های نادر آسیب‌های روحی و روانی زیادی به بیماران می‌زند و علاوه بر درد بیماری، رنج نگاه‌های سنگین را بر آن‌ها تحمیل می‌کند و اغلب این بیماران به دلیل نگاه سنگین جامعه منزوی شده‌اند.

خادم حسین ادامه می‌دهد: از یک‌سو در مدارس به جای آنکه معلمان از تفاوت‌های این بیماران برای همکلاسی‌ها بگویند و به آن‌ها اطمینان دهند این بیماری غیرواگیر است، خود آن‌ها به قدری از این دانش‌آموزان فاصله می‌گیرند که این رفتار آن‌ها الگویی برای دیگر دانش‌آموزان می‌شود و در برخی مواقع تا جایی پیش می‌رود که مسئولان مدرسه به درخواست اولیای دیگر دانش‌آموزان، عذر دانش‌آموز مبتلا را می‌خواهند و آموزش و پرورش نیز حمایتی از این دانش‌آموزان نکرده است.

بنابراین تا زمانی که این طرز تفکر در نظام آموزش و پرورش ما حاکم باشد و معلمان با رفتارشان بر زخم این بیماران نمک بپاشند، نمی‌توانیم از دیگر ارکان جامعه انتظار حمایت از بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر را داشته باشیم.

از شکست رکورد ۴۰ ساله تا بشار عربی

کد خبر 659687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.