مهمترین رویدادهای تاریخی ایران و جهان + وقایع و اتفاقات کشور ۱۷ اردیبهشت ماه

مرور مهم‌ترین رویدادها و مناسبت‌های تاریخی ایران و جهان را در مدرسه تاریخ ایمنا مرور کنید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _ شنبه هفدهم اردیبهشت‌ماه _ ۴۷ روز از سال گذشته و ۳۱۶ روز باقی‌مانده است. این روز مصادف با رویدادها و مناسبت‌های زیر است.

روز اسناد ملی و میراث مکتوب

۱۳۰۹ خورشیدی-وقوع زلزله شدید در سلماس و کشته شدن بیش از دو هزار نفر.

زلزله بزرگ و مخرب سلماس جزو یکی از مخرب‌ترین زلزله‌های منطقه آذربایجان محسوب می‌گردد. این زلزله پانزده ساعت پس از پیش‌لرزه سلماس در نیمه‌شب سه‌شنبه یا در حقیقت، بامداد روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت اتفاق افتاد زلزله اصلی، درآن‌واحد موجب تخریب کامل دیلمقان و حدود شصت روستا در دشت سلماس و مناطق اطراف آن شد.

۱۳۳۱ خورشیدی-دکتر مصدق نخست‌وزیر وقت گفته بود:

«استعمار اروپایی بر سایر ملل که از قرن شانزدهم آغازشده به این آسانی ریشه‌کن نخواهد شد. ما، ایرانیان، نخستین سنگ بنای این مبارزه را قرار داده‌ایم. ما به درخت کهن استعمار، توفان وار، تکان شدید وارد ساخته‌ایم. هرچند سادگی است اگر تصور رود که با این‌یک تکان، این درخت تنومند ریشه‌کن خواهد شد.»

روز رادیو

روس‌ها ۱۲۵ سال است که هفتم ماه می هرسال را به نام «روز رادیو» برگزار می‌کنند زیرا نخستین گیرنده رادیو در جهان در این روز در سال ۱۲۷۴ خ توسط «الکساندر پوپوف Alexander S. Popov»» روس در شهر سن‌پترزبورگ به معرض تماشا گذارده شد.

هفته‌نامه «کمبریج کرونیکل» ۱۷۴ ساله شد

هفته‌نامه «کمبریج کرونیکل» که هنوز در شهر کمبریجِ ایالت ماساچوست آمریکا منتشر می‌شود سال ۱۲۲۵ خ نخستین شماره خود را به توزیع داد.

۱۲۶۷ خورشیدی-آغاز تجاوز استعماری انگلیس به زیمبابوه

۱۳۲۴ خورشیدی_تسلیم کامل آلمان در برابر متفقین و پایان جنگ جهانی دوم در اروپا

۱۳۷۶ خورشیدی-صدور دستورالعمل اجرایی تحریم اقتصادی ایران توسط دولت آمریکا

بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت، دستورالعمل اجرایی مهمی را که متضمن تحریم و فشار جدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران بود، امضا کرد.

۱۳۳۷ خورشیدی-رصدخانه نوبنیاد شیراز گشایش یافت

کد خبر 659578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.